Nie widać ich, ale bez ich pracy ruch lotniczy byłby niemożliwy. Tylko w Polsce obsługują setki tysięcy lotów rocznie i dbają o bezpieczeństwo milionów pasażerów. To z nimi współpracują piloci, aby każdy start samolotu kończył się szczęśliwym lądowaniem. Sprawdziliśmy, jakie wymagania trzeba spełnić, aby zostać kontrolerem ruchu lotniczego oraz ile można zarobić na tym stanowisku.


Do najważniejszych obowiązków kontrolerów ruchu lotniczego należy monitorowanie i dbanie o sprawny przepływ ruchu lotniczego. Niezwykle istotnym obowiązkiem jest także utrzymywanie odpowiednich odległości pomiędzy poszczególnymi samolotami, zarówno w powietrzu, jak i na ziemi. Wspierają również pilotów, udzielając im zezwoleń na start i lądowanie, a także informacji niezbędnych do wykonywania lotów. Zwykle kontroler ruchu lotniczego pracuje dziennie 7,5 godziny. W Polsce pracę tę wykonuje tylko około 600 osób.
Praca pod presją i odporność na ciągłą zmienność sytuacji
Osoby pracujące na tym wymagającym stanowisku muszą być wyjątkowo odporne na stres i posiadać szczególne kompetencje, które pozwalają im pełnić tę niełatwą funkcję.
Wśród wymagań, jakie przed kandydatami do tego zawodu stawia Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, odpowiedzialna za ich rekrutację, wymieniana jest m.in. zdana matura, doskonałe zdrowie, bardzo dobra orientacja w przestrzeni, umiejętność myślenia koncepcyjnego oraz pracy pod presją i w maksymalnym skupieniu przez kilka godzin. Ważne są też wyjątkowe zdolności analityczne oraz samodzielność w działaniu, jak również niestandardowe podejście do rozwiązywania problemów i odporność na ciągłą zmienność sytuacji. Ponieważ praca ta wiąże się ze stałym komunikowaniem się z załogą samolotów, konieczna jest też nienaganna dykcja oraz posługiwanie się językiem angielskim.
Jak zostać kontrolerem ruchu lotniczego?
Aby móc pracować jako kontroler ruchu lotniczego trzeba ukończyć dwuletnie szkolenie organizowane przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej. Jest ono podzielone na trzy etapy:
- kurs teoretyczny
- kurs symulatorowy
- kurs na stanowisku pracy pod nadzorem instruktora
Dwa pierwsze trwają po pół roku i odbywają się w Warszawie, a kurs symulatorowy również w Poznaniu. Ich uczestnicy otrzymują wynagrodzenie w wysokości 6 tys. zł brutto miesięcznie. Natomiast roczną naukę z instruktorem można odbyć w wybranych lokalizacjach w Polsce. Za ten etap kształcenia wynagrodzenie wynosi 8 tys. brutto miesięcznie.
Natomiast po ukończeniu szkolenia konieczne jest zdanie egzaminu państwowego. Dopiero po nim można otrzymać licencję kontrolera ruchu lotniczego, która uprawnia do rozpoczęcia pracy w na jednym z polskich lotnisk.
Obecnie prowadzona jest rekrutacja na szkolenie, które rozpocznie się na przełomie kwietnia i maja 2025 roku.
Ile zarabia kontroler ruchu lotniczego?
Jak podaje serwis Interviewme.pl początkujący kontroler ruchu lotniczego ma szansę na wynagrodzenie w wysokości 20 tys. zł brutto miesięcznie. Jednak jego zarobki rosną wraz ze stażem pracy. Dodatek stażowy wynosi od 3 do 20 proc.
Wynagrodzenie zwiększa się też w miarę zdobywania kolejnych stopni awansu zawodowego. Kierownik kontroli lotniskowej TWR zarabia 24 tys. zł brutto, a kierownik kontroli zbliżania APP około 38 tys. zł brutto miesięcznie. Natomiast na największe wynagrodzenie może liczyć kierownik kontroli obszaru ACC - 52 tys. zł brutto miesięcznie.
Poza tym Polska Agencja Żeglugi Powietrznej prowadzi Pracowniczy Program Emerytalny, gdzie odkłada dodatkowe 7 proc. wynagrodzenia pracowników kontroli powietrznej.
Kontrolerzy ruchu lotniczego mogą także skorzystać z dodatkowego 15-dniowego płatnego urlopu.