REKLAMA
OKAZJA

UOKiK chce ukarać Vectrę. Chodzi o jednostronne zmiany umów

2024-01-31 10:50, akt.2024-01-31 15:39
publikacja
2024-01-31 10:50
aktualizacja
2024-01-31 15:39

Spółce Vectra grozi kara do 10 proc. obrotu w związku z zarzutami prezesa UOKiK - podał UOKiK w komunikacie. Vectra podwyższa swoim klientom opłaty abonamentowe powołując się na wskaźnik poziomu inflacji, a prezes UOKiK zakwestionował postanowienia dotyczące jednostronnych zmian umów.

UOKiK chce ukarać Vectrę. Chodzi o jednostronne zmiany umów
UOKiK chce ukarać Vectrę. Chodzi o jednostronne zmiany umów
fot. Grand Warszawski / / Shutterstock

Jak podano, do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęły liczne skargi związane z praktykami operatora komórkowego Vectra, odkąd w listopadzie 2022 r. wprowadził on do umów z konsumentami klauzule upoważniające do zmian wysokości opłat za usługi telekomunikacyjne w zależności od sytuacji gospodarczej. Prezes UOKiK prowadził w tej sprawie postępowanie wyjaśniające. Po analizie materiałów postawił spółce zarzuty stosowania niedozwolonych postanowień.

"Vectra przyznaje sobie uprawnienia do jednostronnych zmian obowiązujących z konsumentami umów – wprowadzenia podwyżek, jak i nowych, dotychczas nieprzewidzianych, opłat. Stosowane przez spółkę postanowienia są niejednoznaczne i nieczytelne dla konsumentów. Vectra nie precyzuje w sposób dostateczny zakresu możliwych zmian i sytuacji, w których może do nich dojść, uniemożliwiając weryfikację kryteriów swoich działań. Co więcej, sposób redakcji i organizacji tekstu utrudnia konsumentom zapoznanie się z podstawowymi warunkami umowy i podjęcie świadomej decyzji o wyborze usług tego operatora" - napisano.

Jak wskazano, przesłanki upoważniające do modyfikacji kontraktu zawierają ogólne sformułowania i otwarte katalogi okoliczności, takie jak np. „wzrost obciążeń publicznoprawnych”, „wzrost kosztów lub nakładów związanych ze świadczoną usługą”, „znaczące rozszerzenie lub polepszenie funkcjonalności świadczonych usług” czy też „stworzenie możliwości skorzystania z nowych produktów, usług, aplikacji lub funkcjonalności”. Uprawnienia do zmiany cen Vectra przewidziała również w przypadku zmian wysokości wskaźnika inflacji.

Jak ustalił Prezes UOKiK, Vectra, powołując się właśnie na ten wskaźnik, podwyższa swoim klientom opłaty abonamentowe. Skutkiem takich działań może być przerzucenie na konsumentów całej odpowiedzialności za zmieniającą się sytuację gospodarczą. Postanowienia związane z inflacją uprawniają Vectrę do zmiany cen przy jakimkolwiek wzroście inflacji, również wtedy, gdy wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych będzie poniżej prognozowanego poziomu. Jednocześnie warunki umowy nie przewidują ograniczeń w zakresie możliwości wprowadzenia zmiany cen tuż po zawarciu umowy.

"Klauzule inflacyjne, jeżeli mają być wprowadzane do umów, powinny zabezpieczać obie strony i nie mogą być wykorzystywane tylko na korzyść przedsiębiorców. Priorytetem jest także, aby konsumenci wiedzieli jakie są zasady świadczenia usług w ramach umowy terminowej i mieli świadomość, jaką cenę będą płacić. Przedsiębiorcy nie mogą w umowach terminowych jednostronnie zmieniać istotnych elementów trwającego zobowiązania" – powiedział cytowany w komunikacie prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

"Cena usługi jest tym elementem, który powinien być jasno i zrozumiale komunikowany na etapie zawierania umowy, zaś skutki zobowiązania powinny być w każdych warunkach możliwe do przewidzenia dla konsumentów. To one stanowią jedne z podstawowych kryteriów decyzji o zawarciu umowy z przedsiębiorcą" – dodał.

Jeśli zarzuty stosowania niedozwolonych postanowień potwierdzą się, spółce Vectra grozi kara do 10 proc. obrotu.

W sprawie klauzul inflacyjnych Prezes UOKiK prowadzi postępowania wyjaśniające wobec operatorów: Orange Polska, P4, T-Mobile Polska i Multimedia Polska oraz monitoruje inne sektory gospodarki – w trakcie jest badanie rynku branży deweloperskiej.

Komentarz Vectry

Jak poinformowała PAP Vectra, UOKiK od lat kwestionuje jakąkolwiek formę urealniania cen, mimo tego, że zgodnie z posiadaną przez wiedzą firmę i ekspertyzami prawnymi, jej umowy i działania w tym zakresie były i są zgodne z obowiązującymi przepisami. Vectra podkreśliła, że firma wyjaśniała Urzędowi powody stojące za koniecznością wprowadzenia decyzji o dostosowaniu opłat, za którą stały, m.in. inflacja, skokowy wzrost kosztów i obowiązek ponoszenia nakładów w celu utrzymania oczekiwanej jakości usług. Kilkukrotnie podejmowaliśmy próby ustalenia z Urzędem sposobu na dokonanie takiego urealnienia i jesteśmy dalej otwarci na konstruktywne rozmowy w celu wyjaśnienia sytuacji - zaznaczyła spółka.

Od kilku lat zmagamy się z ogromnym wzrostem kosztów, które w znaczący sposób wpływają na naszą działalność, a co za tym idzie, jakość i dostępność podstawowych usług dla klientów - podkreśliła firma, zaznaczając, że utrzymanie wysokiej jakości usług telekomunikacyjnych, takich jak internet i telewizja, jest w interesie wszystkich.

(PAP Biznes)

alk/ ana/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Najlepsze konta dla spółek - ranking
Najlepsze konta dla spółek - ranking

Komentarze (7)

dodaj komentarz
patrict12
Vectra to istny hegemon. Nie wiem jak oni to robią, ale we wszystkich blokach w których mieszkałem w Warszawie była TYLKO Vectra. Byłem na nią skazany, nie wiem czy oni wykupują cały blok na własność, ale może właśnie tym UOKiK powinien się zainteresować. Druga sprawa to dawanie kar nic nie da, UOKiK da karę 10 milionów a oni sobie Vectra to istny hegemon. Nie wiem jak oni to robią, ale we wszystkich blokach w których mieszkałem w Warszawie była TYLKO Vectra. Byłem na nią skazany, nie wiem czy oni wykupują cały blok na własność, ale może właśnie tym UOKiK powinien się zainteresować. Druga sprawa to dawanie kar nic nie da, UOKiK da karę 10 milionów a oni sobie wymyśla nowe zapisy na których zarobią 20 milionów. Rozwiązaniem może być wymuszenie na operatorach wprowadzenia konieczności zatwierdzenia przez klienta podwyżek czyli wypowiedzenie warunkowe. Wobec braku zgody umowa zostanie wypowiedziana. Następnie umożliwienie kilku operatorom położenia kabli w jednym bloku, tak aby konsument mógł wybrać dogodna dla siebie ofertę. Pozdrawiam
zdzislaw_
Proszę sprawdzić również umowy T-Mobile, internet na abonament - stosują identyczne zapisy. Proszę ukarać wszystkie firmy, które stosują takie zapisy. Ja chcę mieć możliwość decydowania o tym czy będę płacił podwyższone opłaty czy jednak rezygnuje.
men24a
Bardzo dobre rozwiązanie Vectry, inne firmy powinny podążać ta samą drogą to może wkońcu ludzie zrozumieją co to inflacja
xxxhenry125
Vectra to jest Play, właśnie wczoraj dostałem informację że od marca podnoszą mi abonament o procent inflacji za 2023. To płacić złodziejom ,czy nie . Umowa jest tak skonstruowana że wcale nie widać takiej informacji i ajent też o tym nie informuje .
szprotkafinansjery
Vectra to nie Play, ale ich największy konkurent, po przejęciu MultiMediów największa sieć w Polsce.
darius19
należy im sie. Mojej mamie podwyższyli bez pytania
tomitomi
...i bardzo dobrze ! - należy się !

bezczelność tej firmy i poziom obsługi klienta , przekracza poziomy przyzwoitości .

dobra decyzja - popieram !

Powiązane: UOKiK karze nieuczciwe firmy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki