Sanok Rubber Company spodziewa się utrzymania tendencji wyników z pierwszego kwartału do końca 2022 roku m.in. z powodu wzrostu cen surowców i energii - poinformował podczas spotkania z dziennikarzami prezes spółki Piotr Szamburski. Dodał, że odbicie w branży motoryzacyjnej powinno nastąpić w ciągu roku.


"Raczej ta tendencja pozostanie do końca roku. Przynajmniej na bazie tego, co my widzimy. Chyba, że nastąpi jakaś istotna zmiana w motoryzacji" - powiedział prezes, pytany, czy do końca roku można spodziewać się spadku marżowości przy wzroście sprzedaży.
Dodał, że grupa boryka się ze znacznym wzrostem m.in. cen surowców, kosztów energii. Zwyżkę kosztów stara się przenosić na klientów, ale w przypadku koncernów motoryzacyjnych jest to utrudnione. Odbicia na rynku automotive spodziewa się w ciągu roku.
Przychody grupy wzrosły w I kwartale 2022 roku do 320,1 mln zł z 303,1 mln zł. Spadek sprzedaży w segmencie motoryzacyjnym (56 proc. skonsolidowanych przychodów) został z nawiązką nadrobiony przez wzrost przychodów pozostałych segmentów operacyjnych (budownictwo, przemysł, mieszanki oraz "pozostałe”, czyli m.in. działalność posiadanych ośrodków wypoczynkowych).
Zysk netto j.d. Sanok Rubber Company w I kw. '22 spadł do 4,9 mln zł z 16,4 mln zł rok wcześniej. EBIT zmniejszył się w tym okresie do 6,9 mln zł z 21,6 mln zł.
Nakłady inwestycyjne grupy mogą w bieżącym roku sięgnąć 50 mln zł.
"Od 2020 roku znacznie ograniczaliśmy nakłady inwestycyjne, ale tak się długo nie da, bo jesteśmy firmą produkcyjną i musimy sukcesywnie odświeżać park maszynowy. Chcielibyśmy, aby capex w 2022 roku był taki, jak wstępnie planowaliśmy, czyli rzędu 70 mln zł, ale szanse na to są nieduże, bo druga połowa roku zapowiada się słabo. Dlatego dziś oceniam, że nawet około 50 mln zł będzie sukcesem" - powiedział Szamburski.
Podkreślił, że jeśli sytuacja rynkowa będzie zła, spółka będzie dynamicznie reagować i wówczas nakłady mogą spaść nawet poniżej 50 mln zł.
Prezes poinformował, że inwestycje będą miały charakter odtworzeniowy i modernizacyjny, ale nie będą dotyczyć segmentu automotive, gdzie koncentrowały się nasze nakłady w ostatnich latach.
W I kwartale 2022 r. Capex grupy wyniósł 11,4 mln zł, w porównaniu do 4,5 mln zł rok wcześniej.(PAP Biznes)
epo/ mfm/