Grupa VRG uważa, że jej sprzedaż w 2020 roku może spaść do 25 proc. rdr - podała spółka w raporcie kwartalnym. Udział e-commerce może wynieść do 30 proc.


"W związku z zamknięciem sklepów w centrach handlowych przez większą część listopada oraz niepewnością co do ich możliwego otwarcia w grudniu, który jest kluczowym miesiącem, w szczególności w segmencie jubilerskim, zarząd uważa, iż sprzedaż w grupy w 2020 roku może być niższa nawet do 25 proc. w porównaniu do poprzedniego roku" - napisano w raporcie.
Po trzech kwartałach grupa VRG ma 621,7 mln zł przychodów ze sprzedaży, 75,6 mln zł EBITDA i 29,3 mln zł straty netto. W analogicznym okresie 2019 roku przychody wynosiły 735,8 mln zł, EBITDA 122,4 mln zł, a zysk netto 19,6 mln zł (dane wg MSSF16).
Spółka podtrzymała, że jednym z jej celów na koniec 2020 roku jest dodatnia EBITDA (pod MSR17).
W zakresie planów otwarć grupa VRG przewiduje ograniczenie powierzchni handlowej netto w stosunku do stanu na koniec 2019 roku o około 3 proc. ze względu na zamykanie nierentownych sklepów, w szczególności w segmencie odzieżowym oraz rozwój w segmencie jubilerskim.
Grupa podtrzymuje dwucyfrowe wzrosty sprzedaży w kanale on-line. Jak podano, ze względu na zamknięcie salonów w centrach handlowych przez większą część listopada udział tego kanału w całości sprzedaży może wynieść do 30 proc. (w porównaniu z 14 proc. w roku poprzednim).
"Wraz z informacją o wprowadzaniu nowych restrykcji, zarząd podjął decyzje o: intensyfikacji marketingu on-line, wcześniejszym rozpoczęciu promocji oraz zwiększeniu potencjału logistycznego. Oprócz działań prosprzedażowych, zarząd podjął działania związane z redukcjami kosztowymi, polegającymi na 20 proc. obniżeniu wynagrodzeń i czasu pracy pracowników, 20 proc. obniżeniu wynagrodzeń zarządu, jak również rozpoczęciu dalszych negocjacji z centrami handlowymi" - podała VRG.
"Jednocześnie zarząd liczy na wsparcie w obszarze pomocy publicznej w postaci zawieszenia płatności czynszów oraz dofinansowania do wynagrodzeń pracowników" - dodano.
Jak poinformowała VRG, w roku 2021 spółka będzie się koncentrować na rozwoju omnichannel, czyli łącznego zarządzania kanałem salonów tradycyjnych i e-commerce. W zakresie planów otwarć grupa chce utrzymać wielkość powierzchni sieci sklepów na poziomie roku 2020.
"Na wyniki 2021 wpływ będą mieć też działania podjęte w obliczu kolejnego lockdownu takie jak: decyzja o redukcji zamówień na Wiosna/Lato 2021 o 15-20 proc., o przesunięciu części kolekcji Jesień/Zima 2020 na Wiosna/lato 2021" - napisano.
Na koniec trzeciego kwartału 2020 roku grupa posiadała sieć sprzedaży detalicznej, liczącą 566 lokalizacji, łącznie z salonami franczyzowymi, marek Vistula, Wólczanka, Bytom, Deni Cler, W.KRUK.
Poniżej przedstawiamy wyniki VRG w trzecim kwartale 2020 roku i ich odniesienie do konsensusu PAP i poprzednich wyników.
dane w mln zł
3Q2020 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD 2020 | rdr |
Przychody | 249,4 | 249,1 | 0,1% | -0,7% | 42,6% | 621,7 | -15,5% |
EBITDA | 39,8 | 32,3 | 23,3% | -2,7% | 116,1% | 75,6 | -38,2% |
EBIT | 13,3 | 11,1 | 19,9% | 5,4% | - | -9,0 | - |
zysk netto j.d. | 5,0 | 6,3 | -20,8% | - | - | -29,3 | - |
marża EBITDA | 16,0% | 13,0% | 2,99 | -0,32 | 5,43 | 12,16% | -1,50 |
marża EBIT | 5,3% | 4,4% | 0,88 | 0,31 | 11,26 | -1,45% | -6,88 |
marża netto | 2,0% | 2,5% | -0,53 | 2,73 | 3,34 | -4,71% | -7,13 |
*** Prognozy roczne i kwartalne dla ponad 200 spółek notowanych na GPW znajdują się w bazie Konsensusy, dostępnej dla abonentów w Serwisie Ekonomicznym PAP Biznes. http://biznes.pap.pl/nse-2/pl/consensus/main/newWindow/?referer=nse2.
(PAP Biznes)
pel/