Rośnie spożycie wody butelkowanej

Polacy piją coraz więcej wody butelkowanej. Szacuje się, że w tym roku jej średnie spożycie wzrośnie z 114 do 118 litrów na osobę. Z danych KPMG wynika, że na wody butelkowane przypada ok. 45 proc. wolumenu sprzedaży napojów bezalkoholowych. Wciąż jednak statystycznie pijemy mniej wody, niż zalecają eksperci, bo tylko 0,5 litra dziennie.

Rośnie spożycie wody butelkowanej
Rośnie spożycie wody butelkowanej (fot. gemenacom / YAY Foto)

- Woda butelkowana jest ważną częścią rynku napojów bezalkoholowych, który w pierwszych 6 miesiącach tego roku charakteryzował się 4-proc. dynamiką wzrostu. Woda rośnie na tym rynku bardzo dynamicznie, notując 11,7 proc. wzrostu. Stanowi blisko połowę kategorii napojów bezalkoholowych, przy czym Żywiec Zdrój ma 30 proc. udziałów rynkowych - mówi agencji Newseria Biznes Inga Songin, dyrektor ds. marketingu i PR w Żywiec Zdrój.

Z raportu KPMG wynika, że wartość całego rynku napojów bezalkoholowych w Polsce wyniosła w ubiegłym roku 21,7 mld zł. Obejmuje ona sprzedaż zarówno w kanale on-trade (puby, bary, kawiarnie, restauracje, hotele itp.), jak i off-trade (sklepy spożywcze, hiper-, supermarkety, dyskonty, stacje benzynowe, e-commerce itp.). Szacuje się, że do 2020 roku wartość sprzedaży zwiększy się o 13 proc. i przekroczy 24 mld zł. 45 proc. wolumenu sprzedaży przypada na wody butelkowane. Eksperci KPMG szacują, że ich udział w rynku będzie się zwiększał, przede wszystkim ze względu na rosnącą świadomość konsumentów na temat zdrowego stylu życia.

- Na wzrost sprzedaży wody butelkowanej wpływa przede wszystkim czynnik prozdrowotny. Zmieniają się przyzwyczajenia Polaków. Wybierają coraz to zdrowsze alternatywy, zarówno w jedzeniu, jak i w piciu, a woda się świetnie w ten trend wpisuje - tłumaczy Songin.

Spożycie wody jest też w dużej mierze uzależnione od pogody. Im więcej dni słonecznych i z wysoką temperaturą, tym większa jest sprzedaż. Zeszłoroczne gorące lato zaowocowało rekordowym wzrostem rynku wody butelkowanej w Polsce. Mimo że największa sprzedaż przypada w okresie letnim, popyt na wodę trwa cały rok. W I półroczy wolumen sprzedaży wzrósł o 7,7 proc. w stosunku do analogicznego okresu w 2015 roku.

- Polacy konsumują coraz więcej wody butelkowanej. W 2016 roku ta konsumpcja jest szacowana na poziomie 118 litrów na rok na głowę. Ale żeby to lepiej zrozumieć, należałoby się odnieść do innych rynków, bo potencjał wzrostu jest wciąż ogromny. Przykładowo Niemcy konsumują 200 litrów wody na osobę rocznie, więc nadal przed tą kategorią jest ogromny potencjał, który Canadean ocenia na ok. 4 proc. rocznie - zaznacza przedstawicielka Żywiec Zdrój.

Szanse na wzrost są ogromne, bo mimo rosnącego spożycia średnio w ciągu dnia przeciętny Polak wypija zaledwie 0,5 litra wody (przy zalecanych 2 litrach płynów dziennie). Istotne jest prowadzenie akcji edukacyjnych zachęcających do picia wody, zwłaszcza dzieci.

- Prowadzimy program „Mamo, tato, wolę wodę”, który edukuje dzieci w przedszkolu na temat zalet picia wody. Prowadzimy również programy z partnerami i ekspertami, jak choćby „Woda na start”. W 2015 roku przeprowadziliśmy szeroką kampanię „Zacznij dzień od szklanki wody”, która również mówiła o tym, dlaczego picie wody jest tak ważne dla naszego organizmu - wymienia Inga Songin.

Firma wiele inwestuje także w innowacje, które mają wspierać rodziców w kształtowaniu zdrowych nawyków wśród najmłodszych. Z myślą o nich spółka wprowadziła w tym roku dwie linie produktów - limitowaną edycję wody w butelkach z etykietami z popularnymi bohaterami filmów Angry Birds, Avengers i Kraina Lodu oraz linię „Głupawka” z zabawnymi motywami graficznymi. Produkty dla dzieci i warianty smakowe mają duży potencjał wzrostu.

- Canadean szacuje ten wzrost na około 4-5 proc. rok do roku. Wszystkie trendy zdrowotne również na to wskazują, więc szacujemy, że spożycie na mieszkańca nadal będzie rosło, a to będzie się przekładało na wzrost tej kategorii - ocenia Songin.

Dostrzegając potencjał wciąż rosnącego rynku, spółka inwestuje w dalszy rozwój, zwiększając swoje inwestycje. W kwietniu tego roku nastąpiło otwarcie nowej fabryki Żywiec Zdrój, która powstała na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej na Żywiecczyźnie. Inwestycja pozwoliła firmie zwiększyć moce produkcyjne i umożliwiła jej dalszy rozwój.

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~wswaw

I gitarka gra biznes się kręci

! Odpowiedz
0 0 ~realista

Według mnie lepsza i zdrowsza jest woda z kranu przefiltrowana dzbankiem filtrującym i później przegotowana, a nie woda butelkowana niewiadomego pochodzenia.

! Odpowiedz
1 2 ~Fiona

Ta woda(nazwy nie wymienie),pobierana jest ze studni zaprzyjaźnionego sołtysa.

! Odpowiedz
1 5 ~konsumenci

czekamy na powietrze butelkowane

! Odpowiedz
0 3 ~niepelnosprawny_org

mieć własną studnię i chwałą Bogu...

! Odpowiedz
2 1 ~stary

Wykosztowałem się i zrobiłem badanie wody butelkowanej , dużej sieci spożywczej ( butelka 5 l). Woda nie trzymała normy bakteriologicznej dla wody spożywczej dla ludzi. Badanie było przeprowadzane zimą. Butelka przed badaniem stała w chłodzie . Trochę mnie to zszokowało. Na jutubie i gdzie indziej , tysiące bzdurnych testów i porównań. Tych ważnych jakoś mało.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~wwff

Jak to możliwe, że w SSE powstaje rozlewnia wody mineralnej?

Kiedy dotowano polskie stocznie, to było "zakłócenie konkurencji", a jak nazwać to, co opisuje artykuł?

! Odpowiedz
3 5 ~qwerty

Woda butelkowana to braki litu w organizmie. A brak litu to zarówno autyzm jak i nadpobudliwość. Jedyna woda z litem w Polsce to Piwniczanka.

! Odpowiedz
4 7 ~Hal

A czemu nie dodacie, że kranówka nie jest gorsza a prawie za darmo?

! Odpowiedz
3 4 ~endi

u mnie z kranu leci bardzo często brunatna ciecz , ostatnio była nawet przezroczysta ale potwornie paliła jak pieprz , myślałem że coś jest w cukrze ale w końcu zorientowałem się że coś jest dodane do wody , po tym przez kilka dni chodziłem z bolącym brzuchem . Nikt mi nie powie że woda z kranu jest czysta , zdrowa i bezpieczna

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl