W 2002 r. sprzedaż piwa wzrosła o 8%

Browary sprzedały w 2002 r. 26 mln hektolitrów piwa, czyli o 8% więcej niż rok wczeœniej. Ten wzrost to zasługa głównie długiego i upalnego lata. Przedstawiciele branży obawiajš się, że po wejœciu Polski do Unii Europejskiej nasz przemysł piwowarski nie wytrzyma konkurencji, m.in. z powodu zbyt wysokiej akcyzy i podatku VAT. Ich zdaniem, straci na tym również państwo.

Z danych Zwišzku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce (zrzesza największe spółki) wynika, że od 1993 r. sprzedaż piwa w naszym kraju rosła od 6 do 12% rocznie. Konsumpcja zwiększyła się z około 30 litrów na osobę 10 lat temu do około 66 litrów obecnie. Udział piwa w całkowitej konsumpcji czystego alkoholu wynosi już ponad 50%, a wódki około 32%. W 1990 było to odpowiednio 24% i 65%.

- Polski rynek pod względem sprzedaży piwa zajmuje już 10. miejsce na œwiecie i 5. w Europie. Wzrost sprzedaży w 2002 r. o 8% to głównie zasługa dobrej pogody i zmiany preferencji, jeœli chodzi o picie alkoholu. Coraz częœciej sięgamy po piwo - informuje Danuta Gut, dyrektor ZPPP. W tym roku przy upalnym lecie sprzedaż może wzrosnšć o 5% - przewidujš specjaliœci.

Za wysokie

obcišżenia podatkowe

Przedstawiciele branży piwowarskiej z niepokojem odbierajš próby nałożenia na sektor, (w zwišzku z nowelizacjš ustawy o wychowaniu w trzeŸwoœci i przeciwdziałaniu alkoholizmowi) parapodatku w wysokoœci 10% wartoœci netto usług reklamowych i promocyjnych. Opłata obowišzywałaby tylko ten przemysł. Według ZPPP, podatek jest niekonstytucyjny i narusza zasady wolnoœci gospodarczej. Przedstawiciele browarów uważajš, że rzšd nie promuje polskiej branży piwnej, zwłaszcza w przeddzień wejœcia do UE. Mogłaby temu służyć obniżka akcyzy. Dla porównania, w Polsce akcyza na piwo wynosi 22,5 euro na hl, a VAT - 22%, podczas gdy w Niemczech (największy rynek w Europie) jest to odpowiednio 9 euro/hl i 16%. Podatki stanowiš już 75% ceny naszego piwa. Zdaniem przedstawicieli ZPPP, akcyza w Polsce w 2004 r. powinna wynosić nie więcej niż 12,5 euro/hl.

- Po wejœciu do Unii Europejskiej około 20% konsumowanego piwa na rynku polskim będzie pochodzić z importu prywatnego, czyli przygranicznego. Jest to równoznaczne ze stratš wpływów do budżetu w wysokoœci około 900 mln zł rocznie oraz likwidacjš około 11 tysięcy miejsc pracy. Warto więc obniżyć akcyzę, a wzrost wolumenu sprzedaży może ograniczyć straty państwa. Tak było z mocnym alkoholem - tłumaczy Marcin Piróg, prezes Zwišzku i jednoczeœnie prezes Carlsberga Okocim. Dodał, że obecnie do budżetu państwa z tytułu m.in. różnych podatków trafia z branży piwnej ok. 5 mld zł rocznie.

Grupa Żywiec cišgle pierwsza

W ubiegłym roku Grupa Żywiec sprzedała 8,4 mln hektolitrów piwa, czyli o ok. 10% więcej niż rok wczeœniej. Z ponad 32- -proc. udziałem w rynku pozostaje liderem. - Liczymy, że w tym roku uda nam się zwiększyć sprzedaż o 3 do 5%. Dalej będziemy rozwijać nasze marki: Żywiec, Warkę, Tatrę i Heinekena - zapowiada Nico Nusmeier, prezes Żywca. Dodał, że w 2002 r. firma miała zysk, a kwestia wypłaty dywidendy może się rozstrzygnšć pod koniec lutego. Zdaniem prezesa N. Nusmeiera, inwestor strategiczny Heineken nie planuje wycofania spółki z giełdy. W tym roku grupa Żywiec zainwestuje ok. 300 mln zł w browary oraz w promocję niektórych marek.

Kompania Piwowarska

depcze po piętach

Kompania Piwowarska (m.in. Lech, Tyskie) sprzedała w 2002 r. ponad 8,34 mln hl piwa, czyli o ponad 9% więcej niż przed rokiem. - Założyliœmy, że do końca 2005 r. nasz udział w rynku wzroœnie z obecnych 32% do 35% - mówi Paweł Sudoł, prezes Kompanii Piwowarskiej. W 2003 r. KP zamierza skupić się na rozbudowie mocy produkcyjnych w browarach w Tychach i Poznaniu. Obecnie oba zakłady sš w stanie wyprodukować łšcznie około 9 mln hl rocznie. Prezes P. Sudoła zdradził, że spółka, której większoœciowym akcjonariuszem jest grupa SABMiller, zainwestowała przez ostatnie 6 lat w swój rozwój przeszło 200 mln USD.

Carlsberg Okocim

utrzymał sprzedaż

Trzecia pod względem udziałów w rynku piwa grupa Carlsberg Okocim w 2002 r. sprzedała 3,6 mln hl złotego trunku, czyli tyle, ile przed rokiem. - Zakończyliœmy rok zyskiem netto po raz pierwszy od 1999 r. - mówi prezes Marcin Piróg. W tym roku grupa chce zwiększyć sprzedaż. - Może to być wzrost nawet o 10%. Mamy już za sobš koszty restrukturyzacji w zwišzku z przejęciem Bosmana i Kasztelana - wyjaœnia prezes. Jego zdaniem, najszybciej rosnšcš markš piwa w Polsce w 2002 r. był Carlsberg, którego sprzedaż wzrosła rok do roku o 670%.

Kto pije piwo

W Polsce 81% Polaków deklaruje, że pije alkohol - wynika z danych prezentowanych przez ZPPP. Ponad połowa Polaków (56%) preferuje piwo, 17% - wódkę, 11% - wino, a 16% - inne alkohole. Przeciętny polski piwosz to mężczyzna w œrednim wieku, który ma stałš pracę i mieszka z żonš i dwójkš dzieci. Najczęœciej jest lojalny wobec swojej ulubionej marki, ale to się zmienia. Najczęœciej pije piwo w domu, podczas oglšdania telewizji. Jego ulubione opakowanie to butelka zwrotna. Około 60% piwoszów uważa, że picie piwa jest dobrš okazjš do spotkań, a 59% podkreœla, że piwo pozwala zachować kontrolę i można go długo zażywać, nie upijajšc się.

Dariusz Wieczorek

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne
MARKA -5,00% 0,57
2020-03-10 11:00:00
WIG 4,77% 43 514,41
2020-04-06 17:15:03
WIG20 4,95% 1 581,05
2020-04-06 17:15:00
WIG30 4,94% 1 816,36
2020-04-06 17:15:01
MWIG40 4,86% 2 999,46
2020-04-06 17:15:00
DAX 5,77% 10 075,17
2020-04-06 17:37:00
NASDAQ 6,01% 7 816,14
2020-04-06 21:27:00
SP500 5,88% 2 634,93
2020-04-06 21:27:00

Znajdź profil

Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.