Sprzedaż aut, motocykli i części samochodowych była w I kw. 2024 r. najszybciej rosnącą kategorią w przypadku sprzedaży detalicznej – wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego.
Zgodnie z nimi sprzedaż wspomnianej kategorii liczona w cenach stałych wzrosła w ujęciu rocznym o 18,7 proc. Na rosnącą sprzedaż aut i motocykli wskazują także dane dotyczące rejestracji pojazdów w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Zgodnie z nimi, w I kw. 2024 r. w Polsce zarejestrowano blisko 392 tys. samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t. To o 19,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2023 r.
Dla pełnego obrazu sytuacji trzeba jednak dodać, że sprzedaż aut, motocykli i części zamiennych ma ok. 8-procentowy udział w sprzedaży detalicznej. Największy udział ma żywność, która tworzy jedną kategorię z napojami oraz wyrobami tytoniowymi (niemal 26 proc.), a na drugim miejscu są paliwa. W ich przypadku sprzedaż liczona w cenach stałych wzrosła odpowiednio o 12,5 proc. i 2,4 proc.
– Na ożywienie składa się kilka elementów. Obserwujemy poprawę sytuacji finansowej gospodarstw domowych i przedsiębiorców, wynikającą ze wzrostu realnych wynagrodzeń, a także polepszenia koniunktury gospodarczej. Jednocześnie na rynku samochodowym, zwłaszcza w segmencie aut nowych, mamy do czynienia ze spadkiem cen transakcyjnych, głównie za sprawą agresywnej polityki rabatowej dilerów – zauważa Łukasz Domański, szef platformy Carsmile.
Jak wynika z danych Carsmile, przeciętny upust oferowany obecnie przez dilerów względem ceny katalogowej wynosi 17 proc.
W I kw. 2024 r. w szczególności wzrosła sprzedaż samochodów, motocykli i części zamiennych przez internet. W samym lutym wzrost wyniósł 26,7 proc. r/r, a w marcu 75,7 proc. r/r.