Browary sprzedały w 2002 r. 26 mln hektolitrów piwa, czyli o 8% więcej niż rok wczeniej. Ten wzrost to zasługa głównie długiego i upalnego lata. Przedstawiciele branży obawiajš się, że po wejciu Polski do Unii Europejskiej nasz przemysł piwowarski nie wytrzyma konkurencji, m.in. z powodu zbyt wysokiej akcyzy i podatku VAT. Ich zdaniem, straci na tym również państwo.
Z danych Zwišzku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce (zrzesza największe spółki) wynika, że od 1993 r. sprzedaż piwa w naszym kraju rosła od 6 do 12% rocznie. Konsumpcja zwiększyła się z około 30 litrów na osobę 10 lat temu do około 66 litrów obecnie. Udział piwa w całkowitej konsumpcji czystego alkoholu wynosi już ponad 50%, a wódki około 32%. W 1990 było to odpowiednio 24% i 65%.
- Polski rynek pod względem sprzedaży piwa zajmuje już 10. miejsce na wiecie i 5. w Europie. Wzrost sprzedaży w 2002 r. o 8% to głównie zasługa dobrej pogody i zmiany preferencji, jeli chodzi o picie alkoholu. Coraz częciej sięgamy po piwo - informuje Danuta Gut, dyrektor ZPPP. W tym roku przy upalnym lecie sprzedaż może wzrosnšć o 5% - przewidujš specjalici.
Za wysokie
obcišżenia podatkowe
Przedstawiciele branży piwowarskiej z niepokojem odbierajš próby nałożenia na sektor, (w zwišzku z nowelizacjš ustawy o wychowaniu w trzewoci i przeciwdziałaniu alkoholizmowi) parapodatku w wysokoci 10% wartoci netto usług reklamowych i promocyjnych. Opłata obowišzywałaby tylko ten przemysł. Według ZPPP, podatek jest niekonstytucyjny i narusza zasady wolnoci gospodarczej. Przedstawiciele browarów uważajš, że rzšd nie promuje polskiej branży piwnej, zwłaszcza w przeddzień wejcia do UE. Mogłaby temu służyć obniżka akcyzy. Dla porównania, w Polsce akcyza na piwo wynosi 22,5 euro na hl, a VAT - 22%, podczas gdy w Niemczech (największy rynek w Europie) jest to odpowiednio 9 euro/hl i 16%. Podatki stanowiš już 75% ceny naszego piwa. Zdaniem przedstawicieli ZPPP, akcyza w Polsce w 2004 r. powinna wynosić nie więcej niż 12,5 euro/hl.
- Po wejciu do Unii Europejskiej około 20% konsumowanego piwa na rynku polskim będzie pochodzić z importu prywatnego, czyli przygranicznego. Jest to równoznaczne ze stratš wpływów do budżetu w wysokoci około 900 mln zł rocznie oraz likwidacjš około 11 tysięcy miejsc pracy. Warto więc obniżyć akcyzę, a wzrost wolumenu sprzedaży może ograniczyć straty państwa. Tak było z mocnym alkoholem - tłumaczy Marcin Piróg, prezes Zwišzku i jednoczenie prezes Carlsberga Okocim. Dodał, że obecnie do budżetu państwa z tytułu m.in. różnych podatków trafia z branży piwnej ok. 5 mld zł rocznie.
Grupa Żywiec cišgle pierwsza
W ubiegłym roku Grupa Żywiec sprzedała 8,4 mln hektolitrów piwa, czyli o ok. 10% więcej niż rok wczeniej. Z ponad 32- -proc. udziałem w rynku pozostaje liderem. - Liczymy, że w tym roku uda nam się zwiększyć sprzedaż o 3 do 5%. Dalej będziemy rozwijać nasze marki: Żywiec, Warkę, Tatrę i Heinekena - zapowiada Nico Nusmeier, prezes Żywca. Dodał, że w 2002 r. firma miała zysk, a kwestia wypłaty dywidendy może się rozstrzygnšć pod koniec lutego. Zdaniem prezesa N. Nusmeiera, inwestor strategiczny Heineken nie planuje wycofania spółki z giełdy. W tym roku grupa Żywiec zainwestuje ok. 300 mln zł w browary oraz w promocję niektórych marek.
Kompania Piwowarska
depcze po piętach
Kompania Piwowarska (m.in. Lech, Tyskie) sprzedała w 2002 r. ponad 8,34 mln hl piwa, czyli o ponad 9% więcej niż przed rokiem. - Założylimy, że do końca 2005 r. nasz udział w rynku wzronie z obecnych 32% do 35% - mówi Paweł Sudoł, prezes Kompanii Piwowarskiej. W 2003 r. KP zamierza skupić się na rozbudowie mocy produkcyjnych w browarach w Tychach i Poznaniu. Obecnie oba zakłady sš w stanie wyprodukować łšcznie około 9 mln hl rocznie. Prezes P. Sudoła zdradził, że spółka, której większociowym akcjonariuszem jest grupa SABMiller, zainwestowała przez ostatnie 6 lat w swój rozwój przeszło 200 mln USD.
Carlsberg Okocim
utrzymał sprzedaż
Trzecia pod względem udziałów w rynku piwa grupa Carlsberg Okocim w 2002 r. sprzedała 3,6 mln hl złotego trunku, czyli tyle, ile przed rokiem. - Zakończylimy rok zyskiem netto po raz pierwszy od 1999 r. - mówi prezes Marcin Piróg. W tym roku grupa chce zwiększyć sprzedaż. - Może to być wzrost nawet o 10%. Mamy już za sobš koszty restrukturyzacji w zwišzku z przejęciem Bosmana i Kasztelana - wyjania prezes. Jego zdaniem, najszybciej rosnšcš markš piwa w Polsce w 2002 r. był Carlsberg, którego sprzedaż wzrosła rok do roku o 670%.
Kto pije piwo
W Polsce 81% Polaków deklaruje, że pije alkohol - wynika z danych prezentowanych przez ZPPP. Ponad połowa Polaków (56%) preferuje piwo, 17% - wódkę, 11% - wino, a 16% - inne alkohole. Przeciętny polski piwosz to mężczyzna w rednim wieku, który ma stałš pracę i mieszka z żonš i dwójkš dzieci. Najczęciej jest lojalny wobec swojej ulubionej marki, ale to się zmienia. Najczęciej pije piwo w domu, podczas oglšdania telewizji. Jego ulubione opakowanie to butelka zwrotna. Około 60% piwoszów uważa, że picie piwa jest dobrš okazjš do spotkań, a 59% podkrela, że piwo pozwala zachować kontrolę i można go długo zażywać, nie upijajšc się.
Dariusz Wieczorek