O jedną czwartą spadła w marcu sprzedaż aut luksusowych w Polsce w ujęciu rocznym. W przypadku najpopularniejszych modeli spadek sprzedaży nie był aż tak duży, choć tylko jeden z nich zbliżył się do 500 sprzedanych egzemplarzy.
W marcu Polacy zarejestrowali 5934 nowe samochody segmentu premium, czyli warte co najmniej 150 tys. zł. To wynik o 28 proc. gorszy od osiągniętego w marcu 2019 r. i o 14 proc. gorszy od lutowego – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.
Co piąte auto warte ponad 150 tys. zł
Choć to wciąż dwucyfrowy spadek sprzedaży, na tle całego rynku samochodów osobowych, który spadł o ponad 40 proc., segment samochodów premium trzyma się nieco lepiej. W sytuacji tak drastycznego spadku całego rynku nowych aut w Polsce, udział sektora samochodów premium w ciągu roku wzrósł z 14 do 20 proc.
Pod kreską znalazła się także sprzedaż aut luksusowych w pierwszym kwartale 2020 r., która zbliżyła się do 19 tys. Był to wynik o 0,15 proc. gorszy w relacji do pierwszych trzech miesięcy 2019 r.
Rejestracje samochodów klasy premium w Polsce w marcu 2020 r. – najpopularniejsze modele
Lp. | Model | Liczba zarejestrowanych egzemplarzy |
1. | volvo xc60 | 460 |
2. | volvo xc40 | 293 |
3. | bmw serii 3 | 289 |
4. | mercedes (klasa a) | 210 |
5. | audi q5 | 197 |
6. | audi a4 | 194 |
7. | mercedes cla | 186 |
8. | bmw x5 | 183 |
9. | mercedes glc | 166 |
10. | bmw serii 5 | 160 |
Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar
W marcu najpopularniejszą marką segmentu premium okazało się BMW, które zamknęło miesiąc z 1402 sprzedanymi egzemplarzami. Drugi był Mercedes (1316 egzemplarzy), trzecie Volvo (1154 egzemplarze) a czwarte Audi (1135 egzemplarzy). Te cztery marki odpowiadały za 85 proc. sprzedanych aut z segmentu premium i jako jedyne umieściły swoich przedstawicieli wśród piętnastu najpopularniejszych modeli marca. Kolejny w zestawieniu Lexus zakończył marzec z 342 sprzedanymi samochodami na koncie.
Volvo odjechało stawce
Wśród modeli największą popularnością w marcu cieszyło się volvo xc60 (460 egzemplarzy). W przypadku szwedzkiego modelu był to jednak wynik o 13 proc. gorszy od osiągniętego w lutym. Volvo xc60 uplasowało się także na dziesiątym miejscu wśród wszystkich nowych aut bez względu na segment, które zarejestrowano w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów w marcu.
Firmy napędzają segment aut premium
Pozycję lidera w segmencie aut premium zapewniły mu zwłaszcza rejestracje dokonywane przez firmy, które kupiły 394 egzemplarze tego modelu. Podobną tendencję można było zaobserwować w przypadku pozostałych modeli. Rejestracje na REGON stanowiły ponad 88 proc. wszystkich rejestracji aut droższych niż 150 tys. zł.
Żaden z pozostałych modeli nie został zarejestrowany więcej niż 300 razy. Drugi w segmencie aut luksusowych był inny model rodem ze Szwecji – volvo xc40 (293 egzemplarze i -22 proc. m/m), a podium zamknęło bmw serii 3 (289 egzemplarze i -4 proc. m/m).
Z czołowej dziesiątki największy spadek sprzedaży zaliczył mercedes glc (166 egzemplarzy i -29 proc. m/m), najmniejszy z kolei był udziałem wspomnianego już bmw serii 3 oraz audi a4 (194 egzemplarze i -3 proc. m/m).