Firma Vectra, która świadczy m.in. usługi telewizji kablowej i dostępu do internetu ma zrekompensować klientom automatycznie pobierane przez siebie płatności za dodatkową usługę "Bezpieczny Internet" – poinformował w środę Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.


W sprawie Vectry Prezes UOKiK wydał decyzję zobowiązującą, która dotyczy obecnych, jak i byłych klientów Vectry.
UOKiK przypomniał, że przed 11 maja 2020 r. część ofert promocyjnych, w oparciu o które Vectra zawierała umowy z abonentami, przewidywała automatyczne uruchamianie oprogramowania antywirusowego pod nazwą "Bezpieczny Internet". "Jego aktywacja była wymogiem uzyskania korzystnych warunków usług telekomunikacyjnych i nie można było z tego zrezygnować w momencie zawierania umowy" – zaznaczył.
Jak podkreślił UOKiK, w zależności od oferty, tylko przez pierwsze dwa lub cztery miesiące usługa była bezpłatna. Jeśli konsument nie podjął działań, by zrezygnować z usługi dodatkowej "Bezpieczny Internet", wysokość abonamentu rosła o 6,90 zł miesięcznie.
W ocenie Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego, włączenie dodatkowych, płatnych usług musi odbywać się za wyraźną, świadomą zgodą konsumenta. "Konsument powinien zadecydować, czy świadczenie jest mu potrzebne i czy chce ponosić związane z nim koszty, które wykraczają poza uzgodnioną opłatę za usługę podstawową, np. dostępu do internetu lub telewizji" – stwierdził.
Vectra odpowiada:
Przyjmujemy decyzję UOKiK i zastosujemy się do niej; po uprawomocnieniu się jej rozpoczniemy jej wdrażanie - poinformowało PAP w środę biuro prasowe Vectry. Wskazano, że spółka będzie informować klientów o krokach, które muszą wykonać, by otrzymać rekompensatę.
"Przyjmujemy decyzję UOKiK i zastosujemy się do niej. W toku prac blisko współpracowaliśmy z Urzędem, co pozwoliło znaleźć najlepsze rozwiązanie dla naszych klientów. Po uprawomocnieniu decyzji Urzędu rozpoczniemy jej wdrażanie, w tym informowanie klientów krokach, które muszą wykonać w celu otrzymania rekompensaty" - poinformowało biuro prasowe Vectry w komunikacie przesłanym PAP.
"Proces ten będzie rozłożony w czasie i powinien się zakończyć w pierwszej połowie 2024 roku" - wyjaśniono.
"Prezes UOKiK wydał w sprawie Vectry decyzję zobowiązującą. Spółka pozytywnie rozpatrzy odrzucone wcześniej reklamacje dotyczące aktywacji usługi +Bezpieczny Internet+ i zwróci pobrane za nią środki (do 24 płatności, czyli do 165,60 zł)" – przekazał UOKiK.
Ponadto podwyższone opłaty za maksymalnie pięć pierwszych faktur (do 34,50 zł) zostaną zwrócone wszystkim abonentom, którzy zawarli umowę o świadczenie usługi dostępu do internetu w oparciu o warunki oferty promocyjnej przewidującej automatyczną aktywację usługi dodatkowej +Bezpieczny Internet+ i zrezygnowali z niej przed otrzymaniem piątej faktury – poinformował Urząd.
UOKiK podkreślił, że od 11 maja 2020 r. nowe oferty promocyjne Vectry nie zawierają już takiego warunku, a firma pyta konsumentów o wyrażenie zgody na aktywację usługi "Bezpieczny Internet".
Firma ma poinformować klientów o decyzji Prezesa UOKiK w korespondencji, na stronie internetowej firmy, oraz prowadzonym przez nią profilu na portalu Facebook.
Jak wskazał Urząd, decyzja jest nieprawomocna, a spółka ma rozpocząć realizację zobowiązania w terminach określonych w decyzji po jej uprawomocnieniu.(PAP)
autor: Adrian Reszczyński
ra/ amac/