Nowe motocykle sprzedają się ponad dwa razy lepiej niż przed rokiem. Szał na małe jednoślady jest coraz większy – kupiliśmy od stycznia do lipca 170 proc. więcej motocykli niż w ubiegłym roku.


Po podpisaniu ustawy, która umożliwiła kierowcom samochodów kierować motocyklami z silnikami o poj. do 125 cm3, popyt na tę kategorię poszybował w górę. Wygląda na to, że rynek nadal nie jest nasycony i Polacy kupują kolejne sztuki prosto od dystrybutorów pomimo tego, że sezon już niedługo się skończy.

Dystrybutorzy i producenci jednośladów największe oblężenie przeżywają w kwietniu – zaraz na początku tej części roku, która umożliwia swobodną jazdę motocyklem – w tym roku zarejestrowano w kwietniu 3564 sztuk nowych jednośladów ogółem. W lipcu ta liczba spadła do 2868 sztuk. Biorąc jednak pod uwagę okres od początku roku, Polacy kupili 16 693 sztuki dwukołowców, czyli o ponad 10 000 sztuk więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku.
Polacy chcą coraz więcej 125-tek – i nowych, i używanych
W tym segmencie największy wzrost dotyczył oczywiście kategorii motocykli o pojemności skokowej silnika do 125 cm3. W okresie styczeń-lipiec 2015 kupiono o 594,5% sztuk więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku. Spadki wystąpiły natomiast w przypadku pojazdów o pojemności silnika 125-250 cm3 (30,9%) oraz 500-750 cm3 (1,3 proc.). 125-tki w tym roku zdominowały rynek i stanowią 73,3 proc. zarejestrowanych do tej pory jednośladów.
Liczba rejestracji nowych motocykli (styczeń-lipiec) |
||||
---|---|---|---|---|
Lp. |
Marka |
2015 |
2014 |
Zmiana rdr |
1. |
Romet Motors |
3793 |
979 |
287,4% |
2. |
Junak |
3193 |
362 |
782,0% |
3. |
Yamaha |
1482 |
786 |
88,5% |
4. |
Honda |
1136 |
639 |
77,8% |
5. |
Kymco |
905 |
293 |
208,9% |
6. |
BMW |
832 |
755 |
10,2% |
7. |
Zipp |
728 |
220 |
230,9% |
8. |
Suzuki |
490 |
347 |
41,2% |
9. |
Kawasaki |
476 |
429 |
11,0% |
10. |
KTM |
475 |
301 |
57,8% |
Suma |
13510 |
5111 |
164,3% |
|
Pozostałe marki |
3183 |
1059 |
200,6% |
|
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów |
Duże spadki zanotowano w liczbie rejestracji motorowerów. Więcej sprzedała tylko marka Ferro (51 proc.), podczas gdy reszta notowała drastyczne zmniejszenie sprzedaży sięgające nawet 65 proc.
Romet w opałach
Liderem w grupie motocykli jest wciąż Romet Motors, jednak jego pozycja wydaje się być coraz bardziej zagrożona przez największego rywala – Junaka. W przypadku 125-tek, Junak zanotował względem zeszłego roku znacznie wyższy wzrost sprzedaży niż Romet (927 proc. Junaka do 472,7 proc. Rometa).
Liczba rejestracji motocykli o poj. silnika do 125 cm3 (styczeń-lipiec) |
||||
---|---|---|---|---|
Lp. |
Marka |
2015 |
2014 |
Zmiana |
1. |
Romet Motors |
3568 |
623 |
472,7% |
2. |
Junak |
3153 |
307 |
927,0% |
3. |
Kymco |
860 |
241 |
256,8% |
4. |
pozostałe marki |
4656 |
591 |
687,8% |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów |
Na trzecim miejscu nadal plasuje się Kymco, ze wzrostem na poziomie 256,8 proc. Pozostałe marki odnotowały wzrost o prawie 700%, sprzedając w tym roku 4656 sztuk.
/mg