Słabe wyniki Rainbow Tours. Akcje najtańsze od lat

Rainbow Tours w pierwszym półroczu 2018 roku osiągnęło bardzo rozczarowujące wyniki. Głównymi winowajcami są agresywne działania konkurencji, a także… dobra pogoda.

Akcje biura podróży Rainbow Tours spadły do najniższego poziomu od połowy 2015 roku, a od historycznego szczytu z początku tego roku kurs zanurkował już o ponad 60 proc. Spadki te nie odbyły się jednak zupełnie bez powodu, gdyż spółka notuje obecnie mocno rozczarowujące wyniki. Kwestią sporną pozostaje jedynie, czy ta przecena akcji nie jest już jednak zbyt obfita.

(Bankier.pl)

Rosnąca sprzedaż, ale przy coraz niższej marży

Spoglądając na dopiero co opublikowany raport spółki za I kwartał 2018 roku widać, że nie wszystko wygląda tak źle. Po raz kolejny zdecydowanie wzrosła chociażby sprzedaż, co jest efektem (wbrew pozorom) bardzo korzystnej sytuacji na polskim rynku. Dobra koniunktura gospodarcza, której efektem są niższe bezrobocie oraz wzrost płac sprawiają, że coraz więcej Polaków stać na zagraniczne wakacje. Widoczny wzrost konsumpcji napędzają także m.in. takie programy jak "Rodzina 500+".

W rzeczywistości sytuacja nie wygląda jednak tak różowo. Na spodziewanej poprawie sytuacji finansowej Polaków chciały skorzystać wszystkie biura podróży, które wyraźnie zwiększyły liczbę ofert. Chciałoby się nawet powiedzieć, że za bardzo, ponieważ powstała nadpodaż. Zmusiło to zatem całą branżę do agresywnej walki cenowej. Widać to również po wynikach Rainbow Tours, gdzie zysk netto za I półrocze 2018 roku spadł rdr z blisko 6 mln do zaledwie 1 mln zł (-82 proc.).

Przychody Rainbow Tours są w wyraźnym trendzie wzrostowym
Przychody Rainbow Tours są w wyraźnym trendzie wzrostowym (Rainbow Tours)

„Obiecujące dane o przedsprzedaży sezonu „Lato 2018” dawały podstawę sądzić, iż 2018 rok będzie kolejnym rekordowym dla spółki. Jeszcze w grudniu 2017 roku spółka raportowała wzrosty przedsprzedaży o około 38%, a w lutym i kwietniu 2018 roku o około 30%, przy czym należy dodać, że wzrosty te zbudowane zostały o przychody oparte na solidnych marżach i nie odbiegających od normy średnich cenach. Dane te, przy uwzględnieniu pozytywnej sytuacji gospodarczej w Polsce, programu 500 plus, rosnących płacach realnych i rosnącej konsumpcji dawały podstawy do zwiększenia oferowanego wolumenu miejsc o około 22-25%. Obserwując zachowanie rynku, inni konkurenci wyciągnęli podobne wnioski, kontraktujące wyraźnie większą ilość miejsc na „Lato 2019” – komentuje wyniki spółka Rainbow Tours.

Spółka zdaje się również mieć problem w rywalizacji z konkurencją, która przyjęła bardzo agresywną politykę sprzedażową. „Jedna ze spółek konkurujących z emitentem, która od 1,5 roku realizuje strategię skokowego wzrostu udziału w rynku, zakontraktowała, jak oceniamy, program o ok 40-50% większy niż w roku ubiegłym, co daje średni wzrost oferowania dla całej branży o około 30% dla rynku, który, w naszej ocenie, miał potencjał wzrostu nie większy niż 18-20%. Ponadto konkurent ów, stosuje od dłuższego czasu bardzo agresywną politykę cenową, sprzedając znaczną część swojej oferty poniżej bezpośrednich kosztów wytworzenia, gdzie różnica w cenie na osobę to często ponad 1.000 zł, a średnia jest niższa od rynkowej o około 400 zł. Te dwa zjawiska (bardzo niskie ceny dużego gracza i nadpodaż na rynku) spowodowały ogromną presję na ceny, co w konsekwencji prowadziło do znacznego obniżenia średnich cen i marż” – czytamy w raporcie Rainbow Tours.

Problemem zbyt dobra pogoda

Sytuacji biura podróży nie ułatwia także… ciepłe lato, co może się wydawać nieco zaskakujące w takiej branży. Doprowadziło to jednak do sytuacji, że wiele osób zamiast zagranicznych wyjazdów zdecydowała się na urlop nad Bałtykiem, który w tym roku pod względem pogody zbytnio nie ustępował nawet egzotycznym kurortom.

„Na sprzedaż i w konsekwencji marże negatywnie wpływały również utrzymująca się od kwietnia do września bardzo dobra pogoda w Polsce (zanotowaliśmy w tym roku rekordowo ciepłe lato) oraz Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej, które zwyczajowo przyciągają klientów przed telewizory przez ponad miesiąc wysokiego sezonu i jednocześnie bardzo istotnego okresu sprzedażowego spółki. (…) W tym roku lato było najcieplejsze od kilku dekad, a dodatkowo aura była wyjątkowo stabilna i nieprzerwanie przez całe 5 miesięcy wysokiego sezonu turystycznego świeciło słońce. To zachęcało rodaków do planowania wypoczynku nad Bałtykiem (gdzie temperatura wody przekraczała często 21°C), niż do wczasów zagranicą” – podaje spółka.

Jak zatem widać, nawet teoretycznie niezła sytuacja finansowa Polaków niekoniecznie musi powodować większe zarobki biur podróży. Na pogodę nie ma się wpływu, jednak najbardziej niepokoi ostra walka konkurencji. Dopóki będzie trwała tak silna presja cenowa, wydaje się, że należy zapomnieć o osiąganych dawniej wysokich zyskach. Każda tego typu rywalizacja musi się jednak kiedyś skończyć, pytanie tylko kto jej nie wytrzyma, a które spółki zdołają wyjść z tego obronną ręką.

Adam Hajdamowicz

Źródło:
Firmy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
2 9 bankierkomentuje

Akcje po 17 zl, na 2 zl widze wsparcie wiec po co przeplacac jak bedzie jeszcze taniej.


Altus TFI tu tez wychodzi ?
Po 3 zl sie ustawiam.

! Odpowiedz
1 9 pc1974

Kto tak skokowo przejmuje rynek i dołuje ceny? Chyba nie Itaka. W tym roku ceny plus 30% na najdrozsze hotele.

! Odpowiedz
0 8 Macedonczyk

tui

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne
RAINBOW 1,31% 30,90
2019-11-15 16:33:16
WIG 0,22% 58 751,67
2019-11-15 17:15:02
WIG20 0,35% 2 233,87
2019-11-15 17:15:01
WIG30 0,32% 2 531,47
2019-11-15 17:15:01
MWIG40 -0,06% 3 746,86
2019-11-15 17:15:01
DAX 0,47% 13 241,75
2019-11-15 17:37:00
NASDAQ 0,73% 8 540,83
2019-11-15 22:03:00
SP500 0,77% 3 120,46
2019-11-15 22:08:00

Znajdź profil

Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.