Polskie Linie Lotnicze LOT zawarły umowę na dostawę trzech samolotów typu embraer; pierwszy z nich trafi do floty przewoźnika w lipcu br. - poinformował we wtorek prezes spółki Michał Fijoł podczas jednego z paneli katowickiego Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EKG).


"Ze względu na to, że zaplanowana jest teraz rozbudowa lotniska Chopina, (...) już zaczęliśmy szybciej pozyskiwać flotę. Jeszcze na przełomie roku mówiłem o tym, że zakontraktowane mamy 11 samolotów MAX-ów (Boeing 737 MAX 8 - PAP). Samych MAX-ów, tylko na ten i na przyszły rok. Teraz już mogę powiedzieć, że właśnie podpisaliśmy, już jest umowa, na dostawę trzech embraerów nowej generacji" - powiedział Fijoł.
Dodał, że będą to samoloty nowej generacji, z których pierwszy dołączy do floty LOT-u już w lipcu, następny w sierpniu, a kolejny - we wrześniu.
"Nie jest to jeszcze w żadnym razie decyzja flotowa, bo ogłosiliśmy w kwietniu przetarg na dostawę floty regionalnej, gdzie mamy wybór 84 samolotów, gdzie mamy wybór pomiędzy samolotami embraera i airbusa" - powiedział szef LOT-u.
Jak poinformował LOT we wtorkowym komunikacie, przewoźnik pozyska trzy nowe samoloty Embraer 195-E2 od amerykańskiego leasingodawcy Azorra. Polskie Linie Lotnicze LOT w marcu 2004 r. zostały pierwszym operatorem pierwszego E-Jeta od Embraera. Pierwszy rejs Embraera 170, został wykonany 17 marca 2004 r. z Warszawy do Wiednia. 520-kilometrowy lot trwał 85 minut.
Obecnie LOT posiada flotę 43 E-Jetów, co czyni go jednym z największych operatorów embraerów w Europie. "Do tej pory flota E-Jetów LOT-u pokonała 850 milionów kilometrów, ponad 1,4 miliona godzin lotu i przewiozła ponad 60 milionów pasażerów - prawie dwa razy więcej niż wynosi populacja Polski" - podano.
W lutym br. prezes LOT-u Michał Fijoł poinformował, że spółka zamówiła 11 maszyn Boeing 737 MAX 8, które LOT ma otrzymać do końca pierwszej połowy 2025 r.
Ministerstwo Aktywów Państwowych w marcu br. przekazało, że LOT ma wysłać zapytania ofertowe w sprawie "pozyskania" 84 samolotów regionalnych. Wówczas zaznaczono, że spółka ma podjąć strategiczną decyzję, czy dalej współpracować w tym segmencie z obecnym dostawcą maszyn - embraerem, czy z airbusem.
Na trasach dalekiego zasięgu Polskie Linie Lotnicze LOT bezpośrednio latają do portów w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Chinach, Japonii i Korei Południowej. Połączenia te obsługują Boeingami 787 Dreamliner. Przewoźnik ma też połączenia bezpośrednie z wieloma europejskimi stolicami, m.in. Londynem, Paryżem. LOT w ubiegłym roku przewiózł na pokładach swoich samolotów 10 mln 30 tys. pasażerów.
Głównym akcjonariuszem PLL LOT jest Skarb Państwa, który ma 69,30 proc. udziałów w spółce. Drugim akcjonariuszem (30,7 proc.) jest Polska Grupa Lotnicza (PGL), należąca w 100 proc. do Skarbu Państwa.
Embraer to globalna spółka lotnicza z siedzibą w Brazylii, działająca m.in. w lotnictwie komercyjnym, biznesowym, wojskowym. Od momentu założenia w 1969 r. firma dostarczyła ponad 8 000 samolotów. Embraer posiada między innymi zakłady przemysłowe, biura, centra serwisowe i dystrybucji części w obu Amerykach, Afryce, Azji i Europie. (PAP)
pif/ mmu/ aop/