W szybkim tempie kurczy się eksport zegarów produkowanych przez szwajcarskich wytwórców. Zagraniczna sprzedaż zwiększyła się tylko w dwóch krajach, a największa redukcja dotknęła dotychczasowego lidera - Hongkong.


Na całym świecie spada liczba chętnych na najbardziej znany towar eksportowy Szwajcarii - tak wynika z najnowszego raportu Federacji Szwajcarskiego Przemysłu Zegarowego (FHS). Według badań, w lipcu wartość eksportu tego produktu wyniosła 1,6 mld franków i oznacza to 14,2% spadek w stosunku do okresu analogicznego w 2015 r. W poprzednim miesiącu liczba sprzedanych zegarków sięgnęła 2,2 mln (redukcja o 16% r/r). Warto zauważyć, że lipiec jest trzynastym z kolei miesiącem w którym spadają statystyki dotyczące tego segmentu szwajcarskiego eksportu. W sumie w okresie styczeń-lipiec eksport spadł o 11,1% r/r.
Największy spadek pod względem wartości eksportu dotyczył Hongkongu, który nieprzerwanie od 2008 r. był największym rynkiem zbytu dla szwajcarskich zegarków. W lipcu wartość dóbr eksportowanych do tego kraju w ujęciu rocznym spadła o niemal 33%. Spowodowało to utratę pozycji lidera na rzecz Stanów Zjednoczonych, które również osunęły się pod względem importowanych ze Szwajcarii zegarków (-14,7%). Wpływ na spadek dostaw do Hongkongu może mieć kampania antykorupcyjna prowadzona przez chińskie władze - tajemnicą poliszynela jest, że część zegarków przeznaczana była na łapówki.
Jedynymi korzystnymi kierunkami dla szwajcarskich eksporterów okazała się Wielka Brytania oraz Włochy. Wywołane przez Brexit osłabienie funta spowodowało znaczny wzrost zainteresowania tańszymi zegarkami wśród brytyjskich konsumentów (wysyłki do tego kraju wzrosły o 13,4%).
The Federation of the Swiss Watch Industry poinformowała, że w ubiegłym miesiącu sprzedaż zegarków w Wielkiej Brytanii była najwyższa od listopada ubiegłego roku. Wartość tych luksusowych urządzeń wyeksportowanych na Wyspy była równa 86 mln funtów.
Michael Wainwright, prezes Boodles firmy jubilerskiej przedstawił
informacje, z których wynika, że zanotowano pokaźny wzrost amerykańskich
konsumentów, dla których szwajcarskie zegarki były aż o 30% tańsze w
Wielkiej Brytanii niż w USA. Według niego osłabienie funta jest bardzo
korzystne dla
handlu detalicznego i dóbr luksusowych w Londynie. Tezę tą potwierdzają
statystyki podane przez linie lotnicze Ryanair, z których wynika, że latem tego
roku 20 proc. więcej Amerykanów oraz 10 proc. więcej Chińczyków, skorzystało z
usług przewoźnika w celu przedostania się z Europy kontynentalnej do Wielkiej
Brytanii.
Włochy natomiast, będące dla Szwajcarów trzecim największym rynkiem pod tym względem, zwiększyły import o niecałe 10%.
Szwajcarski zegarek wypierany przez smartwatch
Wzrosty sprzedaży dóbr luksusowych rejestrowane na brytyjskim rynku nie tylko sprzyjają gospodarce tego kraju, ale również producentom zegarków, którzy od jakiegoś czasu zmagają się z nieprzychylną dla nich sytuacją.
Z raportu grupy Strategy Analytics obejmującego 2015 rok wynika, że w ostatnim kwartale ubiegłego roku po raz pierwszy w historii szwajcarskie zegarki uległy konkurencji w postaci smartwatcha. Powód jest prosty - rynek szwajcarskich zegarków nie dostosowuje się do zachodzących zmian i postępu technologicznego, a lukę tę skutecznie wykorzystują firmy takiej jak Apple czy Samsung. Obie spółki są liderami w obszarze „nowoczesnych zegarków”. Pod koniec ubiegłego roku Apple cieszyło się 63 proc. udziałem w rynku, a Samsung 16 proc. Zaledwie 1 proc. przypadł szwajcarskiemu producentowi TAG Heuer, który przedstawił swoją wersję smartwatcha wyposażonego w Android.
Analitycy spekulują, że wraz z końcem obecnego roku liczba konsumentów posiadających inteligentny zegarek sięgnie 50 mln. Według analizy przedstawionej przez Deloitte za 2015 rok tylko 25% szwajcarskich producentów zegarków uważa gadżety takie jak Apple Watch za prawdziwe zagrożenie. Jednak liczby mówią same za siebie - w ciągu zaledwie roku popyt na smartwatche osiągnął wzrost 316 proc., co w zestawieniu z 5 proc. wzrostem sprzedaży zanotowanym przez szwajcarskich producentów stanowi gigantyczną różnicę.