REKLAMA

Wyniki Wittchen poniżej oczekiwań. Zarząd chce wrócić na ścieżkę wzrostu

2025-04-10 22:34
publikacja
2025-04-10 22:34

Wyniki Wittchen w czwartym kwartale okazały się poniżej oczekiwań zarówno analityków, jak i zarządu, który zapowiada w 2025 roku powrót na ścieżkę wzrostu zysków i przychodów. Zysk netto spółki wyniósł 8,9 mln zł, a rynek spodziewał się zysku na poziomie 16,3 mln zł.

Wyniki Wittchen poniżej oczekiwań. Zarząd chce wrócić na ścieżkę wzrostu
Wyniki Wittchen poniżej oczekiwań. Zarząd chce wrócić na ścieżkę wzrostu
fot. Zbyszek Kaczmarek / / FORUM

Grupa Wittchen prowadzi sprzedaż detaliczną i hurtową dodatków skórzanych, odzieży, obuwia oraz bagażu. Działalność realizowana jest poprzez sieć salonów własnych pod markami Wittchen i Wittchen Travel, kanał e-commerce oraz sprzedaż do klientów korporacyjnych.

EBITDA grupy Wittchen w czwartym kwartale wyniosła 25,1 mln zł, a konsensus PAP Biznes zakładał, że będzie to 28,4 mln zł. Zysk operacyjny sięgnął w trzech ostatnich miesiącach 2024 roku 17,8 mln zł, a rynek liczył na 20,4 mln zł. Przychody grupy wyniosły 133 mln zł.

Wypracowany w całym 2024 roku wynik EBITDA wyniósł 83 mln zł, natomiast zysk netto sięgnął 34 mln zł. Skonsolidowane przychody Grupy Wittchen wyniosły w minionym roku 454 mln zł i były nieco niższe od osiągniętych w 2023 roku, który był historycznie najlepszym dla grupy pod względem wielkości sprzedaży.

Wyniki Wittchen w czwartym kwartale 2024 roku (według wyliczeń PAP Biznes) i ich odniesienie do konsensusu PAP Biznes i poprzednich wyników.
4Q2024 wyniki kons. różnica r/r q/q YTD 2024 rdr
Przychody 133,2 133,3 -0,1% 0,6% 16% 454,2 -2,8%
EBITDA 25,1 28,4 -12% -24% 30% 83,0 -22%
EBIT 17,8 20,4 -13% -31% 54% 51,7 -33%
zysk netto j.d. 8,9 16,3 -46% -57% 1,5% 34,2 -44%
marża EBITDA 18,9% 21,3% -2,47 -6,14 2,11 18,27% -4,40
marża EBIT 13,3% 15,3% -2,00 -6,19 3,32 11,39% -5,25
marża netto 6,6% 12,2% -5,55 -8,96 -0,92 7,54% -5,58

„Pozostajemy zatem wysoko rentowną firmą, niemniej jednak w obu przypadkach rezultaty te były istotnie niższe od osiągniętych rok wcześniej. Wyniki te były również poniżej naszych oczekiwań i ambicji. Mówię to także jako akcjonariusz spółki. Nasz cel na 2025 rok jest jasny: powrót na ścieżkę wzrostów, zarówno pod względem sprzedaży, jak i zysków” - napisał prezes spółki Jędrzej Wittchen w liście do akcjonariuszy.

Prezes zapewnia, że spółka podejmuje konkretne działania, które przybliżą do osiągnięcia tego celu. Obejmują one m.in. poszerzenie portfolio produktów grupy Wittchen, w tym wzmocnienie oferty ubrań i akcesoriów.

„Wprowadzane przez nas sukcesywnie nowe kolekcje są bardzo dobrze przyjmowane przez klientów. W galeriach handlowych, które w naszej ocenie mają istotny potencjał, rozpoczęliśmy modernizację naszych sklepów, dzięki czemu zyskują one m. in. przymierzalnię i bardziej nowoczesny wygląd, a w niektórych powiększamy również powierzchnię sprzedaży. Wyciągnęliśmy też wnioski z dotychczasowej współpracy z czołowymi platformami marketplace i poprawiamy zasady tej kooperacji” - napisał.

„Zamierzamy oferować na nich szerszą gamę produktów, jednocześnie optymalizować wykorzystanie magazynów zewnętrznych i ograniczać koszty z tym związane, a przede wszystkim sprzedawać więcej. W celu wsparcia sprzedaży w kanale e-commerce, w większym stopniu będziemy polegać na własnym, obecnie przebudowywanym zespole ekspertów ds. marketingu i sprzedaży internetowej” - dodał.

W ocenie prezesa na wyhamowanie w 2024 roku wzrostowego trendu wyników z poprzednich lat złożyło się kilka czynników. Kluczowym były gorsze od oczekiwanych nastroje konsumenckie. Spółka wyraźnie odczuła spowolnienie zwłaszcza w krajach Europy Zachodniej, w szczególności w Niemczech – najważniejszym dla grupy rynku zagranicznym.

Dodatkowo, umocnienie się złotego wobec euro miało negatywny wpływ na poziom sprzedaży wyrażonej w polskiej walucie.

W rezultacie, udział sprzedaży zagranicznej w łącznych przychodach Grupy Wittche spadł w 2024 roku do niespełna 19 proc. z ponad 21 proc. w 2023 roku.

„Jesteśmy jednocześnie przekonani, że w długim terminie ekspansja międzynarodowa będzie jednym z głównych motorów dalszego wzrostu naszej Grupy. Dlatego kontynuujemy konsekwentne budowanie świadomości marki Wittchen i rozwój kanałów sprzedaży za granicą, inwestując zarówno we własne sklepy stacjonarne, pełniące przede wszystkim rolę showroom’ów, we własne e-sklepy, jak i w obecność na czołowych platformach marketplace” - napisał do akcjonariuszy Jędrzej Wittchen.

„W 2024 roku uruchomiliśmy dwa nowe salony w Austrii, dwa kolejne salony w Rumunii, gdzie łącznie mamy już trzy sklepy, oraz pierwszy salon w Niemczech. Miniony rok był również pierwszym pełnym okresem funkcjonowania salonu marki Wittchen w Słowacji. Austria i Słowacja to zarazem kraje, gdzie od 2024 roku posiadamy także własne sklepy on-line. Nasze produkty są dziś dostępne łącznie w 24 krajach Europy – w ośmiu prowadzimy sprzedaż poprzez własne e-sklepy, jesteśmy też obecni na 46 platformach marketplace, a łączna powierzchnia naszej sieci stacjonarnej, obejmującej ponad 100 salonów w kraju i zagranicą, w 2024 roku przekroczyła 10 tysięcy metrów kwadratowych” - dodał.

Kolejnym wyzwaniem jest nasilająca się konkurencja, w tym ze strony azjatyckich platform handlowych.

„Jest ona szczególnie odczuwalna w segmencie walizek, naszej wiodącej kategorii produktowej, odpowiadającej za ponad połowę przychodów Grupy Wittchen. Miniony rok był także kolejnym z rzędu, w którym mierzyliśmy się z silną presją kosztową, w tym rosnącymi wynagrodzeniami, związanymi z podwyżkami płacy minimalnej, wyższymi stawkami najmu, jak i rosnącymi kosztami frachtu. Połączenie tych czynników przełożyło się na spadek rentowności grupy Wittchen” - napisał prezes.

Jędrzej Wittchen poinformował, że plany dotyczące rozbudowy centrum logistycznego w Palmirach koło Warszawy pozostają aktualne.

„Kompletujemy dokumentację projektową i uzyskiwanie niezbędnych zgód, które umożliwią nam rozpoczęcie tej inwestycji. Zakładamy, że nastąpi to w tym roku. Inwestycja, obejmująca budowę trzeciej hali magazynowej, a także dalszą automatyzację obsługi przesyłek, docelowo znacząco poprawi wydajność naszego centrum oraz pozwoli obniżyć koszty związane z magazynowaniem i obsługą przesyłek, które to usługi są obecnie częściowo realizowane przez podmioty zewnętrzne” - napisał. (PAP Biznes)

pr/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Prognozy i wyniki finansowe

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki