Zysk netto Śnieżki przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej w trzecim kwartale 2020 roku wyniósł 32,6 mln zł, czyli spadł o 3,4 proc. rok do roku - poinformowała spółka w raporcie. Analitycy ankietowani przez PAP Biznes oczekiwali zysku w przedziale 32,7-33,4 mln zł.


Przychody ze sprzedaży wyniosły 251,1 mln zł, rosnąc 2 proc. rdr, zysk operacyjny wyniósł 43 mln zł (spadek o 2,6 proc. rdr), natomiast EBITDA była na poziomie 51,5 mln zł, czyli wzrosła 0,3 proc. rdr.
Z zebranych przez PAP Biznes oczekiwań analityków wynika, że rynek oczekiwał przychodów w przedziale 256-268 mln zł, 54,3-55,1 mln zł EBITDA oraz 45,4-46,4 mln zł EBIT.
Śnieżka ocenia, że w trzecim kwartale sytuacja związana z pandemia? nie miała już istotnego wpływu na wyniki sprzedaży spółek z grupy.
"Szturm na sklepy i markety budowlane, który obserwowaliśmy w maju i czerwcu, nie przyniósł spadku popytu w kolejnych miesiącach tegorocznego sezonu. Było wręcz przeciwnie i dlatego jesteśmy bardzo zadowoleni również ze sprzedaży w trzecim kwartale" – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, prezes Piotr Mikrut.
W okresie pierwszych dziewięciu miesięcy 2020 roku grupa wypracowała skonsolidowane przychody ze sprzedaży w wysokości 682,2 mln zł, co oznacza wzrost o 18,5 proc. rdr. Zysk na działalności operacyjnej wyniósł 107,1 mln zł (wzrost o 23,1 proc. rdr), EBITDA 132,2 mln zł (wzrost 25 proc. rdr), a zysk przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej 80,4 mln zł (wzrost 19,6 proc. rdr).
Grupa podała, że wpływ na dynamikę przychodów w okresie dziewięciu miesięcy 2020 r. miał wzrost popytu na produkty Śnieżki w drugim kwartale 2020 roku, powiązany z wiosenną falą pandemii COVID-19 i jej następstwami – m.in. przejściem wielu firm na pracę zdalną i w efekcie ograniczeniem mobilności części społeczeństwa.
Do wzrostu przyczyniło się również dołączenie do grupy węgierskiego producenta Poli-Farbe i ujęcie w sprawozdaniu finansowym jego wyników za cały okres pierwszych trzech kwartałów br.
W Polsce przychody ze sprzedaży w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy wzrosły o 11,2 proc., do 438 mln zł i stanowiły one 64,2 proc. łącznych przychodów grupy. Drugi największy rynek grupy stanowiły Węgry - z udziałem w strukturze sprzedaży na poziomie 19,7 proc. Na tym rynku przychody ze sprzedaży wypracowane przez grupę wzrosły rdr o 88 proc. do 134,6 mln zł.
Śnieżka poprawiła wyniki sprzedażowe także na Ukrainie - przychody wzrosły o 0,8 proc., do 62,3 mln zł. Na czwartym dla grupy rynku, czyli Białorusi przychody zmniejszyły się o 12,6 proc.
Po trzech kwartałach 2020 roku nakłady inwestycyjne w grupie wyniosły 86 mln zł, czyli były o 60 proc. wyższe niż rok wcześniej. Największą część tej kwoty stanowiły wydatki związane z budową Centrum Logistycznego w Zawadzie k. Dębicy, które pozwoli spółce znacznie zwiększyć efektywność procesów logistycznych.
Śnieżka ocenia, że pomimo sytuacji epidemicznej termin ukończenia tej inwestycji zostanie utrzymany, tj. będzie to na początku 2022 roku.
W całym 2020 r. grupa planuje przeznaczyć na inwestycje łącznie 95 mln zł.
Jak podano, w kolejnych kwartałach Śnieżka planuje dalsze prace związane ze zmianą modelu operacyjnego i koncepcji zarządzania wszystkimi spółkami należącymi do grupy kapitałowej, zlokalizowanymi w Polsce i za granicą.
"Obecnie tworzone i wyodrębniane są centra kompetencji, które będą odpowiadały za poszczególne obszary działalności biznesowej. Od 1 stycznia 2021 roku planowane jest wydzielenie działalności marketingowej i sprzedażowej. Skutkiem wprowadzanych zmian ma być optymalizacja procesów zarządzania i wykorzystanie efektu skali, co jest szczególnie istotne ze względu na intensywny w ostatnich latach rozwój grupy" - napisano w komunikacie. (PAP Biznes)
doa/ osz/