Zysk netto grupy Dino Polska wyniósł w trzecim kwartale 2022 roku 339,4 mln zł wobec 228,8 mln zł zysku rok wcześniej - podała spółka w raporcie kwartalnym. Konsensus PAP Biznes zakładał 312,8 mln zł zysku netto. Po kwadransie piątkowego handlu na GPW akcje spółki zyskiwały przeszło 5 proc.


EBIT wyniósł 459,5 mln zł wobec 292,9 mln zł przed rokiem i był 8,3 proc. wyższy od oczekiwań analityków na poziomie 424,1 mln zł.
Wynik EBITDA grupy zwiększył się rok do roku o 49,8 proc. do 536 mln zł. Konsensus PAP Biznes zakładał 500,7 mln zł EBITDA.
Przychody grupy wyniosły 5,368 mld zł, co oznacza wzrost o 53,9 proc. rdr. Analitycy oczekiwali przychodów w wysokości 5,09 mld zł.
Marża EBITDA wyniosła 10 proc. i była o 0,3 pkt. proc. niższa niż w III kw. 2021 r.
Wzrost sprzedaży LfL wyniósł w III kwartale 2022 r. 33,2 proc.
Koszt własny sprzedaży wzrósł w III kwartale o 56 proc., do 4.080,6 mln zł. Koszty sprzedaży i marketingu wzrosły o 43,5 proc., do 785,6 mln zł. Koszty ogólnego zarządu wzrosły o 35,9 proc., do 39,8 mln zł.
Po trzech kwartałach 2022 roku przychody grupy Dino wyniosły 14,1 mld zł i były o 48,5 proc. wyższe rdr.
Sprzedaż LFL wzrosła po trzech kwartałach o 28,3 proc. (9,9 proc. wzrostu przed rokiem).
EBITDA po trzech kwartałach wyniosła 1.319,5 mln zł (wzrost o 44,9 proc. rdr), a zysk netto 803,9 mln zł (wzrost o 41,1 proc. rdr).
Marża EBITDA wyniosła 9,4 proc., podczas gdy rok wcześniej było to 9,6 proc.
Spółka podała w raporcie, że świeże produkty, w tym mięso, wędliny i drób, odpowiadały za 38,9 proc. sprzedaży grupy w III kw. i za 39 proc. w ciągu 9 miesięcy 2022 r.
Dług netto grupy Dino wyniósł 1.382,1 mln zł na koniec września 2022 r., co oznacza wzrost o 325,5 mln zł w stosunku do 31 grudnia 2021 r.
Wskaźnik dług netto do wyniku EBITDA za ostatnie 12 miesięcy wyniósł 0,82x na dzień 30 września 2022 r. Na dzień 31 grudnia 2021 r. wskaźnik ten wynosił 0,83x.
Grupa wypracowała w trzecim kwartale środki pieniężne netto z działalności operacyjnej w kwocie 460,9 mln zł wobec 228 mln zł przed rokiem. Po trzech kwartałach środki pieniężne netto z działalności operacyjnej wyniosły 909,8 mln zł, 20,3 proc. więcej rdr.
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej wyniosły w III kwartale 393,3 mln zł i były o 19,3 proc. większe rdr. Spółka podała, że wysoki poziom nakładów inwestycyjnych wynika przede wszystkim z wysokiego tempa otwarć nowych marketów Dino oraz budowy ósmego centrum dystrybucyjnego (w miejscowości Kaliska w województwie kujawsko-pomorskim). Szacowane przez spółkę nakłady inwestycyjne w całym 2022 r. wyniosą około 1,4 mld zł.
W III kw. 2022 r. uruchomione zostały 94 nowe sklepy Dino. Narastająco od początku 2022 r. otwartych zostało łącznie 256 sklepów. Na dzień 30 września 2022 r. sieć Dino liczyła 2.069 marketów.
Jak podano w raporcie, zarząd spółki oczekuje, że w całym 2022 r. liczba otwarć nowych sklepów będzie nieznacznie wyższa niż w 2021 r., kiedy otwarte zostały 343 sklepy Dino, a w 2023 r. całkowita liczba sklepów Dino wzrośnie o niskich kilkanaście procent.
| Wyniki Dino Polska w trzecim kwartale 2022 roku i ich odniesienie do konsensusu PAP Biznes i do poprzednich wyników (dane w mln zł) | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 3Q2022 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD 2022 | rdr |
| Przychody | 5367,8 | 5092,4 | 5,4% | 53,9% | 9,8% | 14108,7 | 48,5% |
| EBITDA | 536,0 | 500,7 | 7,1% | 49,8% | 18,9% | 1319,5 | 44,9% |
| EBIT | 459,5 | 424,1 | 8,3% | 56,9% | 21,6% | 1100,1 | 50,4% |
| zysk netto | 339,4 | 312,8 | 8,5% | 48,4% | 24,3% | 803,9 | 41,1% |
| marża EBITDA | 10,0% | 9,8% | 0,16 | -0,28 | 0,76 | 9,35% | -0,23 |
| marża EBIT | 8,6% | 8,3% | 0,24 | 0,16 | 0,83 | 7,80% | 0,10 |
| marża netto | 6,3% | 6,1% | 0,18 | -0,24 | 0,73 | 5,70% | -0,30 |
"Wyniki Dino są bardzo dobre. Spółka pokazała bardzo mocną sprzedaż, powyżej naszej prognozy i powyżej oczekiwań rynkowych. Sprzedaż LFL wzrosła o 33,2 proc., to praktycznie 10 pkt. proc. powyżej wyniku w Biedronce. Wynik sprzedażowy jest więc bardzo dobry. To się przełożyło na lepsze wyniki na niższych liniach i jest zgodne z tym, co spółka wcześniej sygnalizowała, czyli że presję kosztową będzie się starała mitygować poprzez wzrost sprzedaży" - powiedział PAP Biznes Krzysztof Kawa, analityk Erste Securities.
"Widać, że presja po stronie dostawców wciąż jest duża i jest ona odzwierciedlona w spadku pierwszej marży, ale poprzez dyscyplinę kosztową po stronie kosztów spółki udało się w pewien sposób tę presję zneutralizować, stąd spadek marży EBITDA tylko o 0,3 pkt. proc." - dodał analityk.
Jak wskazał, trochę pomogło skrócenie terminów płatności, bo cykl konwersji gotówki się pogorszył.
Kawa zauważył, że spółka podała oczekiwania co do rozwoju sieci w tym roku i następnym, doprecyzowując to, co sygnalizowała poprzednio - tempo otwarć będzie trochę niższe.
"Wyniki Dino powinny zostać odebrane pozytywnie" - powiedział Krzysztof Kawa z Erste.
pel/ ana/
























































