W 2022 roku oddano do użytku ok. 500 tys. mkw. powierzchni handlowej - wynika z raportu firmy doradczej JLL. Uruchomienie nowych sklepów szykują przede wszystkim szybko rozwijające się dyskonty.


Napisano, że całkowita powierzchnia handlowa w Polsce wyniosła na koniec I kwartału 387 tys. mkw., z czego 69 proc. stanowiły parki handlowe, natomiast ok. 94 tys. mkw. centra handlowe. Wskazano, że do końca 2022 roku oddano prawie 500 tys. mkw nowych obiektów, a kolejne 103 tys. mkw. przekazano w I kwartale 2023 roku.
Nowe parki handlowe powstawały zarówno w średnich miastach, małych miejscowościach, jak i największych aglomeracjach w całej Polsce. "W centrum zainteresowania deweloperów znalazły się miasta poniżej 50 tys. mieszkańców, gdzie w I kw. w ramach pięciu projektów dostarczono prawie 40 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej. W sumie, w ramach wszystkich segmentów na krajowym rynku w pierwszych trzech miesiącach tego roku przybyło ponad 103 tys. mkw." - napisano w publikacji.
Jak wskazała retail agency lead JLL Dagmara Filipiak, w I kw. 2023 r. uruchomiono m.in dwa centra po przebudowie (Fort Wola i Atrium Promenada), ale "obserwowane jest też wycofywane niektórych projektów z rynku". Przykładem są np. Arkady Wrocławskie, których zamknięcie planowane jest do końca 2024 r. "W tym przypadku najbardziej prawdopodobny scenariusz zakłada konwersję w budynek mieszkalny lub biurowy” – powiedziała Filipiak.
W raporcie zaznaczono, że polski rynek detaliczny wciąż napędzany jest przez klientów kupujących tradycyjnie, choć rozwój e-commerce ma równie znaczący wpływ na cały sektor. "Obserwujemy coraz więcej punktów wspólnych dla obu form sprzedaży, jak m.in. oferta click-and-collect czy nowe otwarcia regularnych lokali handlowych przez sprzedawców obecnych do tej pory tylko w internecie, np. CentrumRowerowe.pl." - napisano.
Jak powiedział director research & consulting JLL Maciej Kotowski, na fizyczną ekspansję stawiają przede wszystkim dynamicznie rozwijające się dyskonty. "Jednym z przykładów jest Dealz, który niedawno zapowiedział plany podwojenia liczby sklepów w Polsce, osiągając 340 lokali na koniec 2023 r. Innym przykładem jest sieć Woolworth, która otworzyła pierwszy sklep w maju 2023 r.” – wskazał.
Wskazano też, że dynamiczną ekspansję planują także sieci spożywcze jak Netto czy Dino, które stale powiększają swoją obecność na polskiej mapie handlowej. Ponadto wybrane sieci (np. Aldi) rozważają wprowadzenie oferty e-commerce. Z drugiej strony - jak napisano - czołowi gracze, jak np. Biedronka, kontynuują rozwój małych formatów dla wygodnych codziennych zakupów. Jeden z czołowych reprezentantów tego segmentu (Żabka) wprowadza też nowe formaty, jak np. automatyczne sklepy samoobsługowe (Nano) czy koncept drive-thru (Żabka Drive).
Jak podsumował Kotowski, całkowity wolumen inwestycyjny nieruchomości handlowych osiągnął w I kwartale br. ok.134 mln. euro, co odpowiadało 20 proc. wyniku z analogicznego okresu w poprzednim roku. Jednak - jak podkreślił - rezultaty obserwowane rok temu były napędzone w dużej mierze przez transakcje joint venture zrealizowane przez EPP. "Dotyczyły one 20 centrów handlowych, 2 parków i 3 projektów biurowych o łącznej wartości ok. 600 mln. euro. W I kwartale 2023 r. na rynku handlowym odnotowano 8 transakcji, które dotyczyły 11 obiektów” – podsumował. (PAP)
JLL to firma doradcza świadcząca usługi na rynku nieruchomości.
autorka: Ewa Wesołowska