REKLAMA
FORUM FINANSÓW

VRG liczy się z 20 proc. spadkiem przychodów

2020-03-31 16:02
publikacja
2020-03-31 16:02

Vistula Retail Group (VRG) przewiduje, że spadek przychodów w tym roku, z powodu kryzysu wywołanego epidemią, może wynieść nawet 20 proc. Spodziewa się też dużego spadku marż - poinformował PAP Biznes prezes Grzegorz Pilch. Grupa nie widzi obecnie ryzyka utraty płynności, tnie koszty i nakłady inwestycyjne.

fot. / / VRG

"Wygląda na to, że ten rok pod względem wynikowym jest stracony dla wielu spółek, w tym dla nas. Zostaliśmy pozbawieni ok. 80 proc. przychodów, a przewidujemy, że wyjście z kryzysu nie będzie natychmiastowe. Zakładamy, że nawet po otwarciu galerii w maju spadek sprzedaży może wynieść 50 proc. rdr, a kolejne miesiące będą wypłaszczać krzywą spadku. Założyliśmy, że spadki sprzedaży na jesieni mogą wynosić ok. 10 proc." - powiedział PAP Biznes prezes Pilch.

"Potrzeba czasu, by sentyment zakupowy się pojawił ponownie. To może skrajnie doprowadzić do nawet 20 proc. spadku sprzedaży w tym roku w całej grupie" - dodał.

VRG spodziewa się też dużego spadku marż.

"W internecie, gdzie teraz prowadzimy sprzedaż, marże są niższe. Dodatkowo, zakładamy, że będzie duża aktywność graczy na rynku w zakresie wyprzedaży i marże znacząco spadną. Na pewno trzeba założyć duży spadek" - powiedział Pilch.

Prezes VRG wskazał, że w sytuacji kryzysowej spółka skupia się na płynności.

"Zmieniają się priorytety i w sytuacji, gdy zostajemy pozbawieni ok. 80 proc. przychodów, to nie rozwój, a płynność i dostępność gotówki stają się najważniejsze" - powiedział Grzegorz Pilch.

"Bardzo mocno pracujemy na kapitale obrotowym. Jesteśmy w o tyle komfortowej sytuacji, że wchodzimy w ten trudny czas z bardzo dobrą kondycją finansową, dług netto/EBITDA na koniec 2019 roku wyniósł 0,8x" - powiedział.

Grupa pracuje też w zakresie zatowarowania.

"Bardzo mocno negocjujemy terminy płatności, wydłużamy je u naszych dostawców, co spowoduje, że wypływ gotówki będzie dużo późniejszy. Zredukowaliśmy zamówienia na wiosnę i redukujemy na sezon jesienny o 20-30 proc." - powiedział Pilch.

Spółka uruchomiła już dodatkowe finansowanie i na razie nie przewiduje kolejnych kroków w tym zakresie. Nie rozważa też emisji akcji.

"Nasza sytuacja tego nie wymaga" - powiedział Pilch.

Poinformował, że nie widać obecnie ryzyka utraty płynności.

"Mamy zasoby, spółka jest zdrowa. Sytuacja jest kryzysowa, ale nie mam alarmistycznych sygnałów, by było zagrożenie dla utraty płynności. W naszym scenariuszu bazowym tego nie przewidujemy" - powiedział prezes.

VRG OBNIŻA NAKŁADY NA INWESTYCJE, TNIE KOSZTY

Grupa VRG zdecydowała o obniżeniu wydatków inwestycyjnych w tym roku o 10 mln zł, do 15 mln zł. Przyspieszy zamknięcia nierentownych sklepów.

"Zakładamy zmniejszenie powierzchni handlowej, zwłaszcza w części fashion. Powierzchnia w fashion spadnie o 3 proc., a w części jubilerskiej wzrośnie jedynie o 3 proc. W sumie w grupie na koniec roku powierzchnia handlowa może spaść o ok. 2 proc., co oznacza spadek o ok. 1000 m kw. Będziemy mieć 13 sklepów mniej" - powiedział prezes Pilch.

Grupa planuje też ograniczenia nakładów związanych z modernizacją salonów. Chce obniżyć budżety marketingowe.

VRG chce się teraz skupiać na intensyfikacji sprzedaży w sklepach internetowych. Przewiduje, że udział e-commerce w przychodach grupy przekroczy w tym roku 20 proc.

Jak powiedział Pilch, w ostatnich dwóch tygodniach, gdy sklepy w galeriach handlowych były zamknięte, w sklepach internetowych grupy doszło do podwojenia liczby zamówień.

Grupa chce skorzystać z przygotowanej przez rząd tzw. tarczy antykryzysowej m.in. w zakresie kosztów najmu i kosztów wynagrodzeń.

"Działamy w jednej z najbardziej poszkodowanych branż, będziemy chcieli skorzystać ze wsparcia, choć nie wiemy jeszcze, w jakim ostatecznie kształcie wejdzie ono w życie" - powiedział prezes.

Dodał, że spółka nie ma na razie w planach grupowych zwolnień, ale - jak powiedział - bez pomocy państwa nie ma szans na utrzymanie zatrudnienia, jeśli kryzys będzie się przedłużał.

Grupa zatrudnia ponad 2,5 tys. pracowników.

VRG poinformowała w poniedziałek wieczorem, że należąca do grupy firma jubilerska W.Kruk zamknęła rozpoczęte w sierpniu 2018 roku rozmowy w sprawie kupna czeskiej spółki Klenoty Aurum i słowackiej firmy Montre.

"To nie jest moment na akwizycje zagraniczne, sytuacja musi się ustabilizować. Nie odchodzimy od strategii budowania domu marek i wcześniej czy później wrócimy do projektów akwizycyjnych" - powiedział prezes VRG.

W 2019 roku grupa VRG miała 1,07 mld zł przychodów wobec ok. 806 mln zł rok wcześniej. EBITDA wg MSR17 wyniosła ok. 111 mln zł.

Anna Pełka 

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Najtańsze konta firmowe z premią za korzystanie
Najtańsze konta firmowe z premią za korzystanie

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Prognozy i wyniki finansowe

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki