REKLAMA

Wpływy z viaTOLL przekroczyły 10 mld zł od uruchomienia systemu

2018-07-04 12:30
publikacja
2018-07-04 12:30

 Łączna wartość środków przekazanych z elektronicznego systemu poboru opłat drogowych viaTOLL od jego uruchomienia 1 lipca 2011 r. do końca czerwca 2018 roku wyniosła 10,05 mld zł, podał operator systemu - Kapsch Telematic Services.

"Pod koniec czerwca 2018 roku łączna wartość środków przekazanych z systemu viaTOLL do Krajowego Funduszu Drogowego przekroczyła 10 mld zł. W ciągu siedmiu lat sieć dróg płatnych w Polsce rozrosła się do 3 660 km, w systemie zarejestrowanych jest prawie 1,2 mln pojazdów, a struktura flot, pod względem ekologiczności, całkowicie się zmieniła" - czytamy w komunikacie.

"Rosnące wpływy z systemu są wynikiem kilku czynników. Jednym z podstawowych jest stale rozwijana sieć dróg płatnych. […] Kolejnym ważnym czynnikiem jest sytuacja makroekonomiczna, która wpływa na popyt na drogowe usługi transportowe, a tym samym na zwiększoną liczbę przejazdów" - powiedział dyrektor zarządzający Kapsch Telematic Services Marek Cywiński, cytowany w komunikacie.

Nakłady inwestycyjne poniesione przez budżet państwa w 2011 r. na budowę i uruchomienie systemu na sieci podstawowej (1 560 km) wyniosły 963,2 mln zł. Do końca czerwca 2018 r., na wszystkie rozszerzenia (do 3 660 km) przeznaczono 299,4 mln zł, a koszty operacyjne, przez 7 lat działania, osiągnęły poziom 1,6 mld zł, podkreśliła firma.

"Każda złotówka zebrana od przewoźników poruszających się po polskich drogach trafia bezpośrednio do Krajowego Funduszu Drogowego. W ten sposób kierowcy i przedsiębiorcy współuczestniczą w budowie infrastruktury, z której korzystają. Pieniądze, które Kapsch dostaje za obsługę systemu, też zostają w Polsce. Z nich opłacamy pensje, rachunki za prąd i przesył danych oraz faktury naszych podwykonawców m. in.: budujących bramownice" - wskazał Cywiński.

Podkreślił, że procentowy udział kosztów operacyjnych cały czas maleje wraz z włączaniem kolejnych odcinków do sieci dróg płatnych.

Obecnie w systemie viaTOLL zarejestrowanych jest ponad 1,175 tys. pojazdów oraz 754 tys. firm. Niezmiennie największy udział mają wśród nich przewoźnicy z Polski (61,6%), a wśród najliczniej reprezentowanych obcokrajowców są Niemcy (5,8%), Litwini (4,1%) i Ukraińcy (3%).

Pojazdy o emisji spalin w klasie EURO 4, 5 i 6 stanowią prawie 70% wszystkich zarejestrowanych w systemie viaTOLL, a 17,4% to ciężarówki z najbardziej rygorystyczną normą EURO 6. Najmniej ekologiczne pojazdy (EURO 0, 1 i 2) stanowią już niewiele ponad 15% wszystkich rejestracji w systemie, podano także w materiale.

Użytkownicy zarejestrowani z systemie viaTOLL w przeważającej większości (blisko 82%) rozliczają się za pomocą kont przedpłaconych (pre-pay). Mniej niż co piąty (17,3%) korzysta z kont z odroczoną płatnością (post-pay).

viaTOLL to system, który pozwala użytkownikom elektronicznie wnosić opłaty za korzystanie z sieci dróg płatnych. Obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2011 roku i jest obowiązkowy dla pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej. System viaTOLL obowiązuje na wybranych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Źródło:
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (1)

dodaj komentarz
abcx
Żeby podtrzymać ten dynamiczny wzrost wpływów może już czas na objęcie kolejnych użytkowników dróg tym opłatami... kolejne 500 programy same się nie sfinansują... ;)

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki