Kontrola podatkowa przestała pukać do drzwi, a stała się niewidzialnym, ciągłym procesem, dzięki któremu fiskus działa coraz szybciej i skuteczniej. Tylko 24% firm ma zaufanie do administracji skarbowej, a blisko połowa spodziewa się wzrostu ryzyka podatkowego w najbliższym roku – takie wnioski płyną z ostatniego raportu „Bezpieczna kontrola” przygotowanego przez UNIQA, EY i Strefę Bezpieczeństwa. Niepewność i stres w obliczu czynności prowadzonych przez fiskusa sprawiają, że na rynku pojawiły się produkty ubezpieczeniowe, które zapewniają firmom ochronę prawno-podatkową już od pierwszego wezwania urzędu.


Raport „Bezpieczna kontrola: nowe ryzyka podatkowe i jak nimi zarządzać” to dzieło Strefy Bezpieczeństwa, EY i UNIQA. Opracowanie pokazuje asymetrię w relacjach firm z fiskusem, jego postrzeganie przez przedsiębiorców i czynniki wpływające na ryzyko prawno-podatkowe. Naprzeciw potrzebom firm wychodzą z kolei ubezpieczyciele, którzy przygotowali dla nich rozwiązania pozwalające minimalizować skutki uciążliwych kontroli.
Firmy nie ufają fiskusowi
Administracja skarbowa posługuje się dziś zaawansowanymi narzędziami analitycznymi, dzięki którym analizuje JPK, deklaracje i rejestry w czasie rzeczywistym. Oprócz standardowych kontroli prowadzone są postępowania sprawdzające (2,39 mln w 2024 r.), a działania czasem odbywają się bez powiadomienia podatnika. Powoduje to, że jedynie 24% firm deklaruje zaufanie do administracji skarbowej (raczej wysokie i bardzo wysokie), podczas gdy większość pozostaje ostrożna w relacjach z fiskusem. Potwierdzeniem tego jest także postrzeganie organów podatkowych przez przedsiębiorców: większość traktuje ich jako kontrolera i podejrzliwego obserwatora (37 i 28%), a tylko 22% jako partnera.
Znaczącą częścią raportu były pytania o ryzyko podatkowe. Aż 47% firm ocenia je jako średnie, a ponad 1/3 jako wysokie, tymczasem już ponad połowa spodziewa się wzrostu ryzyka w najbliższym roku. Jako czynniki, które mają największy wpływ na obawy przedsiębiorców większość wymienia zmiany przepisów i trudności w ich interpretacji.
Firmy są świadome ryzyka podatkowego, ale wciąż nie każda posiada plan na wypadek sporu z fiskusem lub niezapowiedzianej kontroli. Odpowiedzialność zwykle ponosi główny księgowy lub CFO, ale wciąż wiele jest przedsiębiorstw, gdzie pracownik nie ma wsparcia prawnego ani odpowiednich narzędzi.
Z myślą o potrzebach prawno-podatkowych firm towarzystwa ubezpieczeniowe przygotowały rozwiązania, które pozwalają ograniczyć ryzyko podatkowe i zapewniają wsparcie podczas sporu z organami skarbowymi. Na rynku odnotowaliśmy trzy takie propozycje.
ReklamaBezpieczna kontrola w UNIQA
Przy okazji prezentacji wspomnianego wcześniej raportu UNIQA ogłosiła wprowadzenie produktu o nazwie „Bezpieczna kontrola”, który łączy ochronę ubezpieczeniową ze wsparciem doradców podatkowych. Pierwszą zapewnia UNIQA, drugą z kolei eksperci z EY, dzięki czemu przedsiębiorcy mogą liczyć na pomoc podczas kontroli lub sporu z fiskusem (opcjonalnie z ZUS i Państwową Inspekcją Pracy) oraz w trakcie postępowania we wszystkich instancjach, z NSA włącznie (wsparcie EY polega także na samym ograniczaniu ryzyka podatkowego). UNIQA proponuje skorzystanie z OC księgowego oraz ubezpieczenia D&O (OC dyrektorów i członków zarządów spółek chroniące ich majątek osobisty), a sam pakiet Bezpieczna Kontrola ma być dostępny w modelu abonamentowym z miesięcznymi płatnościami.
Obecnie UNIQA posiada w ofercie ubezpieczenie Pomoc podatkowa, skierowane do firm produkcyjnych, handlowych i usługowych. Ochrona obejmuje maksymalnie trzy spory podatkowe wszczęte z urzędu, a można ją rozszerzyć o kontrole i spory z ZUS i PIP oraz koszty pomocy w związku z postępowaniami zabezpieczającymi i egzekucyjnymi. Pomoc prawna zapewnia Erns&Young Doradztwo Podatkowe, a suma ubezpieczenia nie jest limitowana (można wybrać inną firmę, ale wtedy świadczenia są ograniczone do 65 tys. zł).
Ochrona prawno-podatkowa w Allianz
Allianz proponuje firmom trzy osobne produkty, które łącznie pozwalają zarówno na wsparcie merytoryczne, jak i na pomoc podczas kontroli i sprawach sądowych., a rozwiązania to:
- Allianz Doradca - możliwość zadania pytań dotyczących problemu, który pojawił się w okresie ubezpieczenia. Klient wybiera pulę 3, 6, 12 lub 24 zapytań rocznie.
- Allianz Podatnik – sfinansowanie kosztów pomocy prawno-podatkowej w momencie kontroli podatkowej lub skarbowej oraz kosztów obsługi sporu podatkowego. Ochrona obejmuje 3 spory podatkowe rozpoczęte w rocznym okresie, włączając w to postępowania egzekucyjne, a można ją rozszerzyć o spory z ZUS i spory wobec członków zarządu.
- Allianz Skarbowy – pokrycie kosztów związanych z prowadzeniem spraw sądowych z kodeksu karnoskarbowego i refundacja należności finansowych. Ubezpieczenie jest skierowane do osób odpowiedzialnych za finanse w firmie i chroni przed roszczeniami pracodawców, a można je rozszerzyć o koszty prowadzenia obrony przez adwokata i koszty postępowań karnych.
Wsparcie prawno-podatkowe w dwóch pierwszych produktach zapewnia Instytut Studiów Podatkowych, w trzecim klient może sam wybrać adwokata bądź zwrócić się o jego wyznaczenie do Allianz.
Tax Protect w Colonnade
Ubezpieczenie ochrony skarbowej i podatkowej dostępne jest również w Colonnade. Ochrona pokrywa szkody wynikające z roszczeń pracodawcy, koszty postępowań, uszczerbku majątkowego na skutek zapłaty kary lub grzywny oraz finansuje pomoc prawnopodatkową w sporach z organami skarbowymi, ZUS, PIP i PFRON. Ubezpieczeniem można objąć zarówno firmę (włączając w to postępowania dotyczące członków zarządu), jak i jej pracowników (odpowiedzialność cywilna), niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa.
Klient w ramach polisy otrzymuje także doradztwo przy problemach podatkowych, czynnościach sprawdzających oraz wnioskach o interpretacje indywidualne. Umowa podpisywana jest na rok i dotyczy spraw powstałych po jej zawarciu, jeśli jednak zdarzenie będzie związane z uchybieniami powstałymi w przeszłości, ochrona także je obejmie.
Po co firmie ubezpieczenie ryzyka podatkowego?
Częste zmiany przepisów podatkowych nie sprzyjają stabilności i pewności w funkcjonowaniu firmy. Ryzyko, że organy skarbowe właśnie prześwietlają naszą działalność, może dotknąć każdego przedsiębiorcę, a nie zawsze mamy narzędzia, aby przygotować się na kontrolę albo nawet zwykłe czynności sprawdzające. Jeśli fiskus kwestionuje faktury, wzywa do zapłaty zaległego VAT-u albo zamraża rachunek firmowy, może to zachwiać prowadzoną działalnością, dlatego dodatkowe wsparcie w postaci doradztwa podatkowego czy reprezentacji w postępowaniu administracyjnym to nieoceniona pomoc. Ubezpieczenie ochrony prawnej i podatkowej ma swoją cenę, jeśli jednak w biznesie często napotykamy na wątpliwości i niejasności, warto rozważyć je dla swojej firmy.




























































