SCAMMING OUTNie daj się złowić na ładne słówka i obietnicę zysku. Cyberoszustom mówimy stanowcze "nie" i ruszamy na pomoc

Andrzej Stec2024-10-03 00:01redaktor naczelny Bankier.pl
publikacja
2024-10-03 00:01

W internetowym świecie finansów mamy falę wyłudzeń i niestety są one coraz bardziej wyrafinowane. Ruszamy więc na pomoc.

Nie daj się złowić na ładne słówka i obietnicę zysku. Cyberoszustom mówimy stanowcze "nie" i ruszamy na pomoc
Nie daj się złowić na ładne słówka i obietnicę zysku. Cyberoszustom mówimy stanowcze "nie" i ruszamy na pomoc
fot. Roman Samborskyi / / Shutterstock

W dobie rosnącej cyfryzacji i powszechnej dostępności do internetu cyberprzestępczość rozwija się w zastraszającym tempie. Oszuści internetowi stają się coraz bardziej wyrafinowani, a ich działania nie tylko narażają na straty finansowe miliony Polaków, ale także uderzają w reputację największych firm w kraju.

Bankier.pl oraz Puls Biznesu, pod patronatem Ministerstwa Cyfryzacji i UOKiK, ruszają z szeroko zakrojoną kampanią informacyjno-edukacyjną pod nazwą „Scamming out”, której celem jest nie tylko uświadomienie Polakom skali zagrożeń, ale również zaproponowanie konkretnych rozwiązań ograniczających skuteczność działań cyberprzestępców.

Walka z oszustami internetowymi – nowe zagrożenia, stare problemy

Scenariusz wygląda znajomo: „Dzień dobry, dzwonię z banku X (tu pada konkretny adres oddziału). Rozmowa jest nagrywana. Właśnie ktoś próbuje wziąć na pana nazwisko pożyczkę. Proszę podać swoje dane, abyśmy mogli temu zapobiec”. Tak mniej więcej zaczęła się niedawno moja rozmowa telefoniczna z miłą panią. Byłem zaskoczony tak profesjonalnym, socjotechnicznym poziomem konwersacji. Nigdy nie byłem klientem tego banku, więc od razu wiedziałem, że to próba oszustwa i wyłudzenia danych, a być może i pieniędzy. Znajomy przedstawiciel tego banku nie był jednak zaskoczony takim telefonem. – Mamy falę wyłudzeń i niestety są one coraz bardziej wyrafinowane. W naszej bazie mamy wiele milionów byłych i obecnych klientów. Pytanie, ilu z nich wpadnie w sidła takich oszustów – skomentował.

Choć wielu z nas mogłoby rozpoznać tę próbę oszustwa, coraz bardziej wyszukane techniki socjotechniczne sprawiają, że nawet osoby dobrze zaznajomione z technologią i niekoniecznie starsze mogą paść ofiarą wyłudzenia danych.

Co gorsza, takie próby nie ograniczają się już do klasycznego phishingu czy fałszywych wiadomości e-mailowych. Obserwujemy falę nowych metod oszustw, jak np. manipulacje dźwiękiem, gdzie z wykorzystaniem sztucznej inteligencji przestępcy podrabiają głosy bliskich nam osób, by wyłudzić pieniądze. Popularne stają się również fałszywe reklamy z udziałem znanych osób, promujące podejrzane produkty finansowe, fałszywe strony giełd czy instytucji finansowych, a także aplikacje wyłudzające dane.

Jak przyznają przedstawiciele branży finansowej, takich przypadków przybywa w zastraszającym tempie. Jednocześnie coraz trudniej jest je odróżnić od legalnych działań instytucji. Oszuści starannie dopracowują swoje techniki, bazując na detalach – podają prawdziwe nazwy banków, znane adresy oddziałów, a nawet imitują głosy przedstawicieli instytucji.

Dlaczego ta kampania jest tak ważna?

W dobie coraz bardziej zaawansowanych technologii, w interesie zarówno konsumentów, jak i firm jest postawienie na edukację i zwiększenie świadomości na temat zagrożeń w sieci. Choć duże korporacje i instytucje finansowe inwestują w zabezpieczenia technologiczne, jednym z najważniejszych elementów walki z cyberprzestępczością jest informowanie społeczeństwa o możliwych zagrożeniach. Niewiedza lub brak ostrożności może prowadzić do poważnych strat finansowych – zarówno dla klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorstw.

W odpowiedzi na te wyzwania Bankier.pl we współpracy z Pulsem Biznesu i pod patronatem Ministerstwa Cyfryzacji oraz UOKiK, w ramach kampanii „Scamming out”, przez kolejne miesiące będzie realizować szereg działań edukacyjnych, które pomogą Polakom zrozumieć, jak bronić się przed internetowymi oszustami. Na łamach naszych serwisów pojawią się liczne artykuły, wywiady z ekspertami oraz materiały wideo, które pomogą zwiększyć świadomość społeczeństwa na temat aktualnych zagrożeń.

Co znajdzie się w kampanii „Scamming out”?

Na specjalnej podstronie naszego portalu Scamming out zamieścimy praktyczne porady, które pomogą zrozumieć mechanizmy oszustw finansowych. Znajdą się tam także szczegółowe analizy przypadków, przykłady aktualnych oszustw oraz opinie ekspertów z branży finansowej, technologicznej i prawnej. Będziemy również organizować debaty online, w których specjaliści odpowiedzą na pytania użytkowników, a także opowiedzą o tym, jak unikać pułapek zastawianych przez cyberprzestępców.

Nasza akcja skierowana jest do szerokiego grona odbiorców – zarówno konsumentów indywidualnych, jak i firm, które także narażone są na ataki cyberprzestępców. Oszustwa internetowe powodują szkody nie tylko finansowe, ale także wizerunkowe, szczególnie dla dużych, rozpoznawalnych marek.

Ambitne cele – realne zmiany

Kampania „Scamming out” nie ogranicza się jedynie do edukacji. Chcemy, aby nasze działania miały realny wpływ na poprawę bezpieczeństwa w polskim internecie. Korzystając z najlepszych praktyk międzynarodowych, zamierzamy przedstawić polskiemu rządowi propozycje nowych regulacji prawnych, które będą miały na celu zwiększenie ochrony konsumentów oraz firm przed cyberprzestępczością. Choć całkowite wyeliminowanie oszustw internetowych może być niemożliwe, naszym celem jest zmniejszenie skali tego procederu oraz zwiększenie świadomości Polaków na temat zagrożeń.

Razem możemy więcej

Zapraszamy do śledzenia kampanii „Scamming out” na łamach Bankier.pl oraz Pulsu Biznesu. Tylko poprzez wspólne działania – konsumentów, firm oraz instytucji – możemy skutecznie stawić czoła rosnącej fali cyberprzestępczości i chronić nasze finanse w coraz bardziej cyfrowym świecie.

Więcej informacji na stronie https://scammingout.pl/

Patronami i partnerami akcji są:

fot. Bankier.pl / 
Źródło:
Andrzej Stec
Andrzej Stec
redaktor naczelny Bankier.pl

Redaktor naczelny Bankier.pl. Do grudnia 2023 roku zarządzał newsroomem ekonomicznym w Gremi Media, gdzie od 2012 roku był redaktorem naczelnym „Parkietu”, a od 2016 roku również zastępcą redaktora naczelnego „Rzeczpospolitej”. Wcześniej przez pięć lat pełnił funkcję redaktora działu Puls Inwestora w „Pulsie Biznesu”, a w latach 2000-2007 pracował jako dziennikarz działu gospodarczego „Gazety Wyborczej”. Jest laureatem wielu dziennikarskich nagród. Był nominowany do nagrody Grand Press oraz uznany najlepszym dziennikarzem ubezpieczeniowym 2007 r. przez Polską Izbę Ubezpieczeniową. W 2022 roku został laureatem konkursu im. Władysława Grabskiego w kategorii Najlepszy wywiad, a w listopadzie 2023 r. Rada Programowa Kongresu Gospodarki Elektronicznej przyznała mu tytuł Dziennikarza roku. Jest maklerem papierów wartościowych. Pracował w BM Banku BPH. W latach 2010-2012 roku był członkiem zarządu, a następnie członkiem Rady w Związku Maklerów i Doradców.

Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (22)

dodaj komentarz
inwestor.pl
Jak nie dać się oszukać i nie stracić pieniędzy? Nie wchodź na bankiera. To tutaj reklamowano biznes Palikota, emisję Mentzena i Farmazoniarza, który ma 1/20000 wartości netto kasjerki z Biedronki.
po_co
AmberGold również według Bankiera to była złota inwestycja
tomitomi
... w tym temacie , Bankier pl. ma duuuuużo za uszami !
innowierca
dziekuje naczelnemu za to, ze te nachalne reklamy volkswagena, ktore nie pozwalaly korzystac z forum, a nawet odliczaly sie w trybie minusowym, i to po probie zamkniecia w regulaminowym czasie, odmawialy zupelnie juz zamkniecia, to teraz sie zamykaja. A forum dziala, bo wlasciwie nie dalo sie z niego korzystac.
myszencja
Forum działa jeśli nie zwracasz na nim uwagi innych czytelników na to że publikowany tekst jest fake newsem. Wtedy konto jest banowane. Fakt że bankier.pl jest portalem zaangażowanym politycznie to ich wybór. Czy też wybór ich właścicieli. Ale kłamstw i zwykłych oszustw nie powinno być :(
innowierca
i chcialem tylko dodac, ze nawet odszedlem z portalu na jakis czas, z reklam powodu, a bylo mi szkoda, bo naczelny jest juz moim 4 albo i 5 nawet. Tak wiec dziekuje, za rozwiklanie zagadki niesfornych reklam. A za ochrone przed cyberpunkami podziekuje w osobnym komentarzu. Ale to dopiero jak przeczytam.
inwestor.pl
Przeglądarka Brave. Nie ma za co.
innowierca odpowiada inwestor.pl
dziekuje, wiem, znam adblocki. Ale tu chodzi o cos innego. Czy etyczne, w porzadku jest takie nachalne zmuszanie do ogladania reklamy ?
myszencja
Panie redaktorze w ramach tej walki proszę sprawdzić co pana podwładny wyprawia! Pan Marcin Kaźmierczak w tekście obok o kuratorce Barbarze Nowak podał spreparowaną grafikę z pismem odręcznym bez podpisu jako prawdziwy dokument! Podaje panu linka tutaj www.bankier.pl/wiadomosc/Byla-kurator-Barbara-Nowak-pokazala-majatek-Jest-kilka-Panie redaktorze w ramach tej walki proszę sprawdzić co pana podwładny wyprawia! Pan Marcin Kaźmierczak w tekście obok o kuratorce Barbarze Nowak podał spreparowaną grafikę z pismem odręcznym bez podpisu jako prawdziwy dokument! Podaje panu linka tutaj www.bankier.pl/wiadomosc/Byla-kurator-Barbara-Nowak-pokazala-majatek-Jest-kilka-niejasnosci-8823143.html Pan chce walczyć z oszustami a przecież jednocześnie oszukują państwo swoich czytelników, to jak to jest?
qwertas
Czy ta kampania jest sponsorowana przez obecny režim?

Powiązane: Scamming out

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki