Wraz z początkiem lipca Ministerstwo Cyfryzacji dodało do mObywatela kolejne funkcje. Od teraz w aplikacji można złożyć wniosek o dowód osobisty dla siebie i dziecka. Podróżujący za granicę zgłoszą w smartfonie utratę lub zniszczenie paszportu, z kolei każdy użytkownik sprawdzi swoje dane meldunkowe.


Wniosek o dowód w telefonie
Od 1 lipca osoby pełnoletnie mogą złożyć w mObywatelu wniosek o dowód osobisty zarówno dla siebie, jak i dla dziecka lub podopiecznego. W tym celu należy wypełnić formularz i dołączyć plik ze zdjęciem - jeśli mamy na nim ciemne okulary lub nakrycie głowy, trzeba także dodać dokument, który potwierdza nasze prawo do użycia tej fotografii.
Do złożenia wniosku wymagany jest Profil Zaufany, konto ePUAP oraz dodanie mDowodu w aplikacji mObywatel; jeśli wyrabiamy dokument dla dziecka, musimy także posiadać ważny fizyczny dowód osobisty. Po złożeniu wniosku w ciągu 30 dni należy udać się do właściwego urzędu gminy i przekazać do pobrania swoje odciski palców, dopiero wtedy bowiem produkcja dokumentu będzie się mogła rozpocząć. Ten wymóg nie dotyczy dzieci poniżej 12 rż.
W mObywatelu można także sprawdzić status złożonego wniosku, także innej osoby. Aplikacja pokaże, na jakim etapie jest wydawanie dowodu osobistego, kiedy dokument będzie gotowy do odbioru oraz przypomni o dodatkowych formalnościach.
Zawieszenie dokumentu dziecka
Oprócz złożenia wniosku o dowód osobisty dla dziecka czy podopiecznego, rodzice i opiekunowie mogą także zawiesić taki dokument w mObywatelu, a następnie cofnąć dyspozycję. Jeśli niepełnoletnia osoba zgubi dowód, dorosły będzie mógł zawiesić jej dokument tożsamości na maksymalnie 14 dni. Po upływie tego terminu dowód zostanie unieważniony, zatem odwołanie zawieszenia musi nastąpić odpowiednio wcześniej.
Utrata paszportu i dane meldunkowe
W mObywatelu można także zgłosić utratę lub uszkodzenie paszportu. W katalogu "Załatw sprawę" dostępne jest natychmiastowe unieważnienie dokumentu niezależnie od tego, czy jego posiadacz przebywa w Polsce, czy za granicą. Dyspozycja nie dotyczy paszportów służbowych i dyplomatycznych oraz dokumentów dla dzieci, podopiecznych i osób trzecich.
Nową funkcją aplikacji jest także sprawdzenie danych meldunkowych. Użytkownik może zweryfikować aktualny adres zameldowania na pobyt stały i czasowy oraz sprawdzić historię zmian. Możliwe jest także podanie nowego miejsca zameldowania lub skorygowanie nieprawidłowości - system przeniesie wtedy użytkownika na stronę gov.pl.
AD