Ubezpieczyciele tłumaczą podwyżki OC premier Szydło: rosną wypłaty, musi rosnąć cena

Rosnące ceny OC burzą krew kierowców, polityków i samych specjalistów rynku. Od kilku tygodni trwa dyskusja o tym, czy podwyżki cen obowiązkowych polis ubezpieczeniowych są zasadne i czy nie jest to przypadkiem zmowa cenowa. Do pliku listów w tej sprawie na biurku Rady Ministrów dołącza kolejny – tym razem od Polskiej Izby Ubezpieczeń.

Organizacja zrzeszająca podmioty działające na rynku ubezpieczeniowym w Polsce przedstawiła w liście główne przyczyny obecnego stanu rzeczy oraz to, co powinno się w tym zakresie zmienić, żeby ulżyć właścicielom czterech kółek.

Kierowcy będą płacić za OC więcej za każdy punkt karny?
Kierowcy będą płacić za OC więcej za każdy punkt karny? (fot. deyangeorgiev / YAY Foto)

Coraz większe wymogi prawne = droższe OC

Prezes PIU, Jan Grzegorz Prądzyński tłumaczy w liście, że na gwałtowny wzrost stawek miało wpływ kilka czynników. Do tej grupy należały orzecznictwa Sądu Najwyższego, wytyczne Komisji Nadzoru Finansowego, wymogi wypłacalności i w końcu coraz wyższe kwoty zadośćuczynień.

W skutek zmian prawnych, ubezpieczyciele musieli godzić się na coraz większe świadczenia na rzecz poszkodowanych. W tym przypadku wymienić należy m.in. finansowanie przez ubezpieczyciela najmu samochodu zastępczego, ułatwienie finansowania prywatnej opieki zdrowotnej z polisy sprawcy czy wreszcie orzecznictwo, które znacznie zwiększyło zakres tytułów roszczeń co do szkód, które powstawały nawet dwie dekady wcześniej. Z kolei KNF przez standaryzację procedur wypłat zwiększyła obciążenie sektora o 1,2 mld zł. Wzrosły także obciążenia zakładów ubezpieczeń wskutek wprowadzenia wyższych obowiązkowych rezerw finansowych na wypłaty przyszłych odszkodowań.

Drożyzna w cenach OC. Będzie jeszcze gorzej?

Wzrost rezerw i przede wszystkim wzrost wypłacanych świadczeń musiał odbić się na cenach, które już dziś mogą zablokować niektórym Polakom dostęp do posiadania własnego samochodu. Rosnące wypłaty zadośćuczynień, czyli świadczeń dodatkowych, o które poszkodowani mogą ubiegać się poza samymi odszkodowaniami, tylko pogarszają sprawę.

Środki te mają charakter mocno uznaniowy, na co Prądzyński wskazywał już w rozmowie z Bankier.pl przy okazji artykułu: „Politycy chcą tańszego OC. Będzie interwencja rządu?”. – Nie jest przypadkiem wyjątkowym, gdy jeden sąd zasądza 30 tys. zł zadośćuczynienia, a drugi w podobnym przypadku np. 130 tys. zł. – wskazywał.

Coraz większe pole do domagania się zadośćuczynień i nieuregulowanie tej kwestii w polskim prawodawstwie stworzyło patową sytuację, w której ciężko zarobić na polisach komunikacyjnych. Szczególnie, że ubezpieczyciele dołożyli się do tego problemu długą wojną cenową, która przyzwyczaiła kierowców do tanich ubezpieczeń. Efektem jest 6 mld strata w ciągu ostatnich 10 lat.

Trzeba leczyć przyczynę, a nie skutek

Dlatego kluczem do rozwiązania problemu, według Prądzyńskiego, jest uregulowanie tych kwestii, które przyczyniły się do dzisiejszego stanu rzeczy. W większości krajów europejskich rozwiązania polegające na taryfikowaniu stawek zadośćuczynień już dawno funkcjonują. Bez tego nie będzie możliwe przewidywanie cen ubezpieczenia i w efekcie - ich dalsze wzrosty. Obecnie wciąż brakuje jednoznacznych zasad co do tego, jaki jest krąg osób uprawnionych do wspomnianych świadczeń, ich wartości oraz brakuje zamkniętego katalogu tytułów roszczeń.

Należy się jednak przygotować, że jeśli zwiększono możliwości pobierania z polis świadczeń dodatkowych, stawki OC mogą już nigdy nie wrócić do poziomu sprzed roku. Taryfikowanie zadośćuczynień wpłynie pozytywnie na przewidywalność kosztów ubezpieczenia, ale niekoniecznie musi cofnąć obecne podwyżki, a pozwoli je jedynie zahamować.

Wśród sugestii ubezpieczycieli pojawia się także karanie piratów drogowych. Dostęp ubezpieczycieli do Bazy Centralnej Ewidencji Kierowców pozwoli karać podwyżkami cen OC za każdy dodatkowy punkt karny wynikający z niebezpiecznego zachowania na drodze.

Mateusz Gawin

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
1 2 ~ośmiornica

a dlaczego do jasnej chlery mają płacić za to jezdzący bez kolizji.!!!

! Odpowiedz
0 0 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
0 1 ~jaś

Przecież PZU musi spolonizować zagraniczne banki, i dlatego wprowadzono podatek od kapitału i podniesiono wartość nominalną jednej akcji PZU by zwiększyć wpływa do budżetu na zachcianki Dudy i PiSu. Jak PZU podnosi to inni też poczuli trend wzrostowy. Kierowcy którzy otrzymują większe odszkodowania za naprawę w warsztacie, płacą za tą klauzulę wyższe składki.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 1 ~Niki

Ktoś też powinien zainteresować się też cwaniakami, którzy obijają innym na parkingach samochody i zwijają się jakby nic się nie stało. Takim złapanym na gorącym uczynku powinno się podnosić składki za ubezpieczenie a nie ofiarom takiego ''cichego złodzieja''. Kierowca, który niczemu nie zawinił szkodę musi naprawiać z własnego AC albo własnej kieszeni nie mówiąc o stracie zniżki. Także jak dla mnie to w efekcie końcowym jest ofiarą pewnej formy złodziejstwa i to też kwestia która wymaga uwagi.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 2 ~jesh-ldn

a wszyscy zapomnieli o podatku bankowym, ktory przy tej okazji Ubezpieczyciele tez przeszmugluja koncowemu klientowi do zaplacenia, no ale o tym juz nikt nie pamieta, bo wytlumaczenie takie ze juz wszyscy zapomnieli...

! Odpowiedz
2 0 ~Fg

1 roku Polacy maja 2x drozsze samochochy szal a na drogach stare passaty golf I skody dacia fiaty to nabily

! Odpowiedz
11 3 ~lon

bardzo dobrze karac i podnosić oc

nie kazdy musi miec samochod jak nie stać zostaje komunikacja pieszo lub rower

! Odpowiedz
1 8 ~Eskimos

Było cymbalistow wielu.
Przynieś sobie do domu na plecach pralkę.
Albo pedaluj tym rowerem w deszczu 30 km do pracy.

! Odpowiedz
0 8 ~kierowca

KARAĆ ?! ale dlaczego wszystkich od góry do dołu ?
Jeżeli jeden ukradnie to dlaczego wszyscy ponoszą odpowiedzialność ?
Niech będą podwyżki, ale dla tych co są sprawcami wypadków !!!!!!!
Ja 25 lat jeżdżę i nie maiłem żadnej stłuczki z mojej winy, a muszę dołożyć się +50% składki do piratów drogowych i wyłudzaczy ubezpieczeń !!!!
KATEGORYCZNE NIE DLA PODWYŻEK CEN POLIS OC DLA WSZYSTKICH KIEROWCÓW !!!!

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 1 ~ljk odpowiada ~kierowca

Ma Pan rację.

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne