REKLAMA

UOKiK wszczął postępowanie przeciwko PayPal

2022-11-23 10:42
publikacja
2022-11-23 10:42

UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie przeciwko PayPal. Wątpliwości UOKiK wzbudziły m.in. niejasne kwestie dotyczące swobody nakładania kar umownych, takich jak blokowanie dostępu do kont, sankcje pieniężne czy wypowiadanie umów – poinformował UOKiK w komunikacie.

UOKiK wszczął postępowanie przeciwko PayPal
UOKiK wszczął postępowanie przeciwko PayPal
fot. Schoening / Arco Images / / FORUM

Zarzuty dotyczą trzech postanowień „Umowy z Użytkownikiem PayPal”:

  • spisu działań zabronionych,
  • listy nakładanych sankcji,
  • zakazu korzystania z konta w momencie jego zablokowania bądź zawieszenia.

W ocenie prezesa Urzędu treści zawarte w tym dokumencie mogą być sprzeczne z dobrymi obyczajami oraz prowadzić do rażącej dysproporcji praw i obowiązków pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą.

„Z ustaleń Urzędu wynika, że działania zabronione zostały opisane nieprecyzyjnie, bez podania konkretnych przykładów bądź wyjaśnienia niejasnych i złożonych pojęć, pozostawiając interpretację w tym zakresie wyłącznie przedsiębiorcy. Zastrzeżenia odnoszą się między innymi do formalnej i gramatycznej struktury postanowień. Użytkownik, zapoznając się z umową, nie jest w stanie ustalić, jakie jego działanie może zostać uznane przez PayPal za zabronione, ani też jakie środki sankcyjne może podjąć spółka” – napisano w komunikacie UOKiK.

Według jednego z postanowień zakwestionowanych przez UOKiK, gdy PayPal uzna, że konsument dopuścił się któregokolwiek z działań zabronionych, może "w dowolnym momencie i według własnego uznania podjąć szereg działań w celu ochrony firmy […]".

"Katalog sankcji, zawartych w umowie, ma charakter otwarty – oznacza to, że spółka może zastosować również kary w nim nieprzewidziane. Postanowienia umowy nie zobowiązują też PayPal do wskazania konkretnego naruszenia, czy podania uzasadnienia zastosowanej sankcji. Możliwie jest więc m.in. zablokowanie środków +w wysokości oraz przez okres tak długi, jak będzie to konieczne+, nałożenie na konsumenta obowiązku zapłaty równowartości kwoty 2500 dolarów lub większej, a nawet zamknięcie bez uprzedzenia konta użytkownika i odmówienie świadczenia usług w przyszłości" - podano.

Według UOKiK niejasne pozostają także postanowienia dotyczące sytuacji, gdy konto w serwisie PayPal zostanie rzeczywiście zawieszone lub zamknięte. Umowa wskazuje, że karana może być już próba korzystania z takiego konta. Jednocześnie postanowienie nie wyjaśnia, czy dotyczy to prób logowania, czy innego rodzaju działań, ani jakie kary są za to przewidziane. Nie zostało też doprecyzowane, czy spółka zamierza dalej pobierać opłaty za korzystanie z konta, jeżeli jego bilans był dodatni.

UOKiK przypomina, że PayPal (Europe) umożliwia dokonywanie internetowych płatności na całym świecie, jest rodzajem elektronicznego portfela zintegrowanego z rachunkiem bankowym, do którego można przypisać kartę płatniczą.

Postępowanie wyjaśniające w sprawie Paypal rozpoczęło się w grudniu 2021 roku. Teraz spółka usłyszała zarzuty stosowania niedozwolonych postanowień umownych we wzorcach umów wykorzystywanych w relacjach z konsumentami, za co grozi kara do 10 proc. obrotu. (PAP)

autor: Łukasz Pawłowski

pam/ ana/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Ranking najtańszych kont firmowych

Ranking najtańszych kont firmowych

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: UOKiK karze nieuczciwe firmy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki