REKLAMA
TYDZIEŃ Z KRYPTO

Tanie latanie się kończy. Na wakacje Ryanair szykuje podwyżki

2025-05-19 14:40
publikacja
2025-05-19 14:40

Ryanair zamierza podnieść ceny biletów w sezonie letnim, co może zaskoczyć przyzwyczajonych do niskich stawek pasażerów. Kulisy tej decyzji sięgają znacznie głębiej niż tylko polityki cenowej.

Tanie latanie się kończy. Na wakacje Ryanair szykuje podwyżki
Tanie latanie się kończy. Na wakacje Ryanair szykuje podwyżki
fot. Jochen Tack / / FORUM

Największy europejski przewoźnik obsłużył w roku finansowym 2024/25 nieco ponad 200 milionów pasażerów, obniżając ceny biletów o 7%, by zapełnić swoje samoloty po tym, jak spór z internetowymi pośrednikami rezerwacyjnymi doprowadził do wstrzymania przez nich rezerwacji. W rezultacie roczny zysk netto spadł do 1,6 miliarda euro (1,4 miliarda funtów). Ryanair spodziewa się, że w szczycie sezonu 2025 ceny wzrosną o ok. 5–6%.

Cytowany przez „The Guardian” Michael O’Leary, dyrektor generalny Ryanair, powiedział, że wyniki za cały rok są „bardzo dobre w kontekście minionego roku, w którym mieliśmy konflikt internetowymi biurami podróży, a ceny spadły o 7%, więc to wyjątkowo solidny zestaw danych”.

Według niego zysk na pasażera wyniósł ok. 8 euro, a koszty rosły dokładnie proporcjonalnie do liczby podróżnych. Podkreślił przy tym: „Różnica kosztów pomiędzy nami a naszą konkurencją się powiększa”.

Dywidendy, dostawy i cła. Ryanair manewruje w trudnym otoczeniu

W tym roku Ryanair wypłaci około 400 milionów euro w formie dywidend. O’Leary dodał, że zyski będą rosnąć, wspierane przez spadek cen paliwa lotniczego.

Zaznaczył też, że grupa lotnicza może w razie potrzeby przekierować nadchodzące dostawy samolotów Boeinga do Wielkiej Brytanii zamiast do swojej głównej linii spółki operacyjnej w Unii Europejskiej, aby uniknąć ceł. Ryanair jest największym klientem Boeinga w Europie, ale dostawy modelu 737 Max 8 są opóźnione po latach problemów amerykańskiego producenta.

Odnosząc się do Boeinga, O’Leary powiedział: „Sytuacja na miejscu znacznie się poprawiła”, ale Ryanair wciąż czeka na 29 kolejnych samolotów do letniego rozkładu lotów, które mogą zostać dostarczone jesienią – co może znów narazić je na ryzyko objęcia cłami.

Trump, Boeing i Brytyjska furtka. Jak Ryanair chce uniknąć ceł

O’Leary stwierdził, że jego zdaniem Donald Trump „próbuje, jak może wycofać się z ceł wobec Europy”, ale zaznaczył: „Mamy z Boeingiem umowy na dostawy po stałej cenie – cła będą problemem Boeinga, nie naszym. Będziemy jednak współpracować z producentem, by znaleźć sposoby ich obejścia”.

„Umowa handlowa między USA a Wielką Brytanią prawdopodobnie nie obejmie ceł na samoloty pasażerskie – mamy możliwość rejestracji samolotów w Wielkiej Brytanii zamiast w UE, co pozwoli uniknąć ryzyka celnego”.

Dodał też, że opóźnienia sprawiły, iż Ryanair ma obecnie „nieco nadmiarową gotówkę” i że „wolne środki zostaną zwrócone akcjonariuszom” – 750 mln euro zostanie przeznaczone na skup akcji, który ruszy w przyszłym tygodniu.

J.S.

Źródło:
Tematy
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Advertisement

Komentarze (3)

dodaj komentarz
pilsener
Wg mnie to parę krajów powinno się skrzyknąć i wymusić na liniach lotniczych aby bagaż (oczywiście do jakiś rozsądnych limitów) był wliczony w cenę biletu, wtedy skończą się "promocje" typu bilet 99 PLN a potem nagle 300 trzeba dopłacić za bagaż, kombinowanie z jakimiś opłatami lotniskowymi i inne takie.
To samo w knajpach,
Wg mnie to parę krajów powinno się skrzyknąć i wymusić na liniach lotniczych aby bagaż (oczywiście do jakiś rozsądnych limitów) był wliczony w cenę biletu, wtedy skończą się "promocje" typu bilet 99 PLN a potem nagle 300 trzeba dopłacić za bagaż, kombinowanie z jakimiś opłatami lotniskowymi i inne takie.
To samo w knajpach, nie dość że drogo to jeszcze za chwilę się okazuje, że doliczają napiwek i opłatę serwisową.
gronostaj
Raczej powinni się wziąć za te sizery i ujednolicić. Bo nawet torba mieszcząca się w limitach może zostać zakwestionowana przez obsługę.

Zależy to tylko od ich widzimisię.
lebero654
Jest Organizacja ICAO, do której oczywiście tanie linie nie należą i dlatego są tanie

Powiązane: Branża lotnicza

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki