REKLAMA

Rozpoczęło się drążenie tunelu w Świnoujściu

2021-03-05 15:14
publikacja
2021-03-05 15:14
GDDKiA

Maszyna TBM, która wydrąży tunel w Świnoujściu, została uruchomiona. Proces technologiczny związany z rozpoczęciem drążenia i przebijania się przez ścianę okularową będzie trwał przez najbliższe kilka dni. 

 Tempo drążenia wynosi około 6 centymetrów na minutę, czyli ok. 10-12 metrów na dobę. Drążenie powinno potrwać około pół roku i we wrześniu maszyna TBM, po pokonaniu 1484 metrów, powinna dotrzeć do komory odbiorczej po stronie wyspy Wolin.

„Dzisiaj rozpoczynamy etap niezwykle istotny, nie tylko z budowlanego punktu widzenia. Na ten moment czekaliśmy bardzo długo, zwłaszcza mieszkańcy Świnoujścia i całego regionu. Połączenie wysp Uznam i Wolin wchodzi w decydującą fazę. Jako inwestor zastępczy jesteśmy gotowi, aby skutecznie przeprowadzić i nadzorować ten etap” - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

„Wyspiarka” ruszyła do wyspy Wolin

Maszynie TBM nadano imię „Wyspiarka”, które zostało wybrane w konkursie przez mieszkańców Świnoujścia. Maszyna dotrze do zlokalizowanej na wyspie Wolin komory odbiorczej, gdzie trwają roboty przy płycie dennej. Aby tunelem mogły się poruszać pojazdy, trzeba będzie wykonać płytę, na której zostanie zlokalizowana jezdnia. Pod jezdnią będzie umieszczona galeria ewakuacyjna wraz z większością instalacji tunelu. Ważnym elementem będą również wyjścia awaryjne do galerii ewakuacyjnej. Wykonywane zostaną również systemy wentylacji, przeciwpożarowe, zarządzania ruchem i monitoringu. Zgodnie z terminem kontraktowym inwestycja powinna zakończyć się we wrześniu 2022 roku. Wtedy mieszkańcy, turyści i kierowcy otrzymają przeprawę drogową, a promy pozostaną zapewne atrakcją turystyczną.

/ fot. Mateusz Grzeszczuk / GDDKiA

Tunel w Świnoujściu będzie wykonywany metodą drążenia przy pomocy specjalnie wykonanej dla tej inwestycji w Chinach maszyny drążącej. Urządzenie jest dedykowane dla tej inwestycji i jeśli nie będzie mogło zostać wykorzystane przy realizacji innych inwestycji, to wykonawca może je zwrócić producentowi. „Wyspiarka” będzie zostawiała za sobą gotowy tunel o przekroju kołowym i szerokości 13 metrów (średnica samej tarczy to 13,5 m). Maszyna TBM w sposób zautomatyzowany będzie drążyć tunel przy pomocy obracającej się tarczy, w miarę postępu wiercenia montując poszczególne segmenty obudowy tunelu i równocześnie wyprowadzając urobek poza tunel. Masa całego urządzenia to 2740 ton, a długość 101 metrów. Stałą obsługę maszyny podczas drążenia będzie stanowiło około 15 osób.

/ fot. Mateusz Grzeszczuk / GDDKiA

Docelowo w całym tunelu zostanie ułożonych 6280 tubingów, po 8 na jeden pierścień obudowy tunelu. Obecnie gotowych jest ponad 2700 tubingów. Kolejne są stale wytwarzane w zlokalizowanym obok placu budowy zakładzie prefabrykacji.

Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.

Inwestor zastępczy i dofinansowanie ze środków UE

Inwestorem budowy tunelu w Świnoujściu jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA pełni rolę Inwestora zastępczego. Inwestycja jest współfinansowana ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna szacowana wartość inwestycji to 913,8 mln złotych, maksymalna wartość dofinansowania ze środków UE wynosi 775 mln złotych.

Źródło informacji: GDDKiA

Źródło:PAP Biznes
Tematy

Jak odzyskać pieniądze. Sposoby na dłużników.

Advertisement

Komentarze (9)

dodaj komentarz
marxs
"Na Twitterze Prawa i Sprawiedliwości zamieszczony został post z grafiką, na której podano m.in. wartość inwestycji, która ma wynosić 912 mln zł. Nie dodano jednak, że znaczna większość pieniędzy została przeznaczona ze środków unijnych - aż 85 proc. kosztów inwestycji. O tym fakcie przypomniała na Twitterze "Na Twitterze Prawa i Sprawiedliwości zamieszczony został post z grafiką, na której podano m.in. wartość inwestycji, która ma wynosić 912 mln zł. Nie dodano jednak, że znaczna większość pieniędzy została przeznaczona ze środków unijnych - aż 85 proc. kosztów inwestycji. O tym fakcie przypomniała na Twitterze Komisja Europejska, odpowiadając na wpis."Warto dodać, że projekt połączenia dwóch części Świnoujścia powstaje dzięki dofinansowaniu 776 mln zł funduszy UE. To 85 proc. kosztu inwestycji. Ta inwestycja to dobry przykład jak UE angażuje się w rozwiązywanie problemów komunikacyjnych" - czytamy w komunikacie. Pozostała część pieniędzy pochodzi z budżetu miasta, natomiast rząd nie przeznaczył żadnej kwoty na inwestycję."-onet.pl
(usunięty)
(wiadomość usunięta przez moderatora)
ajwaj_
a wy ukrainski troll
z plutonu ORMO ? chcesz regulowac wszystko i wszedzie, m.in. tutaj

ilu "was" na dyzurach?
lelo1949
Targowica ma zawsze odmienne zdanie,woleliby przyłączyć Swin. do niemiec
marxs
no nie przesadzaj że tylko Świnoujście ja jeszcze Wrocław bym też przyłączył twój PISi (K)Raj ze świetlaną przyszłością właśnie zbankrutował i trza ratować swoją dudę a nie jakieś polskojęzyczne i socjalistyczne mrzonki o własnym państwie które kompletnie się nie sprawdziło pod każdym względem przez 30 no nie przesadzaj że tylko Świnoujście ja jeszcze Wrocław bym też przyłączył twój PISi (K)Raj ze świetlaną przyszłością właśnie zbankrutował i trza ratować swoją dudę a nie jakieś polskojęzyczne i socjalistyczne mrzonki o własnym państwie które kompletnie się nie sprawdziło pod każdym względem przez 30 lat tzw."wolności i demokracji" nawet w miarę normalnego i uczciwego systemu emerytalnego nikt nie stworzył pewnie Żydzi i Niemcy przeszkadzali i wkładali kij w szprychy
chipek
Przemawiali; I Sekretarz tow. Kaczyński i premier tow. Morawiecki. Trudno odróżnić czy ten pierwszy to bredził w stylu wczesnego Gomółki czy też ten drugi? A może to styl późnego Gomółki i wczesnego Gierka???
ajwaj_
Super :)
To 1 mln elektryków Tchórzewskiego pojedzie,
malo - jeszcze sie zmiesci 100 promowców itd
A stepke tym razem trzasnela Balbina, to sie udac musi

https://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onecie/trzecia-rocznica-polozenia-stepki-pod-prom-widmo-temat-powoli-umiera/ejtx5ln

Powiązane: O tym mówią ludzie

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki