W ostatnich tygodniach zmienił się właściciel jednej z najliczniejszych sieci stacji paliw w Polsce. Stacje Lukoila, do tej pory rosyjskie, zostały przejęte przez austriackiego operatora i niewykluczone, że za parę lat ta marka zupełnie zniknie z polskiego krajobrazu. Póki się to jeszcze nie stało, przedstawiamy infografikę prezentującą pochodzenie właścicieli poszczególnych stacji, na których mogą tankować polscy kierowcy.


Największym graczem nad Wisłą jest PKN Orlen – stacje spółki Skarbu Państwa stanowią 26,84 proc. rynku, co oznacza prawie 20 p.p. przewagi nad na najmocniejszym rywalem – brytyjskim koncernem BP. Podium w zestawieniu najliczniejszych sieci stacji paliwowych zamyka polski Lotos – wynika z danych raportu „Stacje paliw w 2008-2015” Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.
Orlen na koniec III kw. 2015 roku mógł pochwalić się 1766 stacjami. Koncern BP prowadził z kolei 488 stacji, Lotos 459, Shell 425, Statoil 353, a Lukoil 116. Wśród sieci, które prowadzą w ramach swojej marki więcej niż 100 obiektów znalazła się także Moya, która jest własnością polskiej spółki Anwim. Tuż pod tą granicą plasuje się polski Huzar z 98 stacjami benzynowymi.
Jedyne zmiany jakie ostatnio zaszły na rynku w zakresie przeniesienia własności, dotyczyły rosyjskiego Lukoila. Rosjanie postanowili zwinąć swój interes z Polski, Litwy i Łotwy. W zeszłym tygodniu spółka zarządzająca siecią w Polsce – Lukoil Europe Holdings – poinformowała o podpisaniu umowy z austriacką spółką AMIC Energy Management, której zapisy dotyczą sprzedaży 230 stacji benzynowych w wymienionych krajach.
Przez najbliższe 5 lat nie zmieni się jednak marka – nowy właściciel zobowiązany jest do utrzymania dotychczasowego brandu. Lukoil tłumaczył swoją decyzję jako optymalizację struktury aktywów w Europie. Wcześniej, odsprzedane zostały także jego stacje na Ukrainie i w Estonii.
Koncerny zagraniczne miały na koniec III kw. 2015 r. 21,69 proc. udziału w rynku. Polskie koncerny (PKN Orlen i Grupa Lotos) zagarnęły w sumie 33,82 proc. tortu. Największy udział ma jednak rozproszona grupa niezależnych operatorów – łącznie prowadzą w Polsce ok. 2750 stacji benzynowych zajmują prawie 42 proc. rynku. Niewielki udział należy do stacji prowadzonych przez sieci sklepowe (np. Auchan czy Tesco) – jest to 2,71 proc.