REKLAMA

UOKiK wszczął postępowanie wobec Vectry. Za dodatkową usługę bez zgody konsumentów

2022-06-08 10:47, akt.2022-06-08 14:35
publikacja
2022-06-08 10:47
aktualizacja
2022-06-08 14:35

Prezes UOKiK wszczął postępowanie wobec spółki Vectra. Zarzut dotyczy usługi dodatkowej "Bezpieczny Internet", którą przed 11 maja 2020 r. firma automatycznie uruchamiała w przypadku części ofert promocyjnych, nie pytając konsumentów o zgodę - poinformował w środowym komunikacie UOKiK.

UOKiK wszczął postępowanie wobec Vectry. Za dodatkową usługę bez zgody konsumentów
UOKiK wszczął postępowanie wobec Vectry. Za dodatkową usługę bez zgody konsumentów
fot. Grand Warszawski / / Shutterstock

"Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowanie wobec spółki Vectra świadczącej m.in. usługi telewizji kablowej i dostępu do internetu. Zarzut dotyczy usługi dodatkowej "Bezpieczny Internet", którą przed 11 maja 2020 r. firma automatycznie uruchamiała w przypadku części ofert promocyjnych, nie pytając konsumentów o zgodę na pobieranie za nią płatności" - napisano w komunikacie.

Jak informuje UOKiK, przez pierwszy miesiąc lub dwa usługa była bezpłatna, potem – jeśli konsument nie podjął działań, aby z niej zrezygnować –  kosztowała 6,90 zł miesięcznie.

Jak wyjaśnia, cytowany w komunikacie, szef UOKiK Tomasz Chróstny, przedsiębiorca najpóźniej w chwili zawierania umowy musi uzyskać zgodę konsumenta na każdą dodatkową płatność wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie za główne świadczenie, czyli w tym przypadku poza abonament.

Vectra złoży wyjaśnienia w UOKiK ws. postawionego zarzutu

Vectra, dostawca usług telekomunikacyjnych i operator telewizji kablowej, zamierza w najbliższym czasie złożyć do UOKiK wyjaśnienia - poinformowała PAP spółka w środę.

"W najbliższym czasie złożymy do UOKiK szczegółowe wyjaśnienia. Jesteśmy w stałym kontakcie z urzędem" - poinformowała PAP koordynatorka ds. PR w spółce Vectra Justyna Grzelak, odpowiadając na pytanie o zarzut postawiony przez UOKiK dotyczący usługi dodatkowej "Bezpieczny Internet".

"Ta zgoda nie może być dorozumiana, musi być jasna i wyraźna. Konsument musi mieć też realny wybór i możliwość odmowy, jeśli proponowana usługa dodatkowa jest mu niepotrzebna" - stwierdził Chróstny.

Urząd przypomina, że obowiązek uzyskania zgody przed zawarciem umowy na wszelkie dodatkowe płatności wynika z art. 10 ustawy o prawach konsumenta.

"Tymczasem konsultanci Vectry podczas rozmów sprzedażowych jedynie informowali o usłudze +Bezpieczny Internet+ oraz o tym, że potem można z niej będzie zrezygnować, nie pytali jednak, czy konsumenci są nią zainteresowani. Taka sytuacja miała miejsce, gdy przedstawiane konsumentowi warunki danej oferty przewidywały, że uruchomienie płatnej usługi dodatkowej +Bezpieczny Internet+ było konieczne dla zawarcia umowy na warunkach promocyjnych" - napisano w komunikacie.

UOKiK wyjaśnia, że od 11 maja 2020 r. Vectra uruchamia usługę dodatkową +Bezpieczny Internet+ jedynie po uzyskaniu wyraźnej zgody konsumentów, a nowe oferty promocyjne nie uzależniają już możliwości zawarcia umowy od obowiązkowej aktywacji takiej usługi.

Prezes UOKiK poinformował Vectrę, że powinna usunąć skutki naruszenia i wynagrodzić konsumentom poniesione straty. Propozycje przedstawiane przez spółkę nie rekompensowały konsumentom w wystarczającym stopniu skutków praktyki, dlatego Prezes Urzędu wszczął postępowanie, które może zakończyć się np. zobowiązaniem Vectry do wypłaty rekompensat albo nałożeniem na nią kary w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu.

UOKiK przypomina w komunikacie, że Vectra to nie pierwszy przedsiębiorca z branży telekomunikacyjnej, który może odpowiedzieć za pobieranie od konsumentów płatności za usługi dodatkowe aktywowane im bez ich wyraźnej zgody. W ostatnich miesiącach Prezes UOKiK wydał decyzje wobec spółek Netia, P4 (operator sieci Play) oraz Orange Polska, na mocy których muszą one wypłacić rekompensaty poszkodowanym konsumentom. (PAP)

autor: Łukasz Pawłowski

pif/ mmu/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (2)

dodaj komentarz
antek10
po co sie tak upierają w tej vektrze? Kopert i bedzie spokój
zzibi2
zapewne i tak kara będzie mniejsza niż wpływy..

Powiązane: UOKiK karze nieuczciwe firmy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki