REKLAMA
WAKACJE NA GIEŁDZIE

ZAKUPYPrzybywa powierzchni handlowej. Te sieci będą otwierać nowe sklepy

2023-06-20 06:00
publikacja
2023-06-20 06:00

W 2022 roku oddano do użytku ok. 500 tys. mkw. powierzchni handlowej - wynika z raportu firmy doradczej JLL. Uruchomienie nowych sklepów szykują przede wszystkim szybko rozwijające się dyskonty.

Przybywa powierzchni handlowej. Te sieci będą otwierać nowe sklepy
Przybywa powierzchni handlowej. Te sieci będą otwierać nowe sklepy
fot. Dean Drobot / / Shutterstock

Napisano, że całkowita powierzchnia handlowa w Polsce wyniosła na koniec I kwartału 387 tys. mkw., z czego 69 proc. stanowiły parki handlowe, natomiast ok. 94 tys. mkw. centra handlowe. Wskazano, że do końca 2022 roku oddano prawie 500 tys. mkw nowych obiektów, a kolejne 103 tys. mkw. przekazano w I kwartale 2023 roku.

Nowe parki handlowe powstawały zarówno w średnich miastach, małych miejscowościach, jak i największych aglomeracjach w całej Polsce. "W centrum zainteresowania deweloperów znalazły się miasta poniżej 50 tys. mieszkańców, gdzie w I kw. w ramach pięciu projektów dostarczono prawie 40 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej. W sumie, w ramach wszystkich segmentów na krajowym rynku w pierwszych trzech miesiącach tego roku przybyło ponad 103 tys. mkw." - napisano w publikacji.

Jak wskazała retail agency lead JLL Dagmara Filipiak, w I kw. 2023 r. uruchomiono m.in dwa centra po przebudowie (Fort Wola i Atrium Promenada), ale "obserwowane jest też wycofywane niektórych projektów z rynku". Przykładem są np. Arkady Wrocławskie, których zamknięcie planowane jest do końca 2024 r. "W tym przypadku najbardziej prawdopodobny scenariusz zakłada konwersję w budynek mieszkalny lub biurowy” – powiedziała Filipiak.

W raporcie zaznaczono, że polski rynek detaliczny wciąż napędzany jest przez klientów kupujących tradycyjnie, choć rozwój e-commerce ma równie znaczący wpływ na cały sektor. "Obserwujemy coraz więcej punktów wspólnych dla obu form sprzedaży, jak m.in. oferta click-and-collect czy nowe otwarcia regularnych lokali handlowych przez sprzedawców obecnych do tej pory tylko w internecie, np. CentrumRowerowe.pl." - napisano.

Jak powiedział director research & consulting JLL Maciej Kotowski, na fizyczną ekspansję stawiają przede wszystkim dynamicznie rozwijające się dyskonty. "Jednym z przykładów jest Dealz, który niedawno zapowiedział plany podwojenia liczby sklepów w Polsce, osiągając 340 lokali na koniec 2023 r. Innym przykładem jest sieć Woolworth, która otworzyła pierwszy sklep w maju 2023 r.” – wskazał.

Wskazano też, że dynamiczną ekspansję planują także sieci spożywcze jak Netto czy Dino, które stale powiększają swoją obecność na polskiej mapie handlowej. Ponadto wybrane sieci (np. Aldi) rozważają wprowadzenie oferty e-commerce. Z drugiej strony - jak napisano - czołowi gracze, jak np. Biedronka, kontynuują rozwój małych formatów dla wygodnych codziennych zakupów. Jeden z czołowych reprezentantów tego segmentu (Żabka) wprowadza też nowe formaty, jak np. automatyczne sklepy samoobsługowe (Nano) czy koncept drive-thru (Żabka Drive).

Jak podsumował Kotowski, całkowity wolumen inwestycyjny nieruchomości handlowych osiągnął w I kwartale br. ok.134 mln. euro, co odpowiadało 20 proc. wyniku z analogicznego okresu w poprzednim roku. Jednak - jak podkreślił - rezultaty obserwowane rok temu były napędzone w dużej mierze przez transakcje joint venture zrealizowane przez EPP. "Dotyczyły one 20 centrów handlowych, 2 parków i 3 projektów biurowych o łącznej wartości ok. 600 mln. euro. W I kwartale 2023 r. na rynku handlowym odnotowano 8 transakcji, które dotyczyły 11 obiektów” – podsumował. (PAP)

JLL to firma doradcza świadcząca usługi na rynku nieruchomości.

autorka: Ewa Wesołowska

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Zakupy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki