Grupa LPP miała w pierwszym kwartale 2020/21 roku 362 mln zł straty netto i 17,6 mln zł zysku EBITDA (wg MSSF16) - podała spółka w raporcie kwartalnym.


W analogicznym okresie 2019/20 r. zysk netto wynosił 23,3 mln zł, a zysk EBITDA 298,4 mln zł.
Strata operacyjna grupy wyniosła 260,5 mln zł. LPP szacowało wcześniej, że strata EBIT wyniosła w tym okresie 265 mln zł.
Marża brutto w I kw. 20/21 wyniosła 48,2 proc. i była niższa rdr ze względu na niekorzystny wpływ pandemii, w wyniku której większość sklepów stacjonarnych nie działała w tygodniach, w których historycznie sprzedawano towary w pierwszej marży.
"Racjonalna polityka promocyjna we wszystkich markach w połączeniu z redukcją zamówień na Jesień/Zima 2020/21 pozwoliły nam na prowadzenie promocji, a nie wyprzedaży naszych kolekcji" - podało LPP w prezentacji.
Przychody LPP spadły o 35,3 proc. rdr do 1,18 mld zł mimo wzrostu powierzchni handlowej, ze względu na zamknięcie sklepów stacjonarnych z powodu pandemii.
Przychody ze sprzedaży w sklepach porównywalnych LFL (w walutach lokalnych) w I kwartale (od 1 lutego do 30 kwietnia 2020 roku) spadły o 57 proc. Największy spadek LFL, o 100 proc., spółka zanotowała w kwietniu, co było wynikiem zamknięcia prawie wszystkich sklepów stacjonarnych grupy. Jak podała spółka, spadek sprzedaży porównywalnej wszystkich marek grupy w całym I kwartale był na zbliżonym poziomie. Natomiast pod względem geograficznym najmniejszy spadek LFL zanotowały Rosja, Kazachstan i Łotwa, a największy Polska, Bułgaria i Słowenia.
Sprzedaż on-line wzrosła w I kw. 2020/21 o 120,5 proc. rdr do 384 mln zł ze względu na migrację klientów do e-commerce po zamknięciu salonów stacjonarnych na kilka tygodni. Sprzedaż internetowa stanowiła 38,2 proc. przychodów z Polski (10,4 proc. w I kw. 19/20) oraz 32,6 proc. przychodów grupy (9,6 proc. w I kw. 19/20). Polska stanowiła ok. 53 proc. przychodów on-line.
Spółka podała, że koszty SG&A na m kw. spadły o 22 proc. (wg MSSF 16), a koszty sklepów własnych na m kw. o 26 proc. rdr (wg MSR17).
Poziom zapasów wzrósł o 31 proc.
Na koniec I kw. 20/21 grupa miała 268,5 mln zł gotówki netto.
Grupa LPP podtrzymała w prezentacji, że zakłada na rok obrotowy 2020/21 spadek przychodów nie większy niż 30 proc. rdr i marżę brutto w przedziale 47-49 proc. Chce osiągnąć ponad 2 mld zł przychodów z e-commerce.
LPP przewiduje wzrost powierzchni o 8 proc. CAPEX w 2020/21 ma wynieść ok. 400 mln zł.
Grupa LPP poinformowała, że ma 23 proc. spadku sprzedaży po trzech czerwca. Spadek w sieci sklepów stacjonarnych wynosi w czerwcu 41 proc., a w kanale e-commerce wzrost sprzedaży wynosi 110 proc.
Jak podała spółka, w maju spadek łącznej sprzedaży wyniósł 39 proc. (-77 proc. w offline, +364 proc. w online), a w kwietniu sprzedaż spadła o 68 proc. (-100 proc. w offline, +251 proc. w online), a w marcu spadek łącznej sprzedaży wyniósł 32 proc. (-42 proc. w offline, +62 proc. w online).
Na koniec kwietnia sieć grupy LPP liczyła 1 731 sklepy w 25 krajach. Na 23 czerwca otwarte było 77 proc. z nich.
"Negocjujemy jeszcze ciągle z niektórymi właścicielami centrów handlowych. Liczymy, że w lipcu negocjacje zostaną zakończone" - powiedział Lutkiewicz podczas telekonferencji. Jak dodał, galerie, z którymi prowadzone są nadal rozmowy, to galerie w dużych miastach. Odpowiadały za ponad 17-18 proc. obrotów.
Sprzedaż online prowadzona jest w 31 krajach.
"Naszym celem na ten rok jest uchronić się przed spadkiem przychodów większym niż 30 proc. Na tę chwilę wydaje się, że to pesymistyczne założenie. Patrząc na dane sprzedażowe w czerwcu, można powiedzieć, że spadek nie powinien być większy niż 20 proc." - powiedział wiceprezes podczas telekonferencji.
Grupa LPP podtrzymała, że zakłada na rok obrotowy 2020/21 spadek przychodów nie większy niż 30 proc. rdr i marżę brutto w przedziale 47-49 proc.
pel/ osz/