W 2019 r. w Polsce, według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, skradziono 6323 samochody. Co czwarta kradzież miała miejsce w Warszawie. Łupem padały przede wszystkim auta rodem z Japonii i Korei Południowej – informuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.
Dane z CEPiK-u dotyczą aut wyrejestrowanych z powodu kradzieży. Ich liczba nieznacznie wzrosła w porównaniu z 2018 r., kiedy to z tego właśnie powodu wyrejestrowano 6323 samochody. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę 2017 r., możemy mówić o spadku – wówczas w Polsce skradziono 7042 pojazdy.
Co czwarte auto kradzione w Warszawie
Na tym tle wyróżnia się woj. mazowieckie i Warszawa. W całym województwie w 2019 r. wyrejestrowano z powodu kradzieży 2572 samochody osobowe – o 10,7 proc. więcej niż w 2018 r. Z kolei w Warszawie łupem złodziei padły 1773 auta.
Według danych przytoczonych przez IBRM Samar w Polsce najczęściej kradzione były niemieckie samochody. Modele zza Odry były dominującym łupem złodziei w 13 z 16 województw.
Jedynie w woj. lubelskim, podlaskim i mazowieckim najczęściej kradziono japońskie marki samochodów. Podobnie było w Warszawie, gdzie „japończyki” stanowiły 62 proc. skradzionych pojazdów.
„Japończyki” najczęstszym łupem złodziei w Warszawie
Z ulic, parkingów i garaży znajdujących się w stolicy w 2019 r. skradziono 416 toyot, 184 hondy, 182 mazdy, 116 nissanów, a także 114 koreańskich hyundaiów.
Najczęściej kradzione modele aut w Warszawie – 2019 r.
Model | Liczba skradzionych egzemplarzy |
toyota auris (II generacja) | 102 |
toyota yaris (III generacja) | 84 |
nissan x-trail (III generacja) | 62 |
mazda 3 (III generacja) | 61 |
honda civic (X generacja) | 58 |
honda cr-v (IV generacja) | 51 |
toyota avensis (III generacja) | 49 |
toyota rav4 (IV generacja) | 43 |
toyota corolla (XI generacja) | 42 |
mazda 6 (III generacja) | 41 |
Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar
Jak wynika z analizy IBRM Samar, najpopularniejszym modelem wśród złodziei była toyota auris drugiej generacji. W 2019 r. skradziono 102 sztuki tego modelu. Łupem złodziei często padały także toyoty yaris trzeciej generacji (84 egzemplarze), z kolei najczęściej kradzionym SUV-em był nissan x-trail trzeciej generacji (62 egzemplarze).
Średni wiek auta skradzionego w Warszawie wyniósł 4,9 roku, podczas gdy dla całej Polski wyniósł on 7,5 roku.