REKLAMA

Większość małych firm ma problem z nieterminowymi płatnościami klientów

2024-12-18 06:11
publikacja
2024-12-18 06:11

Wśród 86 proc. mikro-, małych i średnich firm z nieterminowymi płatnościami 52 proc. czeka na zapłatę należności ponad miesiąc, a reszta ponad 60 dni - wynika z raportu BIG InfoMonitor. Autorzy zauważyli, że małe firmy dostrzegają przewagę konkurencyjną większych przedsiębiorstw.

Większość małych firm ma problem z nieterminowymi płatnościami klientów
Większość małych firm ma problem z nieterminowymi płatnościami klientów
fot. Brian A Jackson / / Shutterstock

"Wyzwania związane z nierzetelnością płatniczą kontrahentów, opóźnieniami w płatnościach i brakiem stabilnego dostępu do finansowania sprawiają, że firmy z sektora MŚP zmagają się z wieloma trudnościami w codziennym funkcjonowaniu" - ocenił BIG InfoMonitor. Dodał, że firmy te dostrzegają przewagi jakie posiadają większe korporacje, takie jak rozbudowane struktury organizacyjne, które "pozwalają im nie tylko reagować na bieżące wyzwania, ale również działać proaktywnie".

Blisko połowa respondentów (49 proc.) wskazywało na łatwiejszy dostęp dużych firm do różnych źródeł finansowania, jak np. kredyty. Nieco mniejszy odsetek (40 proc.) twierdziło, że to rozbudowane działy windykacyjne i księgowe są sporą przewagą korporacji. Z kolei 33 proc. deklarowało, że dzięki regularnemu monitorowaniu spływu należności spore przedsiębiorstwa mogą lepiej zarządzać swoją płynnością finansową, a 31 proc. wspominało o weryfikacji potencjalnych partnerów biznesowych, która jest dla takich firm łatwiejsza. Natomiast na skuteczne działania windykacyjne korporacji wskazywało 22 proc. MŚP.

"Współpraca małych i średnich przedsiębiorstw z dużymi firmami oraz korporacjami niesie za sobą zarówno istotne korzyści, jak i wyzwania" - stwierdzili autorzy raportu. Dodali, że przedstawiciele MŚP jako zaletę takiej współpracy najczęściej wskazywali większą stabilność finansową - 35 proc. Podobny odsetek (34 proc.) deklarował, że duże firmy zapewniają większe zamówienia oraz wyższe przychody wynikające z większych kontraktów (32 proc.)

Z kolei 26 proc. twierdziło, że dzięki pracy z korporacją zyskała korzyści wizerunkowe, co pomogło zdobyć kolejne zlecenia. Przedsiębiorcy wskazywali też na gwarancję płatności (26 proc.), długoterminowe umowy i lepsze planowanie działalności (25 proc.)

"Współpraca z dużymi korporacjami daje MŚP możliwość stabilniejszego planowania działalności i budowania wizerunku solidnego partnera, co przekłada się na nowe zlecenia" - ocenili autorzy analityk BIG InfoMonitor dr hab. Waldemar Rogowski. Zwrócił uwagę, że ważne jest aby MŚP do takiej współpracy odpowiednio się przygotowały.

Badanie "Skaner MŚP" przeprowadził Instytut Badań i Rozwiązań B2B Keralla Research na próbie 500 mikro, małych i średnich firm sprzedających z odroczonym terminem płatności, w czwartym kwartale br. (PAP)

jls/ drag/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (1)

dodaj komentarz
rots
Stopy są za wysokie i w takiej sytuacji firmy zadłużone będzie to kosztować znacznie więcej. Sprzedawać coś nieregularnie to nie lada wyczyn.
Ceny produktów rosną a same nie są nawet warte połowy tego.
Zadłużenie podmiotów gospodarczych to sprawa najważniejsza - chcąc choćby uregulować napływ produkcji
Stopy są za wysokie i w takiej sytuacji firmy zadłużone będzie to kosztować znacznie więcej. Sprzedawać coś nieregularnie to nie lada wyczyn.
Ceny produktów rosną a same nie są nawet warte połowy tego.
Zadłużenie podmiotów gospodarczych to sprawa najważniejsza - chcąc choćby uregulować napływ produkcji azjatyckiej.

Powiązane: Długi

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki