REKLAMA
ZOOM NA SPÓŁKI

Proacta skupia się na komercjalizacji produktów, planuje ekspansję zagraniczną

2024-07-22 13:00
publikacja
2024-07-22 13:00

Proacta skupia się obecnie na komercjalizacji swoich produktów, planuje ekspansję zagraniczną i dąży do współpracy z Ministerstwem Zdrowia - poinformowali PAP Biznes przedstawiciele spółki. Proacta przeprowadza obecnie ofertę publiczną akcji.

Proacta skupia się na komercjalizacji produktów, planuje ekspansję zagraniczną
Proacta skupia się na komercjalizacji produktów, planuje ekspansję zagraniczną
fot. Zbyszek Kaczmarek / / FORUM

Proacta przeprowadza obecnie ofertę publiczną akcji z zachowaniem prawa poboru dla dotychczasowych akcjonariuszy.

"W ramach emisji chcemy pozyskać ponad 2 mln zł. Środki zostaną przeznaczone na rozwój produktów własnych oraz ich promocję - w szczególności platformy 'Dbam o siebie Smart Lab'" - powiedział PAP Biznes wiceprezes Arkadiusz Zachwieja.

Wiceprezes dodał, że zakończył się etap zapisów z jednostkowych praw poboru. 23 lipca rozpoczynają się zapisy na akcje nieobjęte w wykonaniu prawa poboru.

"Dodatkowe środki są potrzebne z jednej strony na rozwój stworzonych przez nas produktów, a z drugiej na ich promocję i komercjalizację, tak żeby wydobyć efekt skali" - powiedział.

Wskazał, że do tej pory przeznaczone zostały bardzo duże nakłady na działalność bioinformatyczną spółki. Proacta historycznie pozyskała blisko 25 milionów środków dotacyjnych, głównie na obszar medtech. Istotnym źródłem finansowania projektów w segmencie ochrony zdrowia były i są zyski wypracowane z działalności software house’owej.

"Natomiast środki, które planujemy pozyskać w wyniku emisji mają stricte służyć rozwojowi produktów, ich komercjalizacji i promocji. Stworzone przez nas produkty są mocno skalowalne. Wystarczy dokonać prostej kalkulacji na przykładzie portalu 'Dbam o siebie'. W Polsce roczne wykonuje się ponad 220 milionów badań laboratoryjnych, zatem skupiając się nawet na niewielkim procencie, liczymy na duże przychody z komercjalizacji tego produktu, na Polsce rynek się nie kończy" - powiedział Arkadiusz Zachwieja.

PROACTA SKUPIA SIĘ NA KOMERCJALIZACJI SWOICH PRODUKTÓW

Proacta jest na rynku ponad 15 lat, wywodzi się z backgroundu software house-owego. Około 6 lat temu spółka zaczęła zajmować się działką medtech i wkroczyła w wyspecjalizowaną działkę obsługi oraz analizy danych medycznych.

"W ostatnich latach zaczęliśmy budować już konkretne produkty, które kierujemy do klientów biznesowych oraz indywidualnych. Jesteśmy obecnie na różnych etapach komercjalizacji flagowych produktów" - powiedział prezes zarządu Paweł Ciesielka.

"Pierwszym z produktów – którego komercjalizacja wystartowała na początku lipca – jest platforma 'Dbam o siebie Smart Lab'. Można tam przeanalizować wyniki badań krwi, otrzymać szczegółowy raport z interpretacją tych wyników, ze wskazówkami w różnych obszarach - co należałoby zrobić, jakiego specjalistę odwiedzić itd. Jest to szczegółowy raport określający ryzyka zdrowotne w różnych obszarach. Liczymy na szybki rozwój tego produktu" - dodał.

Prezes wskazał, że oprócz tego spółka ma produkty, które służą już bardziej celom klinicznym.

"Mamy produkt, który służy do wsparcia diagnostyki i terapii w nowotworach piersi. Produkt umożliwia lekarzom łatwe zapoznanie się z dokumentacją medyczną. Bazując na wszystkich danych medycznych pacjenta z systemu szpitalnego budujemy linię czasu ze zdarzeniami medycznymi. Na podstawie tych informacji prezentujemy w spójnym dashboardzie dane lekarzowi. Uzupełniamy całość o wyniki z badań histopatologicznych i genetycznych" - powiedział.

Dodał, że następnie lekarz może sprawdzić, jak byli leczeni podobni pacjenci - to podobieństwo określane jest na podstawie płci i wieku, lokalizacji guza, rozmiarów guza, markerów guza, kończąc na danych genetycznych guza.

"Zatem lekarz ma możliwość odniesienia tego konkretnego pacjenta do innych pacjentów, którzy byli u niego leczeni i zobaczenia np. jak byli leczeni, jakie sekwencje terapii były prowadzone i jak skuteczne były te terapie. Oprócz analiz nasz produkt pozwala także na monitorowanie jakości leczenia czy prowadzenie wielolekowych terapii nowotworowych zgodnych z wytycznymi NFZ" - powiedział.

Prezes wskazał, że trzecim autorskim rozwiązaniem spółki jest „Portal Pacjenta”, który pozwala na gromadzenie wszystkich danych o pacjencie oraz na pełną automatyzację procesu gromadzenia tych informacji. Są to dane pochodzące z urządzeń telemedycznych takich jak ciśnieniomierze, glukomentry, ekg, wagi, monitory aktywności, snu itd. Dodatkowo przetwarzane są dane dotyczące leków, które przyjmuje pacjent, przebytych schorzeń, również tych chronicznych, które cały czas u niego trwają oraz badań laboratoryjnych (które mogą być automatycznie zasysane z systemów laboratoryjnych).

"Te dane można udostępniać lekarzowi, ale i samemu też mieć do nich łatwy dostęp. Nasze algorytmy analizują dane i wysyłają raporty podsumowujące do lekarza. W przypadku pogorszenia stanu zdrowia pacjenta i potrzeby szybkiej konsultacji, lekarz dostaje alert i może błyskawicznie zareagować" - powiedział Paweł Ciesielka.

"Nasze produkty mają jasno określone etapy komercjalizacji. W przypadku 'Dbam o siebie' jest to obecnie jednorazowa usługa skierowana do klientów indywidualnych" - powiedział wiceprezes Maciej Grzywacki.

Wskazał, że kolejnym etapem jest współpraca B2B z placówkami medycznymi i spółka poczyniła w tym celu już pierwsze działania.

"Nasza sprzedaż oparta będzie o model subskrypcyjny w postaci pakietów abonamentowych dla podmiotów medycznych. Wraz z rozwojem sprzedaży produktu będziemy uzupełniać nasze rozwiązanie także o inne usługi, na przykład zapisy do specjalisty bezpośrednio przez naszą platformę. W obszarze B2C model subskrypcji również planujemy uruchomić wraz z dołączeniem kolejnych funkcjonalności" - powiedział.

"Potwierdzeniem naszych planów rozwoju jest zawarcie współpracy z firmą Medidesk, z której rozwiązań korzysta prawie 700 placówek medycznych. Strategiczna współpraca obejmie wsparcie w sprzedaży oraz promocji 'Dbam o siebie Smart LAB', a w kolejnym etapie 'Portalu Pacjenta' do klientów B2B" - dodał.

PROACTA DĄŻY DO WSPÓŁPRACY Z MINISTERSTWEM ZDROWIA ORAZ PLANUJE EKSPANSJĘ ZAGRANICZNĄ

"Dążymy do tego, aby nawiązać współpracę z Ministerstwem Zdrowia. Myślę, że Ministerstwo Zdrowia też powinno jak najbardziej być zainteresowane taką współpracą, zważywszy, że ma zaplanowane określone budżety na rozwój technologii zbliżonej do tego co oferujemy" - powiedział Paweł Ciesielka.

Prezes wskazał, że spółka wpisuje się również bardzo dobrze w programy profilaktyczne.

"Chcemy rozpocząć akcję wspólnie z ministerstwem, aby w ramach programów takich jak Program 40+, nasz raport stanowił uzupełnienie usługi wykonania badań. Ze statystyk wynikających z analiz tego programu wiemy, że istnieje wiele wyników badań wskazujących na wstępne stadia różnych schorzeń, natomiast wiele osób nie skonsultowało dotychczas tych wyników z żadnym lekarzem. Nasz raport byłby więc naturalnym uzupełnieniem badań, który od razu analizowałby wyniki i wskazywał, do jakiego lekarza należy się udać oraz jakie kroki podjąć dalej" - powiedział.

"W budżecie KPO, który ma trafić do Ministerstwa Zdrowia kwota przeznaczona na elementy związane z oprogramowaniem, sztuczną inteligencją i elektroniczną obsługą przekracza kilka miliardów złotych do wykorzystania w perspektywie dwóch lat" - dodał.

Paweł Ciesielka wskazał, że Proacta ma w planach również ekspansję zagraniczną.

"W pierwszym kroku przygotowujemy się do wyjścia na rynki zagraniczne z ofertą opartą o platformę 'Dbam o siebie Smart LAB'. W tym momencie mamy certyfikat wyrobu medycznego w projekcie 'Dbam o siebie' - jest to niezwykle istotne zarówno w Polsce, jak i w innych krajach. Robimy już internacjonalizację serwisu, który będzie dostosowany do nowych rynków" - powiedział prezes.

"Chcemy zacząć od krajów europejskich ze względu na legislację przepisów. Certyfikat wyrobu medycznego jest honorowany w Europie, więc od tego zaczniemy. Równolegle analizujemy bardziej odległe rynki i nie wykluczamy, że nasza ekspansja za granicą będzie znacznie szersza" - dodał.

Prezes wskazał, że odnośnie planów na przyszłość, spółka stawia przede wszystkim na rozwój posiadanych produktów i na tym chce skoncentrować swoje działania.

"Staramy się, aby dane, którymi dysponujemy, były zweryfikowane przez lekarzy i podparte badaniami medycznymi. Naszym celem jest zbudowanie zaufania do tego, co oferujemy, opartego na dowodach (evidence-based). Obecnie, gdy zalewają nas różnego rodzaju automatycznie generowane treści, uważamy, że nasze rozwiązania będą wyróżniającym się i bardzo cennym produktem" - powiedział Paweł Ciesielka.

Wskazał, że dzięki rewolucji związanej z Open AI, czatem GPT, sztuczna inteligencja została doceniona także przez rynek zdrowia.

"Na przykład radiologia jest taką dziedziną, w której rozwiązania AI już funkcjonują. Narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję w znacznym stopniu wspierają pracę radiologów" - powiedział prezes.

Anna Lalek (PAP Biznes)

alk/ osz/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki