REKLAMA

Seriale, muzyka, książki, a nawet gry - Polacy polubili subskrypcje. Płacimy nawet za te, z których nie korzystamy

2024-03-16 16:00
publikacja
2024-03-16 16:00

Prawie połowa Polaków korzysta z subskrypcji. Najbardziej popularne są subskrypcje na treści wideo, muzykę, gry, książki i audiobooki – wynika z badania wykonanego na zlecenie ING Banku Śląskiego. Jednocześnie niemal 40 proc. badanych przyznało, że zdarzyło im się opłacić subskrypcję usługi, z której nie korzystali.

Seriale, muzyka, książki, a nawet gry - Polacy polubili subskrypcje. Płacimy nawet za te, z których nie korzystamy
Seriale, muzyka, książki, a nawet gry - Polacy polubili subskrypcje. Płacimy nawet za te, z których nie korzystamy
fot. Roman Samborskyi / / Shutterstock

"Badania wskazują, że subskrypcje seriali, muzyki lub platform gamingowych stanowią stały element naszych miesięcznych wydatków. Korzysta z nich już blisko połowa Polaków, ale aż 38 proc. zdarzyło się opłacać usługi, których nie używają. Nie dziwi więc, że ponad 80 proc. badanych chce kontrolować wydatki na subskrypcje" - powiedziała cytowana w komunikacie prasowym Barbara Pasterczyk, dyrektor komunikacji marketingowej ING Banku Śląskiego.

Jak podano, regularnie z produktów i usług w modelu subskrypcyjnym korzysta obecnie ok. 46 proc. Polaków i większość z nich korzysta z wielu tego typu usług. Najczęściej są użytkownikami 2 do 3 (taką liczbę zadeklarowało 42 proc. badanych), ponosząc za nie koszty w granicach 150 zł miesięcznie.

Skłonność do użytkowania subskrypcji jest skorelowana z wiekiem. Najmłodsi respondenci (18-24 lat) korzystają z nich dwa razy częściej niż najstarsza badana grupa (45-60 lat).

W całej badanej populacji wyraźnie widać, że subskrypcjami pierwszego wyboru są platformy streamingowe z wideo (korzysta z nich 75 proc. Polaków). Respondenci z każdej grupy wiekowej deklarują, że jest to najczęściej używana przez nich subskrypcja. W pozostałych typach produktów i usług widać pewne różnice związane z wiekiem użytkowników. Młodzi respondenci chętnie decydują się na subskrypcje narzędzi IT lub rozwiązań AI. Z kolei konsumenci z grupy wiekowej 45-60 lat częściej wybierają subskrypcje na czasopisma.

W pokoleniu Millenialsów (osoby w wieku 25 do 34 lat) widać największe zróżnicowanie, jeśli chodzi o rodzaj subskrypcji, z których korzystają respondenci. Są one też bardziej specjalistyczne. Przykładowo, już 20 proc. badanych (najwięcej ze wszystkich badanych grup) zadeklarowało, że subskrybuje narzędzia IT. Największa jest też w tej grupie liczba użytkowników subskrypcji produktów e-commerce (37 proc.).

Stosunkowo mało rozpowszechnione są znane od lat aplikacje sportowe i związane ze zdrowiem, czy też mobilne aplikacje edukacyjne. Liczba ich użytkowników jest porównywalna z liczbą osób, które zadeklarowały korzystanie z płatnego dostępu do narzędzi AI. Wśród Millenialsów subskrybuje je już 8 proc. badanych.

Zdecydowana większość badanych (84 proc.) deklaruje, że ważne jest dla nich, aby kontrolować wydatki związane z subskrypcjami. Najczęściej polega to na przeglądaniu swojego konta bankowego pod kątem wydatków (robi tak 63 proc. posiadaczy subskrypcji). Przeważająca większość użytkowników subskrypcji nie przekracza miesięcznie 150 zł w wydatkach na ten cel. Jednocześnie co dziesiąty badany wskazał, że nie wie, ile dokładnie przeznacza na tę kategorię wydatków.

Aż 38 proc. badanych przyznało, że co najmniej raz zdarzyło im się, że opłacili subskrypcję, z której nie korzystali. Najczęściej zdarza się to najmłodszym respondentom, co zadeklarowało aż 48 proc. osób w wieku 18-24 lat.

Badanie przeprowadzono na panelu Ariadna na zlecenie ING Banku Śląskiego w dniach 22-27 lutego 2024 roku metodą CAWI. Badanie przeprowadzone na ogólnopolskiej próbie osób.

epo/ ana/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (1)

dodaj komentarz

Powiązane: Subskrypcje

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki