- Weszliśmy na rynki europejskie w 2004 roku, w momencie wejścia Polski do UE. Wiedziałem, że kiedyś polski rynek się nasyci, więc musieliśmy się rozwijać. Od samego początku staraliśmy się budować markę na rynkach zagranicznych. Dzisiaj Oknoplast jako marka polska, jest jedną z najlepiej rozpoznawanych marek okiennych w Europie. W przyszłym roku wypuścimy kolejne okno, które będzie przełomem. Projekt jest już w szufladzie - mówi Mikołaj Placek - prezes firmy Oknoplast.


- Polska nie jest kojarzona jeszcze tak jak np. Niemcy z jakością, Szwajcaria z precyzją, Włosi z designem, ale jest coraz lepiej postrzegana, bo produkty produkowane u nas są dobrej jakości i mają dobrą cenę. Branża okien PVC w Europie jest ciężka. Bariera wejścia jest niska. Wystarczy 100 tys. euro, a nawet mniej, żeby zacząć produkować okna. Obserwuję, że ta branża zaczyna się powoli konsolidować - powiedział prezes Oknoplastu o konkurencyjności polskich okien w Europie.
Oknoplast działa głównie w sektorze premium. 75% wyprodukowanych okien przeznaczonych jest na rynki zagraniczne, a tylko 25% sprzedawanych jest w Polsce. Klienci różnych krajów skupiają swoją uwagę na różnych rzeczach, dlatego bardzo ważne jest dopasowywanie swoich potrzeb do
Reklama- Nasza strategia polega na tym, że do każdego rynku dostosujemy produkt w 100%. Inaczej montuje się okna na rynku polskim, a inaczej we Włoszech czy Niemczech. W Polsce liczy się termoizolacja. W Niemczech są to aspekty techniczne, we Włoszech liczy się design, kolory. Francuzi zwracają uwagę na estetykę.
- Tworząc nasz najnowszy projekt okno PIXEL, chciałem zmienić trochę postrzeganie okna na rynku europejskim. Okno było postrzegane zawsze jako materiał budowlany, a mi się wydaje, że okno powinno być postrzegane, jako element wyposażenia wnętrza, element designu.
- Okno przyszłości, to trend, który już dzisiaj widzę. Trend, który w zasadzie wykreowaliśmy, czyli to, że okno ma być ładne, dostosowane do wnętrza pomieszczenia, to okno ma dostarczać więcej światła, ma być dużo większe. Okno będzie elementem inteligentnego domu. Tego, że za pomocą smartphone'a będzie można je obsługiwać. To będzie tematem przyszłości - mówi Mikołaj Placek.
Jak powiedział prezes spółki, trwają prace nad kolejnym produktem, który będzie mógł wykreować nowe trendy na rynku okien.
- Cały czas pracujemy i myślimy o nowych produktach, od trzech lat prawie co roku wypuszczamy jakąś dużą nowość, cały czas pojawiają się nowości w produktach aluminiowych. W przyszłym roku wypuścimy kolejne okno, które będzie przełomem. Projekt jest już w szufladzie. To okno znowu będzie starało się kreować nowe trendy na rynku europejskim.
- Dalej zamierzamy rozwijać się na tych 10 rynkach, celem naszym jest, by być jednym z trzech największych dostawców okien PVC na tych rynkach. Są to też nowe rynki takie jak: Szwecja, Norwegia, Finlandia. To są początki, ale widzimy, że ten trend się zmienia. Mianowicie na rynkach skandynawskich duży udział stanowią okna drewniane, prawie 95%. Taka jest tam tradycja. Jak wchodziliśmy na rynek włoski 10 lat temu udział okien PVC wynosił 13%, dzięki nam dzisiaj udział okien wynosi 33-35%. Myślę, że na rynkach skandynawskich ten udział za 10 lat sięgnie 25% - mówi prezes firmy Oknoplast o planach na przyszłość.
Rozmawiała Anna Drozd

























































