REKLAMA

Firmy nie ufają fiskusowi. Ryzyko podatkowe niepokoi, ale da się je ograniczyć

Aldona Derdziak2025-11-26 06:00redaktorka Bankier.pl
publikacja
2025-11-26 06:00

Kontrola podatkowa przestała pukać do drzwi, a stała się niewidzialnym, ciągłym procesem, dzięki któremu fiskus działa coraz szybciej i skuteczniej. Tylko 24% firm ma zaufanie do administracji skarbowej, a blisko połowa spodziewa się wzrostu ryzyka podatkowego w najbliższym roku – takie wnioski płyną z ostatniego raportu „Bezpieczna kontrola” przygotowanego przez UNIQA, EY i Strefę Bezpieczeństwa.  Niepewność i stres w obliczu czynności prowadzonych przez fiskusa sprawiają, że na rynku pojawiły się produkty ubezpieczeniowe, które zapewniają firmom ochronę prawno-podatkową już od pierwszego wezwania urzędu.

Firmy nie ufają fiskusowi. Ryzyko podatkowe niepokoi, ale da się je ograniczyć
Firmy nie ufają fiskusowi. Ryzyko podatkowe niepokoi, ale da się je ograniczyć
fot. Nikornpanna / / Shutterstock

Raport „Bezpieczna kontrola: nowe ryzyka podatkowe i jak nimi zarządzać” to dzieło Strefy Bezpieczeństwa, EY i UNIQA. Opracowanie pokazuje asymetrię w relacjach firm z fiskusem, jego postrzeganie przez przedsiębiorców i czynniki wpływające na ryzyko prawno-podatkowe. Naprzeciw potrzebom firm wychodzą z kolei ubezpieczyciele, którzy przygotowali dla nich rozwiązania pozwalające minimalizować skutki uciążliwych kontroli.

Firmy nie ufają fiskusowi

Administracja skarbowa posługuje się dziś zaawansowanymi narzędziami analitycznymi, dzięki którym analizuje JPK, deklaracje i rejestry w czasie rzeczywistym. Oprócz standardowych kontroli prowadzone są postępowania sprawdzające (2,39 mln w 2024 r.), a działania czasem odbywają się bez powiadomienia podatnika. Powoduje to, że jedynie 24% firm deklaruje zaufanie do administracji skarbowej (raczej wysokie i bardzo wysokie), podczas gdy większość pozostaje ostrożna w relacjach z fiskusem. Potwierdzeniem tego jest także postrzeganie organów podatkowych przez przedsiębiorców: większość traktuje ich jako kontrolera i podejrzliwego obserwatora (37 i 28%), a tylko 22% jako partnera.

Raport UNIQA, EY i Strefy Bezpieczeństwa "Bezpieczna kontrola"

Znaczącą częścią raportu były pytania o ryzyko podatkowe. Aż 47% firm ocenia je jako średnie, a ponad 1/3 jako wysokie, tymczasem już ponad połowa spodziewa się wzrostu ryzyka w najbliższym roku. Jako czynniki, które mają największy wpływ na obawy przedsiębiorców większość wymienia zmiany przepisów i trudności w ich interpretacji.

Raport UNIQA, EY i Strefy Bezpieczeństwa "Bezpieczna kontrola"

Firmy są świadome ryzyka podatkowego, ale wciąż nie każda posiada plan na wypadek sporu z fiskusem lub niezapowiedzianej kontroli. Odpowiedzialność zwykle ponosi główny księgowy lub CFO, ale wciąż wiele jest przedsiębiorstw, gdzie pracownik nie ma wsparcia prawnego ani odpowiednich narzędzi.

Z myślą o potrzebach prawno-podatkowych firm towarzystwa ubezpieczeniowe przygotowały rozwiązania, które pozwalają ograniczyć ryzyko podatkowe i zapewniają wsparcie podczas sporu z organami skarbowymi. Na rynku odnotowaliśmy trzy takie propozycje.

Reklama

Bezpieczna kontrola w UNIQA

Przy okazji prezentacji wspomnianego wcześniej raportu UNIQA ogłosiła wprowadzenie produktu o nazwie „Bezpieczna kontrola”, który łączy ochronę ubezpieczeniową ze wsparciem doradców podatkowych. Pierwszą zapewnia UNIQA, drugą z kolei eksperci z EY, dzięki czemu przedsiębiorcy mogą liczyć na pomoc podczas kontroli lub sporu z fiskusem (opcjonalnie z ZUS i Państwową Inspekcją Pracy) oraz w trakcie postępowania we wszystkich instancjach, z NSA włącznie (wsparcie EY polega także na samym ograniczaniu ryzyka podatkowego). UNIQA proponuje skorzystanie z OC księgowego oraz ubezpieczenia D&O (OC dyrektorów i członków zarządów spółek chroniące ich majątek osobisty), a sam pakiet Bezpieczna Kontrola ma być dostępny w modelu abonamentowym z miesięcznymi płatnościami.

Obecnie UNIQA posiada w ofercie ubezpieczenie Pomoc podatkowa, skierowane do firm produkcyjnych, handlowych i usługowych. Ochrona obejmuje maksymalnie trzy spory podatkowe wszczęte z urzędu, a można ją rozszerzyć o kontrole i spory z ZUS i PIP oraz koszty pomocy w związku z postępowaniami zabezpieczającymi i egzekucyjnymi. Pomoc prawna zapewnia Erns&Young Doradztwo Podatkowe, a suma ubezpieczenia nie jest limitowana (można wybrać inną firmę, ale wtedy świadczenia są ograniczone do 65 tys. zł).

Ochrona prawno-podatkowa w Allianz

Allianz proponuje firmom trzy osobne produkty, które łącznie pozwalają zarówno na wsparcie merytoryczne, jak i na pomoc podczas kontroli i sprawach sądowych., a rozwiązania to:

  • Allianz Doradca - możliwość zadania pytań dotyczących problemu, który pojawił się w okresie ubezpieczenia. Klient wybiera pulę 3, 6, 12 lub 24 zapytań rocznie.
  • Allianz Podatniksfinansowanie kosztów pomocy prawno-podatkowej w momencie kontroli podatkowej lub skarbowej oraz kosztów obsługi sporu podatkowego. Ochrona obejmuje 3 spory podatkowe rozpoczęte w rocznym okresie, włączając w to postępowania egzekucyjne, a można ją rozszerzyć o spory z ZUS i spory wobec członków zarządu.
  • Allianz Skarbowypokrycie kosztów związanych z prowadzeniem spraw sądowych z kodeksu karnoskarbowego i refundacja należności finansowych. Ubezpieczenie jest skierowane do osób odpowiedzialnych za finanse w firmie i chroni przed roszczeniami pracodawców, a można je rozszerzyć o koszty prowadzenia obrony przez adwokata i koszty postępowań karnych.

Wsparcie prawno-podatkowe w dwóch pierwszych produktach zapewnia Instytut Studiów Podatkowych, w trzecim klient może sam wybrać adwokata bądź zwrócić się o jego wyznaczenie do Allianz.

Tax Protect w Colonnade

Ubezpieczenie ochrony skarbowej i podatkowej dostępne jest również w Colonnade. Ochrona pokrywa szkody wynikające z roszczeń pracodawcy, koszty postępowań, uszczerbku majątkowego na skutek zapłaty kary lub grzywny oraz finansuje pomoc prawnopodatkową w sporach z organami skarbowymi, ZUS, PIP i PFRON. Ubezpieczeniem można objąć zarówno firmę (włączając w to postępowania dotyczące członków zarządu), jak i jej pracowników (odpowiedzialność cywilna), niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa.

Klient w ramach polisy otrzymuje także doradztwo przy problemach podatkowych, czynnościach sprawdzających oraz wnioskach o interpretacje indywidualne. Umowa podpisywana jest na rok i dotyczy spraw powstałych po jej zawarciu, jeśli jednak zdarzenie będzie związane z uchybieniami powstałymi w przeszłości, ochrona także je obejmie.

Po co firmie ubezpieczenie ryzyka podatkowego?

Częste zmiany przepisów podatkowych nie sprzyjają stabilności i pewności w funkcjonowaniu firmy. Ryzyko, że organy skarbowe właśnie prześwietlają naszą działalność, może dotknąć każdego przedsiębiorcę, a nie zawsze mamy narzędzia, aby przygotować się na kontrolę albo nawet zwykłe czynności sprawdzające. Jeśli fiskus kwestionuje faktury, wzywa do zapłaty zaległego VAT-u albo zamraża rachunek firmowy, może to zachwiać prowadzoną działalnością, dlatego dodatkowe wsparcie w postaci doradztwa podatkowego czy reprezentacji w postępowaniu administracyjnym to nieoceniona pomoc. Ubezpieczenie ochrony prawnej i podatkowej ma swoją cenę, jeśli jednak w biznesie często napotykamy na wątpliwości i niejasności, warto rozważyć je dla swojej firmy.

Źródło:
Tematy
Wyjątkowa Wyprzedaż Forda. Hybrydowe SUVy już od 88 900 zł.
Wyjątkowa Wyprzedaż Forda. Hybrydowe SUVy już od 88 900 zł.

Komentarze (1)

dodaj komentarz
tomitomi
...dziwne ?? pytają się owcy ; czy kocha wilka ? - co , można odpowiedzieć ??

zidiocenie pierwszego stopnia .

Powiązane: Firma w Polsce - koszty, podatki, składki

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki