Powoli zapominamy o kryzysowym 2009 roku i obserwujemy nowe pomysły banków na pozyskanie klientów. Wyniki finansowe pokazują, że obawy co do kryzysu były przesadne. Spadki zysku w porównaniu do 2008 roku są jak najbardziej wyraźne, ale nie można zapominać, że 2008 rok był najlepszym w historii na polskich banków.
PKO BP pochwalił się w ubiegłym tygodniu wynikami finansowymi. Jednostkowy zysk brutto za 2009 rok wyniósł 3055 mon zł i był o 17,4 proc. niższy od zrealizowanego w 2008 roku. Rekordowym wynikiem operacyjnym szczycił się Citi Handlowy. Wyniósł on w 2009 roku 1198 mln złotych. Bank Ochrony Środowiska pochwalił się wzrostem sprzedaży kont osobistych, kredytów hipotecznych i wzrostem zysków w obszarze odsetkowym i segmencie opłat i prowizji. Zapowiedział także ambitny plan zwiększenia udziałów rynkowych i przyjęcia nowej strategii BOŚodNowa 2009-2013. Euro Bank zapowiedział z kolei większą dyscyplinę ryzyka kredytowego.
Nagrody rozdano
Tak jak filmy mają swoje Oscary, Złote Globy, Palmy itp., tak i banki zostają regularnie wyróżniane przez poszczególne instytucje. Ubiegły tydzień przyniósł wiele rozwiązań plebiscytów i niektóre banki mogą śmiało pochwalić się zdobytymi statuetkami. Tydzień wcześniej Meritum Bank został wyróżniony przez Gazetę Bankową jako Bankowy lider Informatyki 2009. Kilka dni temu wręczono kolejne statuetki.
![]() | O finansach osobistych wiemy wszystko. Wejdź na www.bankier.pl/finanse i skorzystaj z naszego doświadczenia. |
Statuetki otrzymały w ubiegłym tygodniu także spółki z BRE. MultiBank został nagrodzony Godłem Jakości Obsługi 2009, przyznawaną na podstawie opinii klientów na temat usług świadczonych przez firmy w Polsce. Plebiscyt wygrał drugi rok z rzędu, wygrywając w 3 z 5 kategorii badanych przez konsumentów. W pozostałych dwóch kategoriach pierwsze miejsce zajął Bank Ochrony Środowiska. Jeden z najwyższych wskaźników zadowolenia klientów osiągnął także mBank. Odznaczenia Godłem Jakości Obsługi i znalezienie się w czołówce polskich firm gwarantujących wysoką jakość obsługi jest istotne dla banków z BRE w szczególności w świetle ubiegłorocznych potyczek z niezadowolonymi klientami.
Przez firmę do serca
Coraz częściej słyszymy zapowiedzi, że klient detaliczny to podstawa, jednak brakuje profesjonalnej obsługi firm. Banki zapowiadają większe zaangażowanie w segmencie małych i średnich przedsiębiorstw. Z taką myślą wszedł również na rynek FMBank, instytucja specjalizująca się w obsłudze tego typu klientów. Chociaż trudno uwierzyć, że banki będą zwracać mniejszą uwagę na klientów detalicznych, to jednak widać na rynku pierwsze zmiany w ofertach dla firm.
Bank Zachodni WBK wprowadził do oferty nowe pakiety firmowe. Nowa usługa, zdaniem twórców, cechuje się przejrzystością i maksymalną prostotą. Bank zaproponował posiadaczom kont bezpłatne przelewy do ZUS i urzędów skarbowych. Dla klientów dostępne będą 3 pakiety, w zależności od stopnia aktywności bankowej przedsiębiorcy. Pakiet Mini obejmuje rachunek bieżący dla klienta, który nie przeprowadza wielu transakcji. Druga opcja to pakiet Opti dla przedsiębiorców bardziej aktywnych z możliwością dodatkowego rachunku w złotych lub walutowego. Pakiet Maxi przeznaczony jest dla najbardziej aktywnych przedsiębiorców z możliwością rozszerzenia o rachunki walutowe. Oferta może najbardziej spodobać się klientów, którzy stawiają pierwsze kroki na rynku. Firmy istniejące krócej niż rok są przez 9 miesięcy zwolnione z opłat za pakiet.
Kredyt zawsze w modzie
Oprócz nagród, podsumowań i obietnic ubiegły tydzień to także nowe oferty i promocje banków. Do rywalizacji o klienta w kredytach hipotecznych włączył się Bank pocztowy. Do końca czerwca oferuje klientom stałą marżę 1,9 proc. niezależnie od wysokości LTV i okresu kredytowania, zarówno w ramach standardowej oferty, jak i preferencyjnego kredytu w programie Rodzina na Swoim. Aby skorzystać z kredytu klient musi jednak skorzystać z pakietu ubezpieczeniowego AVIVA. W ramach pakietu dostępne jest ubezpieczenie od utraty pracy, na wypadek niezdolności do pracy oraz polisa na życie. Bank Pocztowy potwierdza trend obniżania cen kredytów w ramach polityki cross-selling, czyli ofert uzależnionych od skorzystania z innych produktów.
Diabeł tkwi w szczegółach
W minionym tygodniu nie zabrakło mniejszych, ale jakże istotnych dla klientów zmian w ofertach., Polbank wprowadził do bankowości internetowej hasła SMS jako środek autoryzacji transakcji. Nie rezygnują jednak z obecnego certyfikatu cyfrowego. Klienci będą mogli sami wybrać odpowiedni dla nich środek potwierdzania przelewów.
Getin Bank od 1 kwietnia wprowadza zmiany w tabeli opłat i prowizji, zmianę godzin pracy infolinii oraz nowe zapisy w regulaminach produktów depozytowych. Zmienia się m.in. waluta rozliczeniowa dla wszystkich kart VISA i teraz każda transakcja zagraniczna będzie bezpośrednio przewalutowana na polskie złote. Bank wprowadza także prowizję za sprawdzenie dostępnych środków w bankomatach oraz za wypłatę gotówki w urządzeniach sieci BZ WBK oraz eCard. Getin Bank zapowiada włączenie się do czołówki polskich banków, a zmiany związane z fuzją mają na celu stworzenie silniejszej marki na rynku bankowym.
Nowy produkt oszczędnościowy wprowadził z kolei Deutsche Bank PBC. Plan Premia to odmiana lokaty o zmiennym oprocentowaniu na okres 4 lat, która po każdym roku utrzymania środków zaowocuje premią od odsetek. Minimalna kwota dla lokat otwieranych wynosi 100 zł, tyle samo wynosi minimalne miesięczne zasilenie oszczędności. Kapitalizacja odsetek następuje po każdym roku. Nazywana lokatą jest w zasadzie nowym produktem systematycznego oszczędzania. Jeśli klienci wzięli sobie do serca nauczkę z kryzysowego roku to produkty oszczędnościowe oraz inwestycyjne z dłuższym okresem trwania mogą być istotnym elementem strategii niejednej instytucji bankowej.
Tomasz Jaroszek
Bankier.pl





























































