Poranne przymrozki sprawiły, że Polacy ruszyli na wymianę opon na zimowe. Przymrozków ani nawet ochłodzenia nie widać za to w cennikach wulkanizatorów. Choć stawki nie są tak rozgrzane jak w poprzednich latach to wybierając się na wymianę opon trzeba będzie ponownie głębiej sięgnąć do kieszeni.


Kolejny sezon, kolejna podwyżka
Zgodnie z danymi serwisu oponeo.pl, w największych polskich miastach wymiana kompletu opon w najpopularniejszym rozmiarze 205/55 R16, waha się od 120 zł w Radomiu do 160 zł w Szczecinie. Zgodnie z tymi samymi danymi, w ciągu roku przeciętny koszt wymiany opon wzrósł, w zależności od miasta, od 4 do przeszło 10 proc.
|
Średnie ceny wymiany kompletu kół na felgach stalowych [w zł] |
|||
|---|---|---|---|
|
Miasto |
15-calowe |
16-calowe |
17-calowe |
|
Białystok |
132 |
136 |
160 |
|
Bydgoszcz |
132 |
132 |
156 |
|
Częstochowa |
116 |
120 |
128 |
|
Gdańsk |
132 |
140 |
152 |
|
Gdynia |
144 |
152 |
164 |
|
Gliwice |
148 |
148 |
168 |
|
Katowice |
136 |
144 |
152 |
|
Kielce |
140 |
144 |
160 |
|
Kraków |
136 |
140 |
152 |
|
Lublin |
120 |
128 |
140 |
|
Łódź |
128 |
144 |
160 |
|
Poznań |
144 |
152 |
172 |
|
Radom |
104 |
116 |
124 |
|
Rzeszów |
136 |
136 |
144 |
|
Sosnowiec |
140 |
140 |
156 |
|
Szczecin |
156 |
164 |
184 |
|
Toruń |
140 |
144 |
152 |
|
Warszawa |
136 |
140 |
156 |
|
Wrocław |
148 |
152 |
160 |
|
Źródło: Oponeo.pl (stan na wrzesień 2024) |
|||
Średnio od kilku do kilkunastu złotych mniej (w porównaniu z oponami 16-calowymi) trzeba zapłacić za wymianę opon 15-calowych. Jeśli nasze auto jeździ na oponach 17-calowych, do wymiany będziemy musieli dopłacić nawet przeszło 20 zł.
Ostateczny koszt zależy jednak od wielu czynników. Oprócz rozmiaru felgi cena zależna jest m.in. od tego, czy do wulkanizatora przyjedziemy ze zdemontowanymi kołami na wymianę, czy mamy droższe w wymianie koła aluminiowe, czy stalowe.
|
Średnie ceny wymiany kompletu kół na felgach aluminiowych [w zł] |
|||
|---|---|---|---|
|
Miasto |
15-calowe |
16-calowe |
17-calowe |
|
Białystok |
152 |
152 |
176 |
|
Bydgoszcz |
144 |
152 |
172 |
|
Częstochowa |
132 |
136 |
152 |
|
Gdańsk |
148 |
156 |
172 |
|
Gdynia |
160 |
172 |
184 |
|
Gliwice |
164 |
176 |
196 |
|
Katowice |
160 |
168 |
184 |
|
Kielce |
152 |
168 |
188 |
|
Kraków |
156 |
164 |
180 |
|
Lublin |
140 |
148 |
172 |
|
Łódź |
148 |
164 |
184 |
|
Poznań |
160 |
168 |
188 |
|
Radom |
108 |
120 |
132 |
|
Rzeszów |
144 |
144 |
156 |
|
Sosnowiec |
152 |
152 |
160 |
|
Szczecin |
188 |
196 |
216 |
|
Toruń |
164 |
176 |
196 |
|
Warszawa |
156 |
164 |
180 |
|
Wrocław |
164 |
168 |
192 |
|
Źródło: Oponeo.pl (stan na wrzesień 2024) |
|||
Opony całoroczne popularniejsze, ale nie dla wszystkich
Na popularności w Polsce, choć znacznie wolniej niż w poprzednich latach, zyskują opony całoroczne, które – choć są droższe – pozwalają zaoszczędzić na przeprowadzanej co pół roku wymianie oraz przechowywaniu nieużywanego w danej chwili ogumienia. Jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, w 2023 r. ich sprzedaż wzrosła w skali roku o 1,8 proc.
Decydując się na nie, musimy jednak liczyć się z dość wyraźnym kompromisem. Opony całoroczne zimą gwarantują bowiem wyższą przyczepność niż letnie, ale niższą niż zimowe. Dodatkowo zużywają się szybciej od opon sezonowych, po ok. 60 tys. km. I co ważne, dostępne są najczęściej w najpopularniejszych rozmiarach montowanych w mniejszych autach.
– To dobre rozwiązanie dla osób, które jeżdżą głównie po mieście, a jeśli już wybierają się w dłuższą podróż, co z kolei wiąże się z wyższymi prędkościami, to wyłącznie w łagodnych warunkach pogodowych – tłumaczy Piotr Petrykowski. – Pamiętajmy jednak, że nawet mając opony wielosezonowe, powinniśmy przynajmniej raz w roku odwiedzić wulkanizatora, by wyważyć koła oraz rotować opony, by równomiernie się zużywały – podkreśla.


























































