Jeronimo Martins, właściciel m.in. Biedronki, pokazał wyniki finansowe za 2015 rok. Spółka zapowiedziała także dalsze inwestycje w Polsce.


Przychody Jeronimo Martins wyniosły w 2015 roku 13,7 mld euro, o 8,3% więcej niż przed rokiem. EBITDA wzrosła o 9,1% do 800 mln euro, z kolei zysk netto wzrósł o 10,5% do 333,3 mln euro, co w przeliczeniu na polską walutę (wg kursu z 03.03.16) daje 1,44 mld zł.
Największy wpływ na wyniki spółki miała polska Biedronka. Sprzedaż sieci wzrosła w euro o 9,1% do 9,2 mld euro (2/3 przychodów całego JM), a więc blisko 40 mld zł. EBITDA sięgnęła w 2015 roku 641,1 mln euro, co oznacza wzrost o 11,9%. Marża EBITDA wzrosła do 7% z 6,8% w roku 2014.
Portugalska spółka zapowiedziała, że planuje inwestycje na poziomie 550-650 mln euro, z czego ok. 45% przeznaczone będzie na Biedronkę. W Polsce, według dzisiejszego kursu EUR/PLN, zostanie więc zainwestowane około 1,17 mld zł.
W 2015 roku ekspansja Biedronki nieco wyhamowała, otwarcia doczekały się bowiem 102 dyskonty. W 2014 roku pojawiło się 211 nowych Biedronek. Łączna liczba sklepów tej marki na koniec 2015 roku wynosiła w Polsce 2667.
Inwestorzy zareagowali pozytywnie na raport JM. W czwartkowe południe akcje spółki notowane na lizbońskiej giełdzie rosną o 3,3%. 2015 rok spółka spędziła w trendzie bocznym, 2016 póki co stoi jednak pod znakiem ożywienia (stopa zwrotu ytd +14%). Na wykresach spółki nie widać jednoznacznego negatywnego wpływu na kurs dyskutowanego w Polsce projektu podatku handlowego.
Adam Torchała























































