REKLAMA

Unimot rozmawia z Orlenem o kupnie aktywów

2020-04-15 11:36
publikacja
2020-04-15 11:36

Unimot jest zadowolony z wyników pierwszego kwartału, w kwietniu nastąpiło pewne spowolnienie, ale spółka podtrzymuje prognozę EBITDA na 2020 rok - poinformował prezes Unimotu Adam Sikorski. Spółka rozmawia z PKN Orlen o kupnie części aktywów w przypadku fuzji Orlenu z Lotosem.

/ Unimot

"Jesteśmy cały czas zainteresowani częścią aktywów Orlenu, jesteśmy w procesie, rozmowy się toczą. Nie mogę podać szczegółów, gdyż obowiązuje nas klauzula poufności. W ostatnim czasie ten proces przyspieszył" - powiedział podczas środowej telekonferencji prezes Unimotu Adam Sikorski.

Dodał, że przedmiotem zainteresowania Unimotu są nie tylko stacje paliw należące do Orlenu, ale potencjalnie w grę wchodzić mogą też inne obszary, jak hurt paliw czy asfalty.

"Zakładam, że jeśli dojdzie do fuzji Orlenu z Lotosem, to Unimot też będzie jej beneficjentem. Z takim nastawieniem przystąpiliśmy do rozmów" - powiedział Sikorski.

Prezes Unimotu jest zadowolony z wyników grupy w pierwszym kwartale, pomimo trudności związanych z rozwojem pandemii koronawirusa. Unimot prognozował przed jej wybuchem, że na koniec 2020 roku skorygowana EBITDA grupy sięgnie 62,3 mln zł.

"Podtrzymujemy nasze postrzeganie sytuacji. Wpływ koronawirusa odczuwaliśmy już w połowie marca, ale pierwszy kwartał był dla nas nadspodziewanie dobry, realizowaliśmy z nawiązką nasz budżet. W kwietniu widzimy pewne spowolnienie, ale cały czas idziemy zgodnie z budżetem układanym jeszcze w listopadzie 2019 roku" - powiedział.

Dodał, że na razie sprawdza się scenariusz zakładający, że po dobrym pierwszym kwartale drugi kwartał może przynieść mocny spadek PKB, ale od lipca gospodarka wróci do życia.

"Patrząc na codzienne liczby, które spływają z naszych placówek, nie widzimy znacznego pogorszenia. Patrzymy pozytywnie na naszą roczną perspektywę" - powiedział prezes Unimotu.

Grupa odczuwa spadek sprzedaży w poszczególnych obszarach działalności. Przykładowo średni spadek sprzedaży na stacjach paliw sięga około 20 proc., ale - jak zaznacza prezes - niskie ceny ropy naftowej na świecie powodują poprawę marży Unimotu.

"Spadek sprzedaży w litrach paliw rekompensowany jest poprawą marży" - powiedział.

W hurcie paliw, które są dywizją o największych przychodach w grupie, Unimot obserwuje niewielki spadek. Mocno spadła sprzedaż LPG, ale w tym obszarze spółka wprowadziła duże oszczędności. W segmencie sprzedaży energii elektrycznej spadek sięga 15-20 proc. Po kilkumiesięcznym zastoju ruszyła właśnie sprzedaż oleju na rynku chińskim, tamtejsza spółka pozyskała nowych klientów, a dotychczasowi również powoli wracają z zamówieniami.

Prezes Sikorski poinformował, że Unimot wdrożył pierwszy etap programu redukcji kosztów operacyjnych, ale bez zmniejszania zatrudnienia i wynagrodzeń.

"Zidentyfikowaliśmy obszary działalności, które w skali roku powinny nam przynieść oszczędności rzędu 3 mln zł. Ten etap już wdrożyliśmy i będzie to widać w naszych wynikach" - powiedział, zaznaczając, że Unimot w razie konieczności jest gotowy wdrożyć też drugi etap programu oszczędnościowego, polegający na zmniejszeniu wynagrodzeń w grupie.

"Gdyby się okazało, że epidemia ma większy wpływ niż sądziliśmy, wdrożymy drugi etap działań. Zdecydowaliśmy się przygotować do redukcji wynagrodzeń, pod koniec kwietnia będziemy dyskutować, czy wprowadzić je od początku maja. To dałoby nam oszczędności rzędu 1,6-1,7 mln zł rocznie" - powiedział.

Prezes jest przekonany, że te dwa etapy redukcji kosztów będą wystarczające i Unimot nie będzie zmuszony do zmniejszenia zatrudnienia w grupie.

Pod koniec marca zarząd Unimotu zarekomendował wypłatę 1,97 zł dywidendy z zysku netto za 2019 rok. Prezes Sikorski zaznacza, że rekomendacja na ten moment jest aktualna, ale nie wyklucza, że w przypadku pogorszenia się sytuacji gospodarczej może być ona jeszcze zweryfikowana.

Przed rokiem Unimot nie wypłacał dywidendy.

Unimot jest importerem paliw ciekłych i gazowych, który w swojej ofercie posiada olej napędowy (ON), gaz płynny (LPG), gaz ziemny (E, LNG, CNG), biopaliwa (Bio), energię elektryczną oraz asfalty. Oferta spółki obejmuje zarówno hurtową sprzedaż paliw dla klienta biznesowego, jak również sprzedaż detaliczną gazu propan-butan, gazu ziemnego oraz energii elektrycznej. Firma tworzy także na zasadach franczyzy sieć stacji paliw pod marką Avia w Polsce i na Ukrainie. 

pr/ osz/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki