REKLAMA

Reuters: Airbus bliski zawarcia umowy z LOT na sprzedaż samolotów pasażerskich

2025-06-14 12:38
publikacja
2025-06-14 12:38

Europejski producent samolotów Airbus jest bliski zawarcia umowy sprzedaży samolotów pasażerskich A220 polskiemu przewoźnikowi LOT po zaciętej rywalizacji z brazylijskim producentem samolotów Embraer - podały źródła branżowe cytowane przez agencję Reuters.

Reuters: Airbus bliski zawarcia umowy z LOT na sprzedaż samolotów pasażerskich
Reuters: Airbus bliski zawarcia umowy z LOT na sprzedaż samolotów pasażerskich
fot. Michael Derrer Fuchs / / Shutterstock

O ile nie wydarzy się nic zaskakującego w ostatniej chwili, umowa na około 40 samolotów regionalnych Airbus może zostać sfinalizowana już podczas otwarcia Paris Airshow w poniedziałek – dodali rozmówcy Reutersa, proszący o zachowanie anonimowości ze względu na delikatność sprawy.

„Nie komentujemy plotek” – powiedział rzecznik Airbusa. LOT i Embraer również odmówiły komentarza.

W poniedziałek rozpoczyna się Międzynarodowy Salon Lotniczy w Paryżu (Paris Air Show) na lotnisku Le Bourget. To jedno z największych wydarzeń lotniczych na świecie z udziałem przedstawicieli nie tylko branży lotniczej, ale i kosmicznej oraz obronnej. W tym roku wydarzenie potrwa do 22 czerwca.

Swoją obecność na targach ogłosił minister infrastruktury Dariusz Klimczak, który zapowiedział, że w ich trakcie wspólnie z prezesem PLL LOT przedstawi w poniedziałek wynik przetargu na zakup ponad 80 samolotów do obsługi regionalnych połączeń przewoźnika.

W grze są dwa modele samolotów: Embraer 195-E2 i Airbus A220.

„Wybieram się do Francji z prezesem LOT-u. Co roku odbywa się tam Międzynarodowy Salon Lotniczy, podczas którego zwyczajowo ogłaszane są nowe kontrakty na zakupy samolotów. I my ogłosimy w poniedziałek po południu, wspólnie z prezesem LOT-u, wyniki postępowania przetargowego na zakup floty dla LOT-u, długo oczekiwanej” - poinformował w piątek Klimczak w TVN24.

Dopytywany, czy może zdradzić, jakie maszyny zostały wybrane, odparł, że nie.

„Informacja na pewno będzie dobra, ponieważ od wielu lat czekaliśmy na wzbogacenie naszej floty. Ruch lotniczy się rozwija. To będzie ponad 80 samolotów docelowo” - powiedział Klimczak.

Embraer wyraził zainteresowanie dostawą swojego samolotu transportowego KC-390 do Polski, oferując otwarcie tam linii montażowej w ramach szerszej umowy obejmującej jego samoloty pasażerskie E2.

Polska zamierza pozyskać łącznie 80 lub więcej samolotów regionalnych, z czego około połowa byłaby opcją zakupu, aby rozbudować i wybudować Centralny Port Komunikacyjny do początku lat 30. XXI wieku, a także rozbudować centralny węzeł komunikacyjny lotniska Chopina w Warszawie. (PAP Biznes)

pr/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Wyjątkowa wyprzedaż Ford Pro. Poznaj najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Komentarze (4)

dodaj komentarz
eglantyna
Dobrze że europejskie, a nie jankeskie.

Zarówno Embraer jak i Airbus to są państwowe przedsiębiorstwa i nie będą żałować na "śrubki", jak kant-pitalistyczny Boeing.

A tak swoją drogą to Polska powinna produkować własne samoloty, z inickatywy państowej, jak to było przed wojną. Żadna popisicaka "niewidzialna
Dobrze że europejskie, a nie jankeskie.

Zarówno Embraer jak i Airbus to są państwowe przedsiębiorstwa i nie będą żałować na "śrubki", jak kant-pitalistyczny Boeing.

A tak swoją drogą to Polska powinna produkować własne samoloty, z inickatywy państowej, jak to było przed wojną. Żadna popisicaka "niewidzialna ręka" (a może aż nadto widzialna) rynku niczego w Polsce sama z siebie nie zbuduje. Np Niemcy, żeby sprzedawać samochody w Chinach, musili tam wybudować fabrykę (nie montownię). Dzięki temu Chiny dziś produkują własne samochody.
harrytracz
Gdyby nie przejęcie Bombardiera to Airbus nie miałby nic do zaoferowania w tej konkretnie pojemności pasażerskiej :)
Maksymalne skracanie bazowej konstrukcji kadłuba w celu wyczarowania czegoś mniejszego jest nieekonomiczne, A319 czy nawet A318 się nie sprawdzi.
Przekonał się o tym kiedyś Boeing ze swoją najmniej udaną konstrukcją
Gdyby nie przejęcie Bombardiera to Airbus nie miałby nic do zaoferowania w tej konkretnie pojemności pasażerskiej :)
Maksymalne skracanie bazowej konstrukcji kadłuba w celu wyczarowania czegoś mniejszego jest nieekonomiczne, A319 czy nawet A318 się nie sprawdzi.
Przekonał się o tym kiedyś Boeing ze swoją najmniej udaną konstrukcją 737-600.
men24a
Najlepsze samoloty na świecie ale zaraz suweren będzie wył czemu nie amerykańskie po każdej cenie
stain
Chyba masz jakąś obsesję - nie wiem, ale wygląda na przedawkowanie TVNu, GW albo onetu.
Ta druga oferta jest z Brazylii, nie z USA

Powiązane: Branża lotnicza

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki