REKLAMA

Referendum w Paryżu. Mieszkańcy za potrojeniem opłat za parkowanie SUV-ów

2024-02-04 23:41
publikacja
2024-02-04 23:41

Nieco ponad połowa mieszkańców Paryża poparła w niedzielnym referendum potrojenie opłat za parkowanie w stolicy największych samochodów typu SUV – podał w niedzielę późnym wieczorem paryski ratusz.

Referendum w Paryżu. Mieszkańcy za potrojeniem opłat za parkowanie SUV-ów
Referendum w Paryżu. Mieszkańcy za potrojeniem opłat za parkowanie SUV-ów
fot. BENOIT TESSIER / /  Reuters / Forum

Według oficjalnych wyników za podwyższeniem opłat opowiedziało się 54,55 proc. osób, które poszły do urn. Choć w referendum do głosowania było uprawnionych ok. 1,3 mln paryżan, to udział wzięło w nim jedynie 5,68 proc., czyli jeszcze mniej niż w kwietniowym referendum w sprawie elektrycznych hulajnóg.

Nowe przepisy, za którymi zagłosowali paryżanie, oznaczają podniesienie opłat za parkowanie aut o wadze powyżej 1,6 tony – w przypadku aut z silnikiem spalinowym i pojazdów hybrydowych typu plug-in – oraz aut elektrycznych o wadze powyżej dwóch ton do 18 euro (78 zł) w dzielnicach centralnych. Poza centrum opłata wyniesie 12 euro (52 zł) za godzinę.

Chodzi tylko o kierowców przyjezdnych – podkreśla agencja AFP. Z podwyżki wyłączeni bowiem będą mieszkańcy Paryża i osoby stale pracujące w stolicy, kierowcy taksówek, pracownicy służby zdrowia i osoby niepełnosprawne.

Socjalistyczna mer stolicy Anne Hidalgo, która wyszła z propozycją podwyższenia stawek za parkowanie dla SUV-ów, pochwaliła „wyraźny wybór paryżan” w sprawie środka, który jest „dobry dla naszego zdrowia i planety”.

Hidalgo chce zmniejszyć liczbę samochodów osobowych na stołecznych ulicach, co ma się wiązać z przekształceniem niektórych ulic w deptaki i budową sieci ścieżek rowerowych. W 2024 r. Paryż będzie gospodarzem Letnich Igrzysk Olimpijskich.

Choć podniesienie opłat dotyczyć będzie, według szacunków merostwa, około 10 proc. pojazdów, to może przynieść dodatkowych 35 mln euro (151 mln zł) dochodów.

SUV-y (od ang. Sport Utility Vehicle) to pojazdy łączące cechy samochodu osobowego z terenowym, często charakteryzujący się większymi rozmiarami i większą masą. Stanowią one obecnie 40 proc. kupowanych we Francji aut i według ratusza stwarzają problemy związane z zanieczyszczeniem, bezpieczeństwem i równym podziałem przestrzeni publicznej.

Jak zapowiedziała Hidalgo, nowe przepisy mają wejść w życie od początku września. (PAP)

mrf/ sp/

Źródło:PAP
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (16)

dodaj komentarz
andregru
"udział wzięło w nim jedynie 5,68 proc." głównie ci bez samochodów .
sterl
Takie referendum powinno się unieważnić.. 5%?
jan-kowalski
Francuzi protestują, protestują, protestują, a jak przychodzi do głosowania - bez zmian, albo oleją albo zagłosują na lewicą (nazwaną lub nie, niemniej skutek od lat ten sam). Nie wiem - może mają już tak zmielone pod sufitem, że nie są w stanie dodać dwa do dwóch i połączyć faktów w spójny ciąg przyczynowo-skutkowy?

Fakt,
Francuzi protestują, protestują, protestują, a jak przychodzi do głosowania - bez zmian, albo oleją albo zagłosują na lewicą (nazwaną lub nie, niemniej skutek od lat ten sam). Nie wiem - może mają już tak zmielone pod sufitem, że nie są w stanie dodać dwa do dwóch i połączyć faktów w spójny ciąg przyczynowo-skutkowy?

Fakt, że tam "reforma" edukacji (w kierunku, żeby szkoła niczego nie uczyła) zaczęła się dużo wcześniej, gdzieś tak w latach 80-tych, najdalej 90-tych ub. wieku (podobnie jak w Niemczech czy innych tzw. starych krajach UE). My jesteśmy tu gdzieś tak w połowie drogi, ale dzięki światłym pomysłom obecnej władzy mamy szansę w krótkim czasie dogonić Zachód, A może nawet prześcignąć (szkoda, że akurat w zidioceniu i głupocie, niemniej zawsze coś...).

W każdym razie żałosny zaczyna być ten narodek nad Sekwaną (to co z niego jeszcze zostało).
carlito1
Kurde to moje Volvo s80 jest SUVem :) Ale tak faktycznie to dzisiaj SUVy, jutro auta z silnikiem powyżej 2l pojutrze motory, skutery i NWO gotowę. A arystokracja przeleci prywatnym odrzutowcem nad waszymi głowami.
and00
"...referendum do głosowania było uprawnionych ok. 1,3 mln paryżan, to udział wzięło w nim jedynie 5,68 proc.,"

A u nas 40%, prawie 100% przeciw migrantom i nie wiążace
prawnuk
jest okazja by coś głupiego napisać, to piszesz.
We Francji są bardzo podobne zasady jak w Polsce.
ale żaden lewak nie pomysli by referendum wiązać z wyborami parlamentarnymi.
Nasi krajowi narodowi - socjaliści, podobnież jak 100 lat temu - tak potrafia połączyć
prawnuk
A gdzie ty miałeś pytanie o migrantów?
Poza próbą fałszowania wyborów?

Gdybyś mial pytanie:

co wolisz utrzymanie wieku emerytalnego i wzrost imigracji CZY wolisz podniesienie wieku emerytalnego i niska imigrację?

I to jest pytanie na referendum.......

No ale wzorem 1938 roku w III Rzeszy było pytanie
A gdzie ty miałeś pytanie o migrantów?
Poza próbą fałszowania wyborów?

Gdybyś mial pytanie:

co wolisz utrzymanie wieku emerytalnego i wzrost imigracji CZY wolisz podniesienie wieku emerytalnego i niska imigrację?

I to jest pytanie na referendum.......

No ale wzorem 1938 roku w III Rzeszy było pytanie czysto polityczne.........

Tak napisz z ciekawości jak utrzymać obecne rozwiązania emerytalne bez wielkiej imigracji?

Referendum miało zafałszować wybory- nic więcej. Plus oczywiście kasa ze SSP na pis

Powiązane: Francja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki