REKLAMA

Strata netto LPP w III kwartale wyniosła 6,5 mln zł, zgodnie z szacunkami

2016-11-14 23:19
publikacja
2016-11-14 23:19
materiały dla mediów

Grupa LPP miała w III kwartale 2016 roku 6,5 mln zł skonsolidowanej straty netto wobec 79,7 mln zł zysku rok wcześniej - podała spółka w raporcie. Wynik jest zgodny z wcześniejszymi szacunkami spółki.

Zysk operacyjny wyniósł 4,8 mln zł wobec 106,8 mln zł zysku rok wcześniej.

Zysk brutto na sprzedaży wzrósł do 700,6 mln zł z 663,2 mln zł przed rokiem.

Marża brutto obniżyła się z 52,6 proc. przed rokiem do 47,1 proc. LPP tłumaczy, że było to spowodowane większymi rdr wyprzedażami towaru kolekcji wiosna-lato w lipcu i sierpniu.

Koszty sprzedaży wzrosły do 616,4 mln zł z 504,9 mln zł, a koszty ogólne do 45,8 mln zł z 41,9 mln zł przed rokiem.

Spółka podała, że wzrost kosztów sprzedaży i kosztów ogólnego zarządu (SG&A) był wynikiem wyższych kosztów sklepów i centrali. W kosztach sprzedaży i pozostałych kosztach operacyjnych za III kwartał spółka ujęła rezerwy i odpisy na zamknięcie marki Tallinder w łącznej kwocie 24,6 mln zł.

Przychody grupy LPP wzrosły do 1,488 mld zł z 1,261 mld zł w trzecim kwartale 2015 roku.

W III kwartale 2016 roku w salonach Reserved zrealizowano sprzedaż w wysokości 661 mln zł, zaś w placówkach Cropp w wysokości 246 mln zł. Sprzedaż zrealizowana w sklepach Mohito wyniosła 192 mln zł, w sklepach House 189 mln zł, zaś w salonach Sinsay 120 mln zł. Marka Tallinder zrealizowała sprzedaż w wysokości 4 mln zł. LPP podało, że w III kwartale po raz pierwszy sprzedaż zagraniczna marki Reserved przekroczyła sprzedaż krajową.

Przychody ze sprzedaży w sklepach porównywalnych LFL wzrosły w III kwartale o 9,2 proc., zaś narastająco o 7 proc.

"Najwyższe dwucyfrowo dodatnie dynamiki LFL w III kwartale 2016 roku miały miejsce w Rosji, na Ukrainie, w Rumunii, Chorwacji i w Bułgarii. W III kwartale 2016 dodatnie LFL odnotowały Niemcy" - podało LPP w raporcie.

W III kwartale spółka uzyskała 31,6 mln zł przychodów ze sprzedaży internetowej, co stanowiło 2,1 proc. sprzedaży grupy. Około 90 proc. sprzedaży w kanale internetowym wygenerowane było przez sprzedaż w kraju.

LPP podało, że średniomiesięczna sprzedaż grupy na m2 była wyższa o około 6 proc. rdr. i wyniosła 567 zł/m2.

Wyniki LPP są zgodne ze wstępnymi wynikami przedstawionymi kilka tygodni temu. Grupa szacowała wtedy, że skonsolidowana strata netto wyniosła 6 mln zł, zysk EBIT 4,8 mln zł, a przychody 1,49 mld zł.

Tymczasem analitycy ankietowani przez PAP przed publikacją wstępnych wyników oczekiwali w III kwartale 4,4 mln zł straty netto i 1,6 mln zł straty EBIT.

Po trzech kwartałach 2016 roku grupa LPP zanotowała 17,7 mln zł skonsolidowanego zysku netto wobec 179 mln zł zysku rok wcześniej, 27,4 mln zł EBIT wobec 267,3 mln zł rok wcześniej przy przychodach na poziomie 4,16 mld zł (wobec 3,56 mld zł przed rokiem).

Na koniec trzeciego kwartału grupa LPP dysponowała 1.668 w sklepami w 18 krajach o łącznej powierzchni 888 tys. m kw.

LPP zakłada w '17 r. 52-53 proc. marży brutto i 11 proc. wzrostu powierzchni

Grupa LPP planuje w 2017 roku wzrost marży brutto do 52-53 proc. i wzrost powierzchni o 11 proc. rdr - podała spółka w raporcie kwartalnym. CAPEX w 2017 roku ma wynieść 430 mln zł wobec ok. 310 mln zł planowanych w tym roku.

W prezentacji grupa LPP podała, że celem na 2017 rok jest wzrost sprzedaży grupy powyżej wzrostu powierzchni (dodatnie LFL na wszystkich markach) oraz wzrost marży brutto w stosunku do poziomów z 2016 roku.

"Marża grupy powinna się znaleźć w przedziale 52-53 proc." - napisano w prezentacji.

W 2017 roku spółka planuje dwucyfrowy wzrost powierzchni, tj. 11 proc. rdr.

CAPEX w 2017 roku planowany jest na 430 mln zł (wzrost o 39 proc. rdr ze względu na przyrost powierzchni handlowej oraz wydatki na rozbudowę siedziby spółki - 80 mln zł).

LPP podało, że w roku 2016 planowane jest zwiększenie powierzchni sieci sklepów o 9 proc., czyli o około 75 tysięcy m2.

Planowany CAPEX w 2016 roku to ok. 310 mln zł (270 mln zł na nowe sklepy, 40 mln zł na modernizację), 37 proc. mniej rdr ze względu na wolniejszy przyrost powierzchni handlowej.

LPP podało, że planuje dalszą ekspansję na rynku niemieckim, rosyjskim, ukraińskim, a w 2017 roku również na Białorusi, Kazachstanie, Serbii i w Wielkiej Brytanii.

Grupa chce w Rosji zwiększyć w tym roku powierzchnię o 8 proc., a w 2017 roku o 14 proc. Planuje przyspieszyć rozwój na Ukrainie (3 proc. wzrostu powierzchni w 2016 roku i 24 proc. w 2017 roku).

Na Białorusi w ciągu dwóch lat powstać ma do trzech sklepów franczyzowych marki Reserved, pierwszy sklep otwarty będzie w I połowie przyszłego roku.

W Kazachstanie w ciągu trzech lat ma zostać otwartych pięć sklepów franczyzowych Reserved, pierwszy w IV kwartale 2017.

Na koniec 2017 roku sklepy Reserved mają być w 22 krajach.

Spółka chce dalej rozwijać e-commerce.

"W 2016 roku 4 nowe marki on line (Cropp, House, Mohito, Sinsay w 5 nowych krajach: Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia, Niemcy, a w 2017 roku Reserved on line w Rosji, na Ukrainie i w Wielkiej Brytanii" - podało LPP.

Celem spółki jest osiągnięcie do 2020 roku sprzedaży internetowej stanowiącej 7-8 proc. sprzedaży grupy.

Grupa poinformowała, że wśród czynników, które będą mieć w najbliższym czasie wpływ na wyniki są też m.in. presja na koszty SG&A/m2, w szczególności koszty personelu, ewentualny zakaz handlu w niedzielę i podatek od sprzedaży detalicznej.

LPP podtrzymuje, że celem na 2016 rok jest spadek marży brutto nie większy niż 3-4 p.p. w porównaniu do 2015 roku i wzrost sprzedaży powyżej wzrostu powierzchni - podała grupa.

Wśród szans na czwarty kwartał 2016 roku LPP wymieniło w prezentacji poprawę sprzedaży LFL, dynamiczny rozwój e-commerce (4 marki na 5 nowych rynkach w IV kw.) oraz brak podatku od sklepów wielkopowierzchniowych.

Wśród ryzyk spółka wymienia niekorzystną ciepłą pogodę, kontynuację tendencji na PLN/USD i PLN/EUR oraz presję na koszty SG&A/m2, w szczególności koszty personelu.

Po trzech kwartałach marża brutto na sprzedaży LPP spadła o 5,1 p.p. do 47,8 proc., a w samym III kwartale spadła o 5,5 p.p. do 47,1 proc.

(PAP)

pel/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Komentarze (3)

dodaj komentarz
~13
Przecież to jest dziadostwo za duże pieniądze
~plebs
Firma rosnie tylko produkty sredniej jakosci.
~Bartek
Te wyniki chyba nie sa optymistyczne dla firmy i akcjonariuszy? Co sie dzieje z Reserved?

Powiązane: Prognozy i wyniki finansowe

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki