REKLAMA

W Polsce jest za dużo lotnisk. Wiele z nich może mieć problemy z rentownością

2016-03-21 08:30
publikacja
2016-03-21 08:30

W Polsce tylko trzy województwa nie mają swojego lotniska. Choć wszystkie porty łącznie odprawiły w ubiegłym roku ponad 30 mln osób, to tylko siedem z nich powyżej miliona. Ze względu na mniejszy popyt i dużą konkurencję ze strony kolei, część mniejszych lotnisk może w przyszłości borykać się z problemami finansowymi, podobnie jak port w Radomiu. Wywiadownia CRIBIS.pl zaliczyła go do najbardziej spektakularnych porażek gospodarczych.

W Polsce jest za dużo lotnisk. Wiele z nich może mieć problemy z rentownością
W Polsce jest za dużo lotnisk. Wiele z nich może mieć problemy z rentownością
/ FORUM

- Port Lotniczy w Radomiu powstał przede wszystkim z powodu marzeń gminy o posiadaniu własnego lotniska. Rynek bardzo szybko je zweryfikował, pokazując, że nie ma popytu na taki produkt i strategię, jaką przyjęło to lotnisko - przekonuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Dominik Lewandowski, dyrektor ds. rozwoju odpowiedzialny za markę CRIBIS.pl w CRIF Polska. - Loty do Rygi czy do Czech nie były w stanie rozwinąć lotniska i sprawić, że będzie ono popularnym miejscem dla turystów i biznesmenów.

Z danych wywiadowni wynika, że spółka Port Lotniczy Radom wykazuje coraz większe straty, w 2011 roku - 2,4 mln, w 2014 roku już 12,4 mln zł. Lotnisko odprawiło w ubiegłym roku ok. tysiąca pasażerów. Ze współpracy pod koniec ubiegłego roku zrezygnował łotewski Air Baltic, w lutym odleciał ostatni samolot linii Czech Airlines do Pragi.

Od kwietnia z lotniska znów będą startować samoloty, tym razem linii SprintAir - do Pragi, Berlina, Gdańska i Wrocławia. W sumie tygodniowo ma odbywać się 14 lotów. Ranking przygotowany przez CIBRIS.pl wskazuje, że lotnisko w Radomiu można zaliczyć do jednej z bardziej spektakularnych ubiegłorocznych katastrof gospodarczych, przede wszystkim ze względu na złe przygotowanie i niedokładne zbadanie potrzeb rynku.

- Nie jest to jedyny port, który będzie mieć problemy finansowe - podkreśla Dominik Lewandowski. - Nie można mówić o tym, że gmina została zaskoczona tym, co się wydarzyło. To bardziej kwestia przygotowania dobrego modelu biznesowego, sprawdzenie, czy na rynku istnieje popyt na dany produkt. Wszystkie przedsiębiorstwa powinny na to uważać, budując modele biznesowe, które dobrze wyglądają na papierze. Ktoś przecież musi chcieć zapłacić za produkt lub usługę.

Zdaniem eksperta można się spodziewać, że nie jest to jedyne lotnisko w Polsce, które będzie się borykać z podobnymi problemami. Obecnie w naszym kraju działa 14 lotnisk, tylko województwa podlaskie, świętokrzyskie i opolskie nie mają lokalnego portu. Ubiegły rok okazał się rekordowy dla polskich portów - łącznie odprawiły ponad 30,5 mln osób, jednak tylko połowa z nich ponad milion.

Źródło:
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (42)

dodaj komentarz
~chlodnym_okiem
to nie do konca prawda. ludzie ze szczecina chetnie latali by przez goleniow nie berlin ale lufthansa (alians lotu) nie chce otworzyc polaczenia z frankfurtem ani kopenhaga bo wtedy stracilby ich tegel. inni operatorzy jak air france z klm nie maja zas przez ten "sojusz" wjazdu. wiec nie z lotniskiem jest tu problem ale to nie do konca prawda. ludzie ze szczecina chetnie latali by przez goleniow nie berlin ale lufthansa (alians lotu) nie chce otworzyc polaczenia z frankfurtem ani kopenhaga bo wtedy stracilby ich tegel. inni operatorzy jak air france z klm nie maja zas przez ten "sojusz" wjazdu. wiec nie z lotniskiem jest tu problem ale z brakiem polaczen
~Tom
Nie ma za dużo lotnisk. Jest za mało pasażerów. Gdyby jakakolwiek firma oferowała przeloty w ramach polskich miast w konkurencyjnej cenie to cześć z tych lotnisk miałaby szanse na przetrwanie. Spróbujcie się dostać sensownie bez przesiadek z Krakowa lub Trojmiasta do Poznania. Odkąd padł Eurolot została wielogodzinną podróż pociągiem.
~jurek
Pewnie, gdyby oferowali loty z Radomia do Kielc za 3 zł to zapewne znaleźliby chętnych. Na normalnym rynku (gdzie niestety nikt nie chce wozić za bezcen) niestety nie ma dla takich lotnisk miejsca (chyba, że samorząd dalej będą płacic gruba kasę na te nierentowne przedsięwzięcia)
~brudnyharry
oj nie nie ma za dużo lotnisk jest za dużo głupoty, sprzedajności i korupcji i interesów bankiersko-gopodarczych na linii EU -> wydający urzędnicy w kraju członkowskim.

Jak to jest, że po wybudowaniu nikomu nie potrzebnych lotnisk w Hiszpanii w Polsce tak łatwo dalej można było budować ?
~jaTylkoPytam
W Polsce jest za dużo głupoty, a za mało odpowiedzialności.
~bandit
to jest właśnie kretyńskie wydawanie kretyńskich dotacji unijnych przy jednoczesnym kretyńskim zadłużaniu się
~546
Lotnisko w Radomiu kosztowało 90 mln zł, w całości z miejskich środków, bez złotówki dopłaty z UE.
~Pabello odpowiada ~546
No, to możesz być dumny że rządzący samodzielnie wyd.ym...ali cię na 90 dużych baniek. Bez udziału UE!!!
~Neo
A ja myślę, ze lotnisk jest w sam raz, tylko za mało lotów i za drogie ceny biletów i zbyt wiele formalności podczas odpraw, przecież to może być świetna konkurencja dla śmierdzącego, brudnego i rozkradanego PKP. A gdzie konkurencja tam walka o klienta.

Powiązane: Transport towarów

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki