REKLAMA
TYLKO U NAS

Wojna cenowa tylko na papierze? W tych sklepach było najdrożej

2024-07-17 06:11
publikacja
2024-07-17 06:11

Średnia cena koszyka zakupowego w czerwcu br. obniżyła się o 0,35 proc. zarówno w skali miesiąca jak i w porównaniu z poprzednim rokiem - wynika z badania ASM Sales Force Agency. W raporcie dodano, że spadek cen odnotowano w 7 z 13 badanych sieci sklepów.

Wojna cenowa tylko na papierze? W tych sklepach było najdrożej
Wojna cenowa tylko na papierze? W tych sklepach było najdrożej
fot. Wlodzimierz Wasyluk / / FORUM

Jak wynika z badania ASM Sales Force Agency, w czerwcu 2024 roku średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wyniosła 296,36 zł, co oznacza, że obniżyła się o 0,35 proc. zarówno w skali miesiąca jak i w porównaniu z poprzednim rokiem. Jak wyliczono, spadek średniej ceny koszyka wyniósł 1,05 zł względem czerwca 2023 r. Dodano, że jest to pierwszy od dłuższego czasu nieznaczny spadek wartości koszyka.

W raporcie przekazano również, że spadek cen odnotowano w siedmiu sieciach sklepów, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były wyższe niż w maju br. ASM Sales Force Agency podała, że największy wzrost (o 4,46 proc.) średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Biedronka, natomiast największy spadek w sklepach Auchan (o 5,50 proc.). Jednocześnie w siedmiu sieciach sprzedaży ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł.

ASM Sales Force Agency podała, że w ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w sześciu sieciach, z czego największy odnotowano w sieci Lidl, gdzie średnia w czerwcu br. była o 67,10 zł wyższa r/r (o 26,61 proc. więcej r/r). Spadek cen zaobserwowano z kolei w siedmiu sieciach m.in. w Netto (o 5,28 proc.), E.Leclerc (o 4,88 proc.) i Auchan (o 3,88 proc.).

Zwrócono również uwagę, że różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w czerwcu 2024 r. wyniosła 154,16 zł i była o 5,65 zł wyższa niż w maju br. Wyszczególniono, że analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich badanych sieci można byłoby zapłacić 207,29 zł (mniej o 7,88 zł niż w maju br.); przyjmując natomiast najwyższe ceny - 361,45 zł (mniej o 2,23 zł niż w maju br.). Dodano, że różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w czerwcu 2024 r. wyniosła 154,16 zł i jest ona o 5,65 zł wyższa niż w maju br.

"Po raz pierwszy od dawna podstawowe produkty spożywcze w zestawieniu ASM Sales Force Agency były nieco tańsze zarówno w porównaniu do zeszłego miesiąca jak i do wskaźników przed rokiem. Klienci sklepów we własnych portfelach odczuli, że inflacja rośnie na niższym niż dotąd poziomie. (...) W czerwcu w porównaniu do zeszłego roku spadek odnotowaliśmy w przypadku produktów tłuszczowych, w mięsach, rybach i nabiale" - wskazał Kamil Kruk z ASM Sales Force Agency.

Kruk dodał, że tradycyjnie dla miesięcy letnich, drożały napoje, piwo i produkty sypkie. Zwrócił uwagę, że w najbliższych tygodniach handlowcy będą prowadzić letnie promocje na wybrane grupy produktów, a z powodu wielu upalnych dni, trzeba spodziewać się, że ceny napojów będą utrzymywać się na wyższym poziomie.

Jak wynika z opracowania produkty tłuszczowe staniały w ujęciu rocznym o 21,03 proc., mięso, wędliny i ryby o 5,22 proc., chemia domowa i kosmetyki o 4,78 proc., a nabiał o 4,48 proc. Wzrost cen napojów wyniósł z kolei 18,88 proc., produktów sypkich o 5,51 proc., a używek i piwa o 2,11 proc.

W badaniu i raporcie "Koszyk Zakupowy" przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii, tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne. Przebadano ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce - wyjaśniono. (PAP)

bpk/ mick/

Źródło:PAP
Tematy
Najlepsze konta premium – wrzesień 2025 r.
Najlepsze konta premium – wrzesień 2025 r.
Advertisement

Komentarze (4)

dodaj komentarz
szprotkafinansjery
W każdym koszyku produkty innych marek, więc co oni porównują? Niestety, w wojnie cenowej z dyskontami hipermarkety typu Leclerc czy Carrefour, dociśnięte podatkiem, i z małą liczbą sklepów i klientów, małymi wolumenami sprzedaży, od dawna nie mają szans.
jaroslawzbigniew
Biedronka i Lidl to najbardziej irytujące sieci. Co produkt na kasie to cena jest odkryciem. Zawsze wyższa niż podana na półce.
tomitomi
zbieranie pieniędzy z rynku , to się nazywa : walka z inflacją !
zenonn
PrawdziwiPolacyKatolicy do dyskontów nie chodzą, więc o co jęczą? Do kogo pretensje?
Robią zakupy jak wódz.
https://www.portalspozywczy.pl/handel/wiadomosci/jaroslaw-kaczynski-na-zakupach-biedronka-jest-dla-najbiedniejszych,47892.html
Biedronka jest dla najbiedniejszych

Powiązane: Zakupy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki