REKLAMA

Religia i etyka w szkole (nieco) po nowemu. Resort edukacji pojazuje pomysł na zmiany

2024-04-30 12:14
publikacja
2024-04-30 12:14

Do konsultacji publicznych skierowany został projekt nowelizacji rozporządzenia, który uelastycznia możliwość organizacji nauki religii i etyki. Łatwiej niż dotychczas będzie można tworzyć grupy dzieci z różnych roczników i oddziałów klasowych.

Religia i etyka w szkole (nieco) po nowemu. Resort edukacji pojazuje pomysł na zmiany
Religia i etyka w szkole (nieco) po nowemu. Resort edukacji pojazuje pomysł na zmiany
fot. Krzysztof Zuczkowski / / FORUM

Chodzi o projekt nowelizacji rozporządzenia ministra edukacji w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Treść projektu opublikowano we wtorek na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji.

Jak podano w uzasadnieniu projektu, wynika on z potrzeby umożliwienia bardziej elastycznego organizowania nauki religii w szkole lub przedszkolu, w przypadku, gdy liczba zgłoszonych na naukę religii uczniów w poszczególnych oddziałach lub klasach w szkole lub dzieci w przedszkolu jest niewielka.

Obecnie przedszkole i szkoła są obowiązane zorganizować lekcje religii w danym oddziale lub danej klasie szkoły, jeżeli na lekcje religii zgłosi się nie mniej niż siedmiu uczniów danego oddziału lub danej klasy. Analogicznie jest w przedszkolach, jeżeli zgłoszonych zostanie nie mniej niż siedmioro dzieci danego oddziału, to przedszkole jest zobowiązane zorganizować lekcje dla tego oddziału. W przypadku gdy na naukę religii zgłosi się mniejsza liczba uczniów danego oddziału lub danej klasy, przedszkole lub szkoła mają obowiązek zorganizować lekcje religii w grupie międzyoddziałowej lub międzyklasowej. Te same zasady organizacji zajęć dotyczą lekcji etyki.

Projektowana nowelizacja rozporządzenia ma na celu umożliwienie organizowania lekcji religii w grupie międzyoddziałowej lub międzyklasowej obejmującej uczniów oddziałów lub klas, w których na lekcję religii zgłosiło się siedmiu lub więcej uczniów. To samo ma dotyczyć lekcji etyki. Ma obowiązywać także w przedszkolach.

Jednocześnie wprowadzona ma być zasada, że w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i w szkołach ponadpodstawowych w zorganizowanej w ten sposób grupie międzyoddziałowej (uczniowie z różnych oddziałów klasowych) lub międzyklasowej (uczniowie z różnych roczników) maksymalnie może być 30 uczniów, a w przedszkolach i klasach I-III szkół podstawowych maksymalnie może być 25 dzieci. Dodatkowo w szkole podstawowej możliwe będzie tworzenie grup międzyklasowych wyłącznie w ramach danego etapu edukacyjnego, czyli dla klas I–III albo klas IV–VIII.

Projektowana nowelizacja rozporządzenia ma wejść w życie z dniem 1 września 2024 r. (PAP)

Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka

dsr/ ral/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (3)

dodaj komentarz
takitamzdaleka
Zamiast zachęcać do rozwoju duchowego, moralnego, do poszerzania horyzontu i nadawania życiu sensu, to mamy kolejne drobiazgi wpływające na dalszą demotywację do udziału w zajęciach religii. Skąd zatem młodzi mają czerpać zasady moralne, rozwijać spostrzegawczość, poszukiwać prawdy, odkrywać swoją rolę w świecie i znaczenie współdziałania Zamiast zachęcać do rozwoju duchowego, moralnego, do poszerzania horyzontu i nadawania życiu sensu, to mamy kolejne drobiazgi wpływające na dalszą demotywację do udziału w zajęciach religii. Skąd zatem młodzi mają czerpać zasady moralne, rozwijać spostrzegawczość, poszukiwać prawdy, odkrywać swoją rolę w świecie i znaczenie współdziałania z innymi w społeczeństwie?... Gdzie mają znaleźć oparcie na trudne chwile, gdzie mają znaleźć niezmienne odniesienie i prawa? W zmieniającym się otoczeniu? W samostanowieniu, które nie jest stałe lecz zależy od etapu życia? W prawach cywilnych, które teraz są "prawami takimi jakimi je rozumiemy", a nie takimi jakimi są? Moralność czerpać z internetu, tiktoka czy czarnych parasolek?
Przecież widać jak na dłoni, że poza główną rolą rodziców w kształtowaniu duchowości, szkoła pełni funkcję poszerzającą i pomocniczą. Jeśli jej nie będzie, to przesuniemy się wstecz, do barbarzyństwa, do zacofania cywilizacyjnego, do regresu społecznego, bo każdy będzie patrzył tylko na JA, MOJE, DLA MNIE i nie będzie miejsca na pozytywne współdziałanie. Już teraz mamy całą rzeszę egoistów, skupionych tylko na tym, że wszystko się im należy, że wszystko mają dostępne i właściwie po co się wysilać, skoro można się skupić na tym, aby tylko dla mnie było dobrze, bo reszta się nie liczy...
Ehhh... długo by pisać...
Pozdrawiam
prawnuk
i wreszcie mądrze. Chodzi na religię 1/3 dzieci i są 3 klasy. Łączymy je i mamy NORMALNĄ klasę - a państwo oszczędza 2/3 kasy, no i dysponuje dodatkowym miejscem.

Powiązane: Edukacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki