REKLAMA
TYLKO U NAS

Rok 2023 będzie dla Torpolu gorszy pod względem marż niż 2022, ale rynek ma możliwość rozwoju

2023-03-13 10:34
publikacja
2023-03-13 10:34

Rok 2023 będzie dla Torpolu gorszy pod względem marż niż 2022 r., ale dostrzegalne są możliwości rozwoju rynku - ocenił w poniedziałek prezes Grzegorz Grabowski. Spodziewa się on, że podpisanie pierwszych umów w ramach prefinansowania z PFR może przypaść na przełom marca i kwietnia.

Rok 2023 będzie dla Torpolu gorszy pod względem marż niż 2022, ale rynek ma możliwość rozwoju
Rok 2023 będzie dla Torpolu gorszy pod względem marż niż 2022, ale rynek ma możliwość rozwoju
fot. Krystian Maj / / FORUM

"Rok 2022 był historycznie wysokim z punktu widzenia efektywności ekonomicznej. Rok 2023 będzie zdecydowanie gorszym rokiem pod względem marż. (...) 2023 jest trudny, ale i perspektywiczny z punktu widzenia możliwości rozwoju rynku - jest duży zakres realizacyjny, jeśli chodzi o zarządcę infrastruktury, czyli naszego głównego zamawiającego, bardzo duży obszar i komponent kolejowy w CPK daje nadzieję, że przy uruchomieniu źródeł finansowania wrócimy do poziomu inwestycyjnego z lat poprzednich i poziomu sprzedaży, jaki Torpol realizował, czyli przekraczającego 1,5 mln zł (...). Potrzebne jest finansowanie i uspokojenie sytuacji na Wschodzie" - powiedział prezes Grzegorz Grabowski podczas wideokonferencji.

"Trudno definiować koniec roku teraz, ale na pewno dużo zależy od tego, jak szybko podpiszemy kontrakty i będziemy mogli realizować przychody z tych kontraktów. (...) Na pewno marże będą niższe niż w 2022 r., bo ciężko będzie je dogonić i nam, i pewnie komukolwiek” – powiedział prezes.

Grupa Torpol miała w 2022 r. 183,9 mln zł zysku netto wobec 77,1 mln zł zysku rok wcześniej. Przychody grupy ze sprzedaży w 2022 roku spadły do 1.084,8 mln zł z 1.121,4 mln zł przed rokiem, a zysk z działalności operacyjnej wzrósł do 220,6 mln zł ze 105,1 mln zł w 2021 r. Marża zysku ze sprzedaży brutto wyniosła 23,9 proc., w porównaniu do 12,97 proc. rok wcześniej.

Grabowski pytany, kiedy - w jego ocenie - można spodziewać się podpisywania umów w wybranych przetargach w ramach prefinansowania z PFR poinformował, że powinien to być przełom marca i kwietnia. Dodał, że Torpol ma opracowane scenariusze w przypadku braku otrzymania przez Polskę środków z KPO w 2023 r. i pierwszej połowie 2024 r.

"Patrząc na wyniki finansowe spółki i to, jaki mamy poziom gotówki, globalny standing finansowy - jesteśmy na pewno w stanie bardzo mocno się przeorganizować" - ocenił.

Ministerstwo Infrastruktury na początku marca zawarło z Polskim Funduszem Rozwoju umowę na finansowanie inwestycji drogowych i kolejowych zaplanowanych w KPO.

Grabowski wskazał, że grupa nadal rozważa geograficzną dywersyfikację działalności i wejście m.in. na rynek niemiecki.

"Nasze starania związane z rynkiem niemieckim - próbujemy to zmaterializować. Ten rynek nie jest łatwy, jeśli chodzi o otwarcie. (...) Zakres wejścia byłby niewielki, musi to być szersza perspektywa, zbudowany dobry alians, żeby w naszym przekonaniu tam funkcjonować. Mamy złe doświadczenia z Norwegii, które wyostrzają nasze spojrzenie na szybkie i pochopne decyzje w tym zakresie" - powiedział prezes.

"Na pewno patrzymy w stronę Ukrainy i tego, że jeżeli nastąpi koniec działań wojennych to będzie szansa, żeby tam działać. Tym bardziej, że Ukraina mówi w sposób wyraźny, że będzie wracała do normalnego rozstawu torów, że będzie budowała infrastrukturę skorelowaną z gospodarką europejską" - dodał.

Grupa podała w prezentacji, że w 2023 roku planuje nakłady inwestycyjne na poziomie ok. 29 mln zł. Inwestycje mają dotyczyć głównie zakupu urządzeń i maszyn do modernizacji linii kolejowych, pojazdów do naprawy i montażu sieci trakcyjnych, środków transportu oraz dalszego rozwoju oprogramowania klasy ERP.

W 2022 roku grupa zrealizowała inwestycje na poziomie ok. 31,2 mln zł.

Portfel zamówień grupy Torpol na koniec 2022 roku wynosił ok. 1 mld zł netto (bez udziału konsorcjantów), a jego średnioważona, długoterminowa rentowność wynosi ok. 7 proc.

"Nasz CAPEX jest w dużym stopniu finansowany ze środków własnych" - dodał Marcin Zachariasz, wiceprezes ds. finansowych.

Torpol działa na rynku budowy i modernizacji infrastruktury kolejowej. (PAP Biznes)

doa/ gor/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Miejski model Ford Puma. Trwa wyjątkowa wyprzedaż

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki