Netflix, Showmax czy Amazon Prime to tylko kilka serwisów VOD, które dopiero co pojawiły się na polskim rynku. Portali sprzedających wideo na żądanie jest jednak więcej – rośnie również strona popytowa, bo nad Wisłą coraz częściej sięgamy po płatne treści wideo.


"House of Cards", "The Grand Tour" z gwiazdami "Top Geara", "Gra o Tron" czy nowe filmy Patryka Vegi i Wojtka Smarzowskiego - tym kuszą obecne na polskim rynku serwisy VOD. Tytuły filmowe i seriale, które biją rekordy popularności, są do obejrzenia tylko tam i tylko na wyłączność. Czy Polacy kupują taki układ?
Sześciu na dziesięciu Polaków chciałoby, aby pakiet telewizyjny umożliwiał im dostęp do konkretnych programów zamiast całych kanałów – podało PwC na podstawie badania konsumentów przeprowadzonego w grudniu 2016 r. Młodzi chcą mieć swobodę w wyborze treści wideo, zamiast uzależnienia od zaplanowanych przez kanały telewizyjne pór emisji. Serwisy udostępniające takie usługi już działają od dłuższego czasu – nierzadko trzeba zapłacić za nie tyle, co za skromny abonament telewizyjny od operatora cyfrowego.
ReklamaZobacz także
Polacy coraz częściej sięgają po VOD
W mediach zachodzi duża zmiana. Telewizor coraz rzadziej zostaje centrum domowej rozrywki, bo użytkownicy przechodzą do internetu – na tej zmianie zarabiają ci, którzy zaczęli w ten kanał inwestować. Dziś serwis VOD to już nie tylko portal, który odpłatnie udostępnia filmy zewnętrznych wytwórni – to marki, które same tworzą nowe treści, nierzadko z sukcesem w branży.
Polacy coraz częściej sięgają po tego typu usługi. Młode pokolenie nie jest już tak mocno zainteresowane tradycyjną ofertą telewizji kablowej lub satelitarnej i przewiduje, że w ogóle nie będzie nią zainteresowane za 10 lat – wynika z badania „Wideo: więcej, szybciej, lepiej” opracowanego przez PwC. Zwolennicy internetowych wypożyczalni wideo mają w Polsce całkiem niezły wybór.
Telewizja w internecie. Ile kosztują usługi VOD?
Jeszcze do niedawna na rynku polskim funkcjonowało tylko kilku wydawców serwisów VOD, ściśle powiązanych ze swoimi spółkami matkami. TVP.VOD, ipla.pl, Player.pl i VOD.pl miały oferty zawierające głównie pozycje odpowiadających stacji telewizyjnych lub portali internetowych. Dziś jednak się to zmienia, szczególnie że na polskim rynku pojawili się gracze z zagranicy, którzy mogą pochwalić się znacznie bardziej urozmaiconą ofertą, jak np. Netflix czy Showmax.
W przypadku ipla.pl i Player.pl (serwisy Polsatu i TVN-u) dostępne pakiety dotyczą głównie kanałów telewizyjnych online – w ramach poszczególnych serwisów można oglądać na bieżąco ich transmisje. Poszczególne pozycje filmowe i odcinki seriali trzeba natomiast wykupywać osobno – płatność rozliczana jest za każdą pozycję premium. Podobnie jest w serwisie VOD TVP.pl należącym do TVP i VOD.pl należącym do Onet.pl.
|
Ceny usług VOD serwisów działających w Polsce |
||
|---|---|---|
|
Serwis VOD |
Cena |
Uwagi |
|
Amazon Prime Video |
2,99 euro/m-c (przez pierwsze 6 m-cy) 5,99 euro/m-c |
nd. |
|
HBO GO |
cena uzależniona od pakietu operatora telewizji cyfrowej |
dostępny tylko w ramach usług operatorów telewizyjnych |
|
ipla.pl |
kilka złotych za pozycję (cena zależna od tytułu); pakiety telewizyjne od 4,90 do 19,90 zł/m-c |
dostępne pakiety kanałów telewizyjnych strumieniowanych na żywo; dostęp wykupywany bezpośrednio do danego tytułu |
|
Netflix |
34 zł/m-c (1 miesiąc za darmo) |
pełna oferta, dostęp jednocześnie tylko na jednym ekranie, materiały w jakości SD |
|
43 zł/m-c (1 miesiąc za darmo) |
pełna oferta, dostęp jednocześnie na dwóch ekranach, materiały w jakości HD |
|
|
52 zł/m-c (1 miesiąc za darmo) |
pełna oferta, dostęp jednocześnie na czterech ekranach, materiały w jakości UHD |
|
|
Player.pl |
kilka złotych za pozycję (cena zależna od tytułu); pakiety od 9,99 zł/m-c do 19,99 zł/m-c |
dostępne pakiety kanałów telewizyjnych strumieniowanych na żywo; dostęp wykupywany bezpośrednio do danego tytułu |
|
Showmax |
19,99 zł/m-c (14 dni za darmo) |
pełna oferta, dostęp jednocześnie na dwóch ekranach, materiały w jakości HD |
|
VOD.pl |
kilka złotych za pozycję (cena zależna od tytułu) |
dostęp wykupywany bezpośrednio do danego tytułu |
|
VOD TVP.pl |
5 zł (przelew)/6,15 zł SMS) za pozycję |
dostęp wykupywany bezpośrednio do danego tytułu |
|
Źródło: Opracowanie Bankier.pl na podstawie stron serwisów VOD |
||
W przypadku serwisów VOD, które skupiają się wyłącznie na oferowaniu treści premium, dostęp opłaca się w rozliczeniach miesięcznych – kwoty obejmują całe portfolio filmowe, przy czym w Netfliksie obowiązuje rozróżnienie pakietów ze względu na jakość przesyłanego wideo i liczbę urządzeń, na których można korzystać z usługi jednocześnie.
Ile kosztuje Netflix, Showmax, Amazon Prime i HBO GO?
Showmax po 14-dniowym okresie próbnym zaproponuje dostęp do swojej filmoteki za 19,99 zł miesięcznie – w ramach tej opłaty klient otrzymuje treści wideo w formacie HD i możliwość dzielenia usługi na dwa urządzenia. Netflix najtańszy pakiet wycenia z kolei na 34 zł – w tym przypadku dostępna jest jedynie jakość SD na jednym urządzeniu – wersje HD na dwa ekrany to koszt 43 zł. Klienci chcący mieć możliwość oglądania czterech różnych pozycji na różnych urządzeniach jednocześnie muszą zapłacić 52 zł/m-c (w tym pakiecie filmy udostępniane są w jakości Ultra HD). Podobnie jak Showmax, Netflix również kusi potencjalnych odbiorców darmowym okresem próbnym – trwa on 1 pełny miesiąc.
|
Przykładowe produkcje na wyłączność w serwisach VOD w Polsce |
|
|---|---|
|
Serwis VOD |
Przykładowa zawartość unikalna |
|
Amazon Prime Video |
"The Grand Tour", "Człowiek z Wysokiego Zamku", "Mozart in the Jungle", "Transparent" |
|
HBO GO |
"Gra o Tron", "Westworld", "Rodzina Soprano", "Kompania Braci", "Pakt" |
|
ipla.pl |
produkcje filmowe, serialowe i telewizyjne Polsatu |
|
Netflix |
"House of Cards", "Stranger Things", "Orange is the New Black", "Narcos", "Iron Fist", "Czarne Lustro" (3. sezon produkcji Netfliksa) |
|
Player.pl |
produkcje filmowe, serialowe i telewizyjne TVN |
|
Showmax |
"Ucho Prezesa" (premiera na Showmax, kilka odcinków na wyłączność), "Ksiądz" Wojtka Smarzowskiego, "Czerwony Punkt" Patryka Vegi, "SS-GB" |
|
VOD.pl |
programy autorskie Onet.pl |
|
VOD TVP.pl |
produkcje filmowe, serialowe i telewizyjne TVP |
|
Źródło: Opracowanie Bankier.pl na podstawie stron serwisów VOD |
|
W Polsce niedawno pojawił się także jeszcze jeden gracz – Amazon Prime Video. Jego oferta jest jednak najuboższa, co potęguje fakt, że mało jest produkcji dostępnych w języku polskim. Amerykański gigant życzy sobie 2,99 euro/m-c (ok. 13 zł), ale taka stawka obowiązuje tylko przez pierwsze 6 miesięcy korzystania z usługi. Potem cena rośnie do 5,99 euro/m-c (ok. 25,50 zł).
HBO GO wyróżnia się z wymienionych już marek tym, że forma jego działalności jest gdzieś pomiędzy iplą a Netfliksem – dostęp do jego bazy filmowej (na zasadzie konkretnych pozycji filmowych na żądanie) w Polsce jest oferowany tylko w ramach usług operatorów cyfrowych i kablowych. Klienci nie mają możliwości wykupienia tego pakietu poza abonamentem.
Dostęp do VOD czy pakiet telewizyjny u operatora?
Choć młode pokolenie chętnie zaczyna korzystać z serwisów VOD i przestaje zauważać potrzebę wiązania się z operatorem cyfrowym czy kablowym, całkowite odejście od tradycyjnej telewizji jest w najbliższych latach raczej mało prawdopodobne. Szczególnie, że miesięczny dostęp do serwisu VOD kosztuje niemal tyle samo, co podstawowe abonamenty platform telewizyjnych. Dopóki ich oferta się nie zwiększy i nie zaczną produkować podstawowych treści, jakimi są programy informacyjne, serwisy VOD pozostaną jedynie alternatywą dla telewizyjnych pakietów premium jako źródła dostępu do kinowych i serialowych hitów.


























































