REKLAMA
ZASADY PROMOCJI

Wystartował serwis do planowania pogrzebu w sieci

Grzegorz Marynowicz2011-02-17 13:00analityk Bankier.pl
publikacja
2011-02-17 13:00
Czy biznes pogrzebowy można przenieść do sieci? Twórcy projektu Mementis.pl twierdzą, że tak. O pomyśle na serwis kojarzący klientów z zakładami pogrzebowymi, modelu biznesowym projektu oraz współpracy z inwestorem opowiada Marek Zmysłowski, pomysłodawca i współwłaściciel firmy Mementis.pl.

Czym jest projekt Mementis? Skąd pomysł na taką działalność?

Mementis to projekt oferujący wiedzę z zakresu branży pogrzebowej. Wśród naszych usług znaleźć można organizację pogrzebów, opiekę nad grobami, czy zyskujący na popularności funeral planning, czyli możliwość zaplanowania własnego pogrzebu.

W naszej ocenie w Polsce potrzebny był serwis skupiający możliwie najszerszy zakres wiedzy na temat produktów i usług funeralnych. Tak właśnie powstał projekt Mementis.pl.

Na czym serwis ma zarabiać? Jaki jest model biznesowy przedsięwzięcia?

Współpracujemy z domami pogrzebowymi w 40 największych miastach Polski. Naszym zadaniem jest udzielenie wyczerpujących informacji na temat możliwości zorganizowania pochówku i skierowanie klienta do partnerskiego zakładu pogrzebowego. Oferujemy również usługę opieki nad grobami i na tym polu działamy również na terenie całego kraju. Współpracujemy z partnerskimi kwiaciarniami internetowymi. Klient może wybrać dla siebie optymalne rozwiązania zarówno w zakresie organizacji pogrzebu, jak też zapewnić opiekę nad grobami bliskich w możliwie optymalnym zakresie.


Ciekawym rozwiązaniem jest nasz autorski projekt planowania pogrzebu za życia i możliwość skorzystania z ubezpieczenia grupowego na życie (polisy, która ma pokryć różnice między wysokością zasiłku pogrzebowego z ZUS-u a realnymi kosztami pochówku). W tym zakresie współpracujemy z Macif Życie TUW. Ubezpieczenie kierowane jest do klientów poniżej 65 roku życia. Maksymalna kwota polisy to 10 tys. zł.

Projekt uzyskał wsparcie finansowe inkubatora technologicznego Trinity Adventure? Jak przekonaliście inwestora do swojego pomysłu?

Współpraca z inkubatorem rozpoczęła się zgodnie ze standardową procedurą - przedstawienia pomysłu i analiz rynku. Pomysł okazał się na tyle ciekawy i nowatorski, że uzyskaliśmy decyzję pozytywną.

Jak wyglądał proces inwestycyjny?

Marek Zmysłowski - Mementis.plProces inwestycyjny jest kilkuetapowy. W początkowej fazie przygotowaliśmy coś w rodzaju trasera informacyjnego. Na jego podstawie i przeprowadzonych analiz zbadany został potencjał projektu, czyli, możliwości jego komercjalizacji, generowania przychodów oraz skutecznego wyjścia z inwestycji przez inkubator.

Następnym krokiem jest adaptacja pomysłu. Na etapie adaptacji szacuje się kapitałochłonność inwestycji poprzez wyszczególnienie niezbędnych do poniesienia nakładów, a także ocenia jej wykonalność. Przeprowadzane są również wstępne analizy opłacalności inwestycji.

Kolejnym etapem jest preinkubacja. W ramach prac wykonywane są analizy rynku (zarówno pod względem potencjalnych klientów, jak i działania konkurentów), ustalany jest harmonogram realizacji projektu uwzględniający budowę i testowanie prototypu oraz wersji beta projektu, wyznaczane są cele. Na potrzeby wewnętrzne tworzy się również biznes plan, a także wszelką dokumentację niezbędną do przeprowadzenia prac badawczo-rozwojowych oraz związanych z wejściem kapitałowym. Etap ten kończy się podjęciem decyzji inwestycyjnej.

Ostatnim krokiem jest już etap inwestycyjny. Podpisanie umowy inwestycyjnej jest równoznaczne z uruchomieniem środków na realizację zamierzonej koncepcji.

Ile udziałów musieliście oddać inwestorowi?

Standardowo większość udziałów pozostała u pomysłodawcy. Jednak fundusz dysponuje prawie połową udziałów w projekcie.

Jak układa się współpraca z inwestorem? Czy otrzymujecie jakieś wsparcie poza finansowym?

Zespół Trinity wspiera nas nie tylko finansowo, ale również we wszelkich pozostałych kwestiach. Korzystamy z ich know-how przy projektach star-upowych. Udzielają nam również pomocy prawnej czy wsparcia przy podejmowaniu ważnych decyzji.

Po co właściwie zakłady pogrzebowe miałby korzystać z Waszych usług? Zazwyczaj są to przecież lokalne podmioty dobrze znane mieszkańcom, mające kawałek lokalnego rynku. Wydaje się, że usługi Mementis są im w większości zbędne. A może się mylę?

Mementis to przede wszystkim baza wiedzy o usługach i produktach funeralnych, ale również dążenie do podnoszenia jakości świadczonych usług. Współpracujące z nami zakłady pogrzebowe, podobnie jak my, dążą do pewnej standaryzacji jakości usług, jak i unifikacji w zakresie dostarczania najlepszych, a jednocześnie optymalnych cenowo produktów i usług. Serwis ma być pierwszym krokiem w zapoznaniu się z ofertą. Naszym celem jest pomóc klientom w wyborze możliwie najlepszych opcji i wskazanie partnerskiego zakładu pogrzebowego, który spełni wszelkie oczekiwania klienta, dbając przy tym o wysoki poziom empatii w tak przykrych chwilach jak organizacja pochówku.


Jak wyglądają wyniki firmy? Ilu partnerów już pozyskaliście do współpracy?

Dotychczas pozyskaliśmy do współpracy ok. 50 firm, tj. ok. 80 placówek pogrzebowych. Działamy w 40 miastach polski w zakresie organizacji pogrzebu i na terenie całego kraju w ramach usługi opieki nad grobami. Współpracujemy z euroflorist. Rozpoczęliśmy również współpracę z Macif Życie TUW w zakresie ubezpieczę grupowych na życie z przeznaczeniem na pokrycie kosztów pochówku. Prowadzimy rozmowy z bankiem celem wprowadzenia do naszej oferty również tzw. kredytów pogrzebowych.

Na koniec powiedzcie proszę kilka rad osobom myślącym o własnym startupie? Co możesz poradzić jako osoba, które już ten etap ma za sobą? Czego unikać, na co zwracać szczególną uwagę?

Najważniejsza część to właściwe rozpoznanie rynku. Analizy możliwości i badanie konkurencji. Należy również pamiętać o sposobie zaprezentowania pomysłu. Nie wystarczą suche fakty. Ważne jest to, jak my podchodzimy do własnego pomysłu, jakie jest nasze zaangażowanie i wiara we własne siły.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał Grzegorz Marynowicz

 
Źródło:
Grzegorz Marynowicz
Grzegorz Marynowicz
analityk Bankier.pl

Pomysłodawca i redaktor prowadzący serwisu MamBiznes.pl - pierwszego w Polsce projektu skierowanego wyłącznie dla młodych przedsiębiorców. W 2009 portal został przejęty przez Grupę Bankier.pl. Autor kilkuset artykułów i poradników dotyczących przedsiębiorczości, działalności gospodarczej i e-biznesu. Pomysłodawca takich cykli jak: „Tak się robi e-biznes” czy „Startupy na dywaniku”.

Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki