REKLAMA

Gdańsk zrywa umowę na rower miejski Mevo. Spółka zależna Nextbike przygotowuje wniosek o ogłoszenie upadłości

2019-10-29 08:38
publikacja
2019-10-29 08:38

NB Tricity, spółka zależna Nextbike, podjęła decyzję o przygotowaniu wniosku o ogłoszenie upadłości po odstąpieniu przez Stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot od umowy dot. Systemu Roweru Metropolitalnego OMG-G-S i nałożenie przez stowarzyszenie na spółkę ponad 22 mln zł kar umownych - podał Nextbike w komunikacie.

/ Nextbike

Wskutek tych działań NB Tricity stała się niewypłacalna, gdyż utraciła zdolność do wykonywania swoich zobowiązań pieniężnych. Decyzja o konieczności złożenia wniosku o upadłość wynika także z braku możliwości zawarcia układu z wierzycielami spółki zależnej w ramach postępowania restrukturyzacyjnego.

Na podstawie zawartej w czerwcu 2018 roku umowy NB Tricity miał uruchomić oraz zarządzać Systemem Roweru Metropolitalnego OMG-G-S+ składającego się z 4.080 rowerów czwartej generacji z napędem elektrycznym i 660 stacji rowerowych. Wartość umowy wynosiła 40,3 mln zł brutto.

Nextbike informował wcześniej o opóźnieniach w wykonaniu drugiego etapu tego systemu oraz wyższych kosztach jego uruchomienia.

Zarząd Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS) zdecydował o częściowym odstąpieniu od umowy ze spółką zarządzającą rowerem miejskim na obszarze gmin wchodzących w skład stowarzyszenia OMGGS - pinformowała prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. NB Tricity, spółka zależna Nextbike, ma zapłacić karę w wysokości 8 mln zł.

 Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, prezes stowarzyszenia OMGGS poinformowała, że spółka NB Tricity wykonawca usługi – systemu roweru miejskiego na rzecz OMGGS od dłuższego już czasu spóźnia się ze swoimi zobowiązaniami, nie wykonuje umowy w sposób należyty.

  Dodała, że w poniedziałek w sposób skuteczny została doręczona decyzja o częściowym odstąpieniu od umowy ze spółką NB Tricity.

 Prezydent Sopotu Jacek Karnowski, wiceprezes OMGGS poinformował, że od kilku miesięcy spółce NB Tricity, były przez OMGGS oferowane różne rozwiązania po to, żeby poprawić funkcjonowanie systemu trójmiejskiego roweru miejskiego, żeby umożliwić dalsze jego działanie.  ”Niestety w zamian za to dostaliśmy układ restrukturyzacyjny, który był dla nas nie do zaakceptowania” – mówił.

 Karnowski zauważył, że OMGGS do tej pory zapłacił spółce NB Tricity 9,766 mln zł, w tym są wartość stacji rowerowych, które są własnością obszaru 3,9 mln zł, 3,6 mln zł to jest wartość rowerów oraz system IT 650 tys. zł. Dodał, że OMGGS wystąpił do banku o zwrot gwarancji finansowej w wysokości 4 mln zł. Podkreślił, że własnością obszaru metropolitalnego są 1224 rowery, 660 stacji, system IT oraz całe oprogramowanie internetowe.

 ”Zgodnie z umową spółka powinna udostępnić cały ten majątek, jak i dostęp do aplikacji naszemu zarządowi obszaru metropolitalnego. Oczekujemy, oczywiście, że spółka wypłaci wszystkie opłaty, które wnieśli nasi mieszkańcy oraz ureguluje wszystkie sprawy związane z podwykonawcami” - zaznaczył.

Adwokat Marcin Kieszkowski poinformował, że z tytułu poniedziałkowej decyzji NB Tricity powinno zapłacić obszarowi metropolitarnemu karę umowną w wysokości 8 mln zł. Dodał, że 4,2 mln zł z tego jest zabezpieczone gwarancją bankową.

Powiedział, że NB Tricity zgłosiła do OMGGS plan restrukturyzacyjny, który ”miał dotyczyć restrukturyzacji wierzytelności stowarzyszenia wobec nich”, co miało polegać na redukcji do 10 proc. wszelkich zadłużeń. Zadłużenie powstało z powodu kar umownych, z tytułu nienależytego funkcjonowania systemu. Mecenas dodał, że zamówione rowery miały być dostarczone w dwóch etapach, z czego pierwszy etap został dostarczony z opóźnieniem, a drugi etap nie został dostarczony do dzisiaj. Dodatkowo rowery dostarczone w pierwszym etapie nie funkcjonowały zgodnie z umową, tzn. za mało rowerów jeździło a za dużo usterek się ujawniało.

Spółka NB Tricity, w maju 2018 r. złożyła najkorzystniejszą ofertę na dostawę, uruchomienie oraz zarządzanie Systemem Roweru Metropolitalnego w przetargu rozpisanym przez Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot. Spółka zadeklarowała dostarczenie 4080 rowerów z napędem wspomaganym elektrycznie. Spółka NB Tricity za realizację zamówienia zaoferowała kwotę 40,2 mln zł.

Rower Metropolitalny funkcjonował w 14 pomorskich gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumii. Pierwsze 1,2 tys. pojazdów składających się na system zostało udostępnionych do wypożyczenia w marcu br. - o kilka miesięcy później niż pierwotnie zakładano. Także dostawa drugiej partii rowerów jest opóźniona.Nextbike posiada 100 proc. udziałów w NB Tricity. (PAP)

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Otwórz konto dla firm i zyskaj do 1100 zł premii!

Otwórz konto dla firm i zyskaj do 1100 zł premii!

Advertisement

Komentarze (6)

dodaj komentarz
danny_fizz
Koszt chinskiego autobusu elektrycznego to 700 000. Chcecie mi powiedziec ze tez 70 osob na rowerkach nie wolaloby jechac autobusem ktory moze pomiescic 120 osób? :)))
greatmongo
oczywiscie, ze by nie wolalo. Przeciez to zupelnie inna funkcja.

Zupelnie idiotyczny wpis
danny_fizz
10 tys za rowerek hehehe... No to zescie zaszaleli. Za te 40 baniek mogliscie panowie kupic 50 chinskich autobusow elektrycznych. Jezdzilyby za pol darmo przez nasteone 25 lat!!!
antek10
Wartość umowy 40 mln zł. Koszt jednego roweru 10 tys zł . Czy wyście w tym ratuszu całkowicie oczadzieli?
wjagus
Coraz więcej urzędników i każdy krzyczy jeść.
greatmongo
Tylko jeszcze zapomniales o 600 stacjach. Widziales taka stacje? Myslisz, ze kosztuje 100 zlotych?

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki