REKLAMA
ZASADY PROMOCJI

Wymiana opon drenuje kieszenie. W trzy lata ceny wzrosły dwukrotnie

Marcin Kaźmierczak2024-10-18 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2024-10-18 06:00

Poranne przymrozki sprawiły, że Polacy ruszyli na wymianę opon na zimowe. Przymrozków ani nawet ochłodzenia nie widać za to w cennikach wulkanizatorów. Choć stawki nie są tak rozgrzane jak w poprzednich latach to wybierając się na wymianę opon trzeba będzie ponownie głębiej sięgnąć do kieszeni.

Wymiana opon drenuje kieszenie. W trzy lata ceny wzrosły dwukrotnie
Wymiana opon drenuje kieszenie. W trzy lata ceny wzrosły dwukrotnie
fot. POOL / / FORUM/ Reuters

Kolejny sezon, kolejna podwyżka

Zgodnie z danymi serwisu oponeo.pl, w największych polskich miastach wymiana kompletu opon w najpopularniejszym rozmiarze 205/55 R16, waha się od 120 zł w Radomiu do 160 zł w Szczecinie. Zgodnie z tymi samymi danymi, w ciągu roku przeciętny koszt wymiany opon wzrósł, w zależności od miasta, od 4 do przeszło 10 proc.

Średnie ceny wymiany kompletu kół na felgach stalowych [w zł]

Miasto

15-calowe

16-calowe

17-calowe

Białystok

132

136

160

Bydgoszcz

132

132

156

Częstochowa

116

120

128

Gdańsk

132

140

152

Gdynia

144

152

164

Gliwice

148

148

168

Katowice

136

144

152

Kielce

140

144

160

Kraków

136

140

152

Lublin

120

128

140

Łódź

128

144

160

Poznań

144

152

172

Radom

104

116

124

Rzeszów

136

136

144

Sosnowiec

140

140

156

Szczecin

156

164

184

Toruń

140

144

152

Warszawa

136

140

156

Wrocław

148

152

160

Źródło: Oponeo.pl (stan na wrzesień 2024)

Średnio od kilku do kilkunastu złotych mniej (w porównaniu z oponami 16-calowymi) trzeba zapłacić za wymianę opon 15-calowych. Jeśli nasze auto jeździ na oponach 17-calowych, do wymiany będziemy musieli dopłacić nawet przeszło 20 zł.

Ostateczny koszt zależy jednak od wielu czynników. Oprócz rozmiaru felgi cena zależna jest m.in. od tego, czy do wulkanizatora przyjedziemy ze zdemontowanymi kołami na wymianę, czy mamy droższe w wymianie koła aluminiowe, czy stalowe.

Średnie ceny wymiany kompletu kół na felgach aluminiowych [w zł]

Miasto

15-calowe

16-calowe

17-calowe

Białystok

152

152

176

Bydgoszcz

144

152

172

Częstochowa

132

136

152

Gdańsk

148

156

172

Gdynia

160

172

184

Gliwice

164

176

196

Katowice

160

168

184

Kielce

152

168

188

Kraków

156

164

180

Lublin

140

148

172

Łódź

148

164

184

Poznań

160

168

188

Radom

108

120

132

Rzeszów

144

144

156

Sosnowiec

152

152

160

Szczecin

188

196

216

Toruń

164

176

196

Warszawa

156

164

180

Wrocław

164

168

192

Źródło: Oponeo.pl (stan na wrzesień 2024)

Opony całoroczne popularniejsze, ale nie dla wszystkich

Na popularności w Polsce, choć znacznie wolniej niż w poprzednich latach, zyskują opony całoroczne, które – choć są droższe – pozwalają zaoszczędzić na przeprowadzanej co pół roku wymianie oraz przechowywaniu nieużywanego w danej chwili ogumienia. Jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, w 2023 r. ich sprzedaż wzrosła w skali roku o 1,8 proc.

Decydując się na nie, musimy jednak liczyć się z dość wyraźnym kompromisem. Opony całoroczne zimą gwarantują bowiem wyższą przyczepność niż letnie, ale niższą niż zimowe. Dodatkowo zużywają się szybciej od opon sezonowych, po ok. 60 tys. km. I co ważne, dostępne są najczęściej w najpopularniejszych rozmiarach montowanych w mniejszych autach.

– To dobre rozwiązanie dla osób, które jeżdżą głównie po mieście, a jeśli już wybierają się w dłuższą podróż, co z kolei wiąże się z wyższymi prędkościami, to wyłącznie w łagodnych warunkach pogodowych – tłumaczy Piotr Petrykowski. – Pamiętajmy jednak, że nawet mając opony wielosezonowe, powinniśmy przynajmniej raz w roku odwiedzić wulkanizatora, by wyważyć koła oraz rotować opony, by równomiernie się zużywały – podkreśla.

Źródło:
Marcin Kaźmierczak
Marcin Kaźmierczak
redaktor Bankier.pl

Redaktor Bankier.pl. Zajmuje się tematyką nieruchomości. Przygotowuje raporty dotyczące cen mieszkań, pisze o trendach na tym rynku, monitoruje najciekawsze inwestycje w Polsce i za granicą. Na co dzień śledzi także rynek motoryzacyjny, a swoimi spostrzeżeniami dzieli się w sekcji Moto portalu Bankier.pl. Absolwent politologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Tel. 539 672 383.

Tematy
Wyjątkowa wyprzedaż Ford Pro. Poznaj najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Komentarze (12)

dodaj komentarz
sammler
Dziś wymieniłem... wycieraczki. To jedyna rzecz, którą przed zimą wymieniam w samochodzie. Opony kupuje się CAŁOROCZNE (wielosezonowe). Jeśli ktoś tego nie rozumie i kieruje się "myśleniem" sprzed 30 lat, gdy mieliśmy "prawdziwe" zimy... niech płaci xD Nikomu nie można zakazać niczego... także działania na swoją Dziś wymieniłem... wycieraczki. To jedyna rzecz, którą przed zimą wymieniam w samochodzie. Opony kupuje się CAŁOROCZNE (wielosezonowe). Jeśli ktoś tego nie rozumie i kieruje się "myśleniem" sprzed 30 lat, gdy mieliśmy "prawdziwe" zimy... niech płaci xD Nikomu nie można zakazać niczego... także działania na swoją "niekorzyść" rozumianą jako niepotrzebne wydatkowanie środków na wymianę opon (o dwóch kompletach nie wspominając, bo TO NIE JEST TAK, że jeden komplet wielosezonowych wystarczy na połowę tego, co 2 komplety sezonowych... opony też "parcieją" (starzeją się), szczególnie nieużywane!).
HardMetal
Widać, że oponach wiesz tyle co nic więc odrobinkę wytłumaczę. Opony całoroczne są mniej bezpieczne latem od letnich i mniej bezpieczne zimą od zimowych. Czego byś nie wymyślił to tak jest... fizyki nie oszukasz. Po drugie nie prawdą jest, że jedne opony całoroczne wystarczą na połowę tego co dwa komplety opon sezonowych. Akurat Widać, że oponach wiesz tyle co nic więc odrobinkę wytłumaczę. Opony całoroczne są mniej bezpieczne latem od letnich i mniej bezpieczne zimą od zimowych. Czego byś nie wymyślił to tak jest... fizyki nie oszukasz. Po drugie nie prawdą jest, że jedne opony całoroczne wystarczą na połowę tego co dwa komplety opon sezonowych. Akurat na oponach zimowych+letnich przejedziesz dużo więcej kilometrów niż na dwóch kompletach opon całrocznych. Poza tym opony caloroczne najbardziej niszczeją latem i to w chwilach gdzie mamy największe temperatury (a mamy coraz wyższe). Szybciej się zużywają a często mają drobne ubytki w biezniku (wyglądają jak by je mysz pogryzła) bo się zwyczajnie przegrzewają. Podsumowując to opony całoroczne są nie są wbrew opinii na nasz polski klimat. Opony zimowe stosuje się poniżej 7u stopni Celsjusza i wymogiem nie jest śnieg czy mróz. Jak ktoś robi rocznie 3-5tyś km to może faktycznie zainwestować w takie opony bo dwa komplety sezonowych to wywali ze starości a nie ze zużycia.
elistheo
Dla mnie może być nawet 1 tys. za wymianę.
Dwa lata temu kupiłem podnośnik hydrauliczny, klucze miałem.
Wymiana to sama przyjemność, trochę ruchu dla zdrowia i robota porządnie zrobiona nie na szybko w punkcie wymiany opon.



joska
Ja też sam koła wymieniałem ale opon już sobie nie przełożysz wyważysz niestety bez maszyny.
humanres
rozumiem że wyważarkę oraz klucz dynamometryczny też masz, prawda?
joska
W tamtym roku pytałem wulkanizatora dlaczego podniósł tak cenę-to odpowiedział że coraz więcej zakładają wielosezonowe i co roku mają mniej roboty a zarobić trzeba.
samsza
Google mówi, że 3 lata temu cena wymiany opon na felgach aluminiowych o średnicy 15-17 cali, była od mniej więcej 70 złotych, do nawet 190 złotych w najdroższych serwisach.30
msp
Widocznie w serwisie opon pracują już sami doktoranci i profesorowie. Odbija im jak lekarzom, dentystom, którzy obdzierają ze skóry człowieka.
Trzeba jechać do mniejszych serwisów pod miasto albo do mniejszego jak opony Puławy. Krew mniej zalewa : jakie koło - wymiar , o duże ! Niski profil ! O mały ! Run flat o trudne , o
Widocznie w serwisie opon pracują już sami doktoranci i profesorowie. Odbija im jak lekarzom, dentystom, którzy obdzierają ze skóry człowieka.
Trzeba jechać do mniejszych serwisów pod miasto albo do mniejszego jak opony Puławy. Krew mniej zalewa : jakie koło - wymiar , o duże ! Niski profil ! O mały ! Run flat o trudne , o czujniki , o kur okrągłe i do tego carne … to z przechowaniem. 20 cal za 550 itd ! K P I N A ! Niech żond jeszcze podniesie płace i inflację !
dreustachy
Za tyle to niech sami sobie wymieniają!
Tylko całoroczne!
szprotkafinansjery
No proszę, mieszkania potrzebowały pięciu lat na taki wzrost!

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki