Pracownicy Kauflandu zapowiedzieli manifestację. Domagają się podwyżek, komisji antymobbingowej oraz zwiększenia zatrudnienia, ale przede wszystkim spotkania, które zostało odwołane. Protest zbiegł się w czasie z nagrodą „Najlepszego Pracodawcy”, jaką otrzymała sieć. Związkowcy walczą o to, czym chwali się sklep.


Związek Zawodowy „Jedność Pracownicza” działający przy sklepie Kaufland zapowiedział organizację 6 grudnia 2021 r. manifestacji pod główną siedzibą firmy. Powodem jest przełożenie spotkania, które miało dotyczyć podwyżek dla pracowników oraz rozmowy na temat zgłoszeń o mobbing, którego doznali pracownicy przez przełożonych, a o których informacje wpłynęły do związku.
Już 6 grudnia, start godzina 12:00, Wrocław. Al. Armii Krajowej 47. Walka o godne warunki pracy i wynagradzania! Zapraszamy!
Posted by Wolny Związek Zawodowy "Jedność Pracownicza" on Wednesday, December 1, 2021
– Do spotkania miało dojść 6 lub 7 grudnia 2021, niestety spółka zaproponowała zupełnie inny termin, to jest styczeń 2022 r. Online i godzinę czasu. Jest to splunięcie w twarz pracownikom, którzy przez nękanie ze strony przełożonych doznali rozstroju zdrowia – skomentował w rozmowie z Bankier.pl Wojciech Jendrusiak, przewodniczący Międzyzakładowej Organizacji WZZ „Jedność Pracownicza”.
Dzień po ogłoszeniu przez związek zawodowy terminu manifestacji Kaufland opublikował komunikat prasowy, w którym informuje o otrzymaniu piąty raz z rzędu nagrody „Top Employer Polska” (ang. Najlepszy Pracodawca – red.) oraz o rekordowej frekwencji w ankiecie oceniającej przez pracowników sklep jako pracodawcę. Samych wyników ankiety nie opublikowano. Jednak jak możemy przeczytać, czynnikami składającymi się na sukces były m.in.: „budowanie przyjaznego miejsca pracy, szanowanie i wspieranie idei work-life-balance, a także inwestowanie w rozwój kompetencji zawodowych oraz zainteresowań pracowników”.
Przeczytaj także
Bezstronni eksperci a mobbing
– Firma powołała bezstronnych i niezależnych ekspertów ds. relacji pracowniczych, którzy regularnie przeprowadzają rozmowy z pracownikami sklepów, centrów dystrybucyjnych i centrali sieci. Każdy może anonimowo zwrócić się do eksperta z pytaniami oraz uwagami dotyczącymi miejsca i atmosfery pracy oraz uzyskać wsparcie w sytuacjach nagłych i trudnych – możemy przeczytać w komunikacie prasowym sklepy Kaufland.
Niezależnym ekspertem do spraw pracowniczych jest pracownik sieci, który raz w miesiącu przyjeżdża do sklepu, aby porozmawiać z pracownikami, jak tłumaczy w rozmowie z Bankier.pl Jolanta Żołnierczyk, wiceprzewodnicząca Międzyzakładowej Organizacji WZZ „Jedność Pracownicza”. Pracownik w założeniu może zgłosić się do eksperta z każdym problemem – od tego związanego z drobnymi kwestiami wynikającymi z obowiązków po relacje z przełożonymi.
– Dochodziły nas głosy, że dla pracowników te rozmowy kończyły się różnie. Nie ze strony samych ekspertów, lecz na przykład dyrektora, którego tyczyła się rozmowa, ponieważ pracownik czuł się dyskryminowany pod względem układania godzin pracy czy przyznawanego urlopu. Rozmowa nie rozwiązywała problemu, a wręcz go pogorszała lub sam dyrektor był obrażony na pracownika – tłumaczy Jolanta Żołnierczyk.
Oświadczenie sklepu Kaufland
Zadowolenie naszych pracowników jest dla nas najważniejsze, dlatego dokładamy wszelkich starań, aby zatrudnionym w naszej sieci gwarantować atrakcyjne rynkowo wynagrodzenie oraz bogaty pakiet świadczeń pozapłacowych. Nie tolerujemy zachowań naruszających prawa pracownicze i konsekwentnie realizujemy Wewnętrzną Politykę Zapobiegania Niepożądanym Zjawiskom w Miejscu Pracy. Tym samym stanowczo sprzeciwiamy się rozpowszechnianym przez przedstawicieli Międzyzakładowej Organizacji WZZ „Zmiana – Jedność Pracownicza” (dalej jako ZZ „Zmiana”) stwierdzeniom, które są nieprawdziwe i godzą w dobre imię Kaufland jako pracodawcy.
Płace w naszej sieci są jednymi z najwyższych w branży. Pomimo pandemii i wzrastających kosztów operacyjnych niezmiennie gwarantujemy pracownikom stabilne zatrudnienie i podwyżki wynagrodzeń. Doceniamy i wyrażamy uznanie za wykonywaną pracę, o czym świadczy m.in. premia, jaką dwukrotnie przyznaliśmy pracownikom w dobie pandemii. […] Jako sieć zapewniamy także karty przedpłacone do wykorzystania w naszych sklepach z okazji świąt Bożego Narodzenia oraz Wielkanocy, nagrody jubileuszowe, dodatkową wypłatę emerytalną, zniżki na studia czy wyprawkę dla maluszka dla każdego pracownika, który został rodzicem. Doświadczona kadra ma również możliwość skorzystania z dłuższego trzymiesięcznego urlopu. W trosce o równowagę pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym, umożliwiamy także pracownikom udział w różnego rodzaju wydarzeniach sportowych, webinarach dotyczących świadomej diety czy profilaktyki chorób a każdego roku przygotowujemy dla nich również tzw. kalendarz zdrowia z praktycznymi poradami na temat zdrowego stylu życia. […]
Spółka nie toleruje żadnych zachowań naruszających prawa pracownicze i konsekwentnie realizuje Wewnętrzną Politykę Zapobiegania Niepożądanym Zjawiskom w Miejscu Pracy. Atmosfera współpracy oparta na szacunku jest podstawową wartością zarządzania w naszej firmie. Aby zapobiegać czy też szybko rozpoznać występowanie niepożądanych zjawisk w miejscu pracy, powołaliśmy specjalne stanowisko eksperta ds. relacji pracowniczych, który jest bezstronny i gwarantuje każdemu, kto ma uwagi dotyczące atmosfery w miejscu pracy, pełną anonimowość. W czasie pandemii wszyscy pracownicy sieci Kaufland mieli możliwość nawiązania kontaktu z ekspertem zdalnie, zarówno poprzez email, jak i telefonicznie. W przypadku zgłoszenia dotyczącego mobbingu powołujemy specjalną komisję, która dokładnie analizuje każdy przypadek. Polityka, którą realizujemy, gwarantuje udział w komisji antymobbingowej zarówno związkom zawodowym, jak i przedstawicielom załogi. Jeżeli doszło do naruszeń zasad zarządzania w naszej firmie, każdorazowo wyciągane są odpowiednie konsekwencje. Motyw mobbingu jest często wykorzystywany w komunikatach rozpowszechnianych przez ZZ „Zmiana”. Warto jednak podkreślić, że do dnia 29.11.2021 r. przedstawiciele Związku Zawodowego nie wnieśli żadnej oficjalnej skargi dot. mobbingu. W ostatnich dniach wpłynęły do nas pierwsze zawiadomienia w tej sprawie, które zostaną niezwłocznie przeanalizowane. […]
Dementujemy także informację jakoby zarząd sieci zignorował kwestie poruszane w piśmie wystosowanym przez Związkowców ZZ „Zmiana”. Ze względu na sytuację pandemiczną zaproponowaliśmy spotkanie w pierwszym dostępnym terminie w formule online. Niestety ZZ „Zmiana” nie przyjął naszej propozycji i rozpoczął działania nawołujące do organizacji manifestu. Mając na uwadze fakt, iż sytuacja epidemiczna w kraju pogarsza się, apelujemy o zaniechanie zgromadzeń i przestrzeganie zasad rygoru sanitarnego. Zachęcamy przedstawicieli Związku Zawodowego „Zmiana – Jedność Pracownicza” do przyjęcia naszego zaproszenia do rozmowy w atmosferze dialogu i wzajemnego szacunku.
Liczba etatów
O problemie z brakiem rąk do pracy pracownicy handlu informują od wybuchu pandemii. Przerodziło się to w manifestację związkową „Solidarności” pod siedzibą Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. Związkowcy z „Jedności Pracowniczej” w swoich postulatach również wyrazili zapotrzebowanie na dodatkowych pracowników, wskazując, że zatrudnienia na trzy czwarte lub jedną drugą etatu to problem branży.
– Jeszcze cztery lata temu w jednym sklepie zatrudnionych było średnio 100-105 osób. Dzisiaj ta średnia wynosi około 60-70. Nie było zwolnień. Po prostu nie zatrudniano nowych osób na miejsce tych, co się zwolnili sami. Dodatkowo część pracowników nie jest zatrudniona na cały etat, a jedynie na trzy czwarte. Szacując tak na szybko, Kaufland zatrudnia ok. 15 tys. pracowników, natomiast sklepów jest 228. Otrzymywaliśmy informacje, że kiedy zbliżała się wizytacja z Niemiec, to do sklepów przyjeżdżali dyrektorzy, aby pomóc sprzedawcom wykładać towar na półki, bo brakowało rąk do pracy. Sytuacja, w której na przykład pomaga nam dyrektor regionalny, nie jest wcale rzadka, natomiast nie często się zdarza zaangażowanie niemal wszystkich dyrektorów z okolicy – opowiada nasza rozmówczyni.
Jednocześnie w komunikacie sklepu możemy przeczytać, że „sukces polityki personalnej sieci odzwierciedlają także dane dotyczące zatrudnienia. Średni czas pracy w Kauflandzie wynosi 7,5 roku, a stanowiska takie jak kasjer-sprzedawca nie są postrzegane jako tymczasowe zajęcie. Średni poziom rotacji w firmie za rok obrotowy 2020 wynosi 17,3% i jest to wskaźnik blisko dwukrotnie mniejszy niż średni wynik dla tego stanowiska w całej branży handlu detalicznego”.
Przeczytaj także
Work-life-balance oraz ścieżka rozwoju
– W sytuacji, kiedy brakuje rąk do pracy, trudno jest odpowiednio zadbać o życie prywatne. Nie ma ludzi, więc grafik potraf wyglądać tak, że jednego dnia pracownik kończy po 22, a ktoś musi przyjść na rano. Ale doba pracownicza nie pozwala na to, więc na następny dzień pracuje od 10 do 18, żeby trzeciego dnia przyjść na 6 rano. Przez te trzy dni w domu tylko śpi. Czyli tak jakby przez trzy dni mieszkał w markecie – opowiada Jolanta Żołnierczyk.
Kaufland w swoim komunikacie wskazuje, że dba o odpowiedni balans pomiędzy pracą i życiem prywatnym swoim pracowników oraz o rozwój kompetencji zawodowych oraz zainteresowań. Osoby pracujące dla sieci mogą liczyć na benefity takie jak prywatna opieka zdrowotna czy kafeteria MyBenefit – system do wymiany punktów na kupony do sklepów lub miejsc kultury.
– Pracodawca umożliwia korzystanie z karty Multisport, lecz nie on ją finansuję, a pracownik – ze swoich pieniędzy i środków z Zakładu Finansowania Świadczeń Socjalnych. Kwestia podwyżek wygląda tak, że co roku lub co sześć miesięcy otrzymujemy aneks do umowy z podwyżką o 100 zł brutto. Jeżeli chodzi o ścieżkę rozwoju zawodowego, to ponownie mogę powiedzieć tylko za pracowników sklepowych. Nowi pracownicy nie otrzymują takiej ścieżki. Kierownik może zaproponować zmianę obowiązków na bardziej odpowiedzialne, lecz nie wiąże się z tym żadna podwyżka – podsumowuje Żołnierczyk.
Postulaty Związku Zawodowego „Jedność Pracownicza”
- Zwiększenie zatrudnienia w Centrach Dystrybucji i w Marketach.
- Zatrudnieni pracowników na zastępstwo w przypadku długotrwałej absencji chorobowej lub urlopu macierzyńskiego.
- Zaprzestanie dyskryminacji płacowej kobiet wracających z urlopu macierzyńskiego.
- Utrzymanie premii frekwencyjnej w całości w przypadku wzięcia urlopu na żądanie.
- Powołanie transparentnej Komisji antymobbingowej, w której uczestniczyli będą przedstawiciele ZZ „Jedność Pracownicza”.
- Zaprzestanie zatrudniania pracowników na jedną drugą lub trzy czwarte etatu, jeżeli osoba będzie chciała pracować na cały etat.
- Ograniczenie handlu w niedziele, Kaufland to nie poczta.
- Zaprzestanie rozliczania pracowników z liczby zeskanowanych produktów.
- Poszanowania wolności związkowych.
- Przestrzegania prawa pracy.