W minionym roku polskie projekty cieszyły się sporą popularnością na największej platformie crowdfundingowej na świecie. Przyjrzeliśmy się najpopularniejszym z nich. Pomysłodawcy tych projektów zebrali w internecie potrzebne fundusze w łącznej kwocie ok. 1,7 mln złotych.


Rok 2014 był dla Kickstartera relatywnie udanym rokiem pod względem popularności. Aż 23 tysiące kampanii zakończyło się sukcesem, zbierając kwotę 529 mln dolarów. Tylko 48 udanych projektów pochodziło z Polski. Chociaż w skali wszystkich projektów jest to kropla w morzu, to w minionym roku liczba polskich kampanii wzrosła o blisko 300 procent.
Polacy wsparli projekty na łączną kwotę blisko 750 tys. dolarów. Najwięcej polskich kampanii minionego roku dotyczyło gier, co odróżniało nas od światowych tendencji, gdzie największą popularnością cieszyły się projekty muzyczne i filmowe.
Pierwszy polski projekt na Kickstarterze pojawił się już w 2010 roku. Cztery lata później Polacy zainteresowali świat innowacyjnym spojrzeniem na nowe technologie, a także grami komputerowymi i tymi nie potrzebującymi prądu. Przyjrzeliśmy się pięciu najpopularniejszym w ubiegłym roku inicjatywom Polaków na Kickstarterze. Kolejność omawiania jest przypadkowa.
Potop: Wojna Północna 1655-1660
Projekt warszawskiej firmy Wargamer, to bez wątpienia jeden z najpopularniejszych projektów minionego roku na platformie Kickstarter. Uzupełnienie popularnej historycznej gry strategicznej „Ogniem i Mieczem” uzyskał aż 614 procent zaplanowanej kwoty oraz zdobył blisko 85 tysięcy dolarów.

To kolejny sukces firmy Wargamer, która w ubiegłych latach cieszyła się sporą popularnością na tej platformie.
AirEnergy 3D
Poznańscy producenci profesjonalnych drukarek 3D z powodzeniem próbowali zainteresować społeczność crowdfundingową pomysłem na stworzone w drukarkach 3D turbiny wiatrowe

Pomysł na generator odnawialnego źródła energii, który można schować do plecaka i zabrać ze sobą zdobył blisko 25 tysięcy funtów wsparcia finansowego. Za każde 2,5 tysiąca funtów polska firma wysłała jeden model AirEnergy3D do niezelektryfikowanych wiosek w Afryce.
SUPER HOT
SUPER HOT to projekt unikalnej gry first-person shooter, stworzonej przez łódzkie studio Blue Brick. Twórcy podbili Kickstartera unikalnym spojrzeniem na świat gier FPS i po 23 godzinach zakończyli kampanię z rewelacyjnym wynikiem – 250 tysięcy dolarów.

Premiera strzelaniny, w której czas płynie tylko wtedy, gdy poruszamy się postacią została zaplanowana na czerwiec bieżącego roku.
Pulp City: Supreme Edition

Warszawska firma Pulp Monsters w marcu 2014 roku odniosła rekord wśród polskich projektów, jeśli chodzi o wsparcie społeczności Kickstartera, uzyskując 1055 procent planowanej kwoty. Producent gier bitewnych w zamian za wsparcie oferował swoim darczyńcom m.in. postać bohatera sygnowaną imieniem i nazwiskiem fundatora. Projekt Pulp City zdobył ponad 105 tysięcy dolarów.
The Convicted
Trójka warszawskich projektantów stworzyła kooperacyjną grę planszową, w której gracze walczą o przetrwanie w nieprzyjaznych warunkach na Ziemi. 60 tysięcy dolarów wsparcia finansowego zapewnił sukces sprzedażowy The Convicted.

Tej gry już nie kupimy. W ciągu dwóch miesięcy od zakończenia kampanii, twórcy sprzedali wszystkie kopie.
Powyższe projekty otrzymały wsparcie od blisko 13,5 tysiąca osób. Uzyskały one 1,7 mln złotych, co stanowi blisko połowę wszystkich pieniędzy zgromadzonych przez polskie projekty na Kickstarterze w 2014 roku. Na 48 wszystkich polskich kampanii, tylko 17 zakończyło się pełnym sfinansowaniem.
W minionym roku powodzeniem zakończyła się kampania Sher.ly, czyli chmury plików funkcjonującej w urządzeniach pamięci masowej. Twórcami tego projektu są Polacy Marek Cieśla i Błażej Marciniak. W niedawno opublikowanym wywiadzie dla Bankier.pl, jako źródło sukcesów na platformie Kickstarter wskazywali właściwe przygotowanie. – Przygotowanie techniczne i operacyjne kampanii to jedno, a najważniejsze jest naprawdę dobre przygotowanie kampanii marketingowej: trzeba dotrzeć w krótkim czasie do wielu ludzi z dobrym komunikatem, który ich zainteresuje – wskazują twórcy Sher.ly.
Ich słowa przyszli pomysłodawcy projektów obecnych na Kickstarterze powinni wziąć za radę, bowiem twórcy tego urządzenia zebrali ponad 154 tysiące dolarów i sfinansowali swój projekt w 223 procentach.
Rok 2015 i nadchodzące lata to czas rozwoju crowdfundingu. Według Banku Światowego w ciągu najbliższych 10 lat rynek udziałowego finansowania społecznościowego będzie wart 96 miliardów dolarów. Wśród nadchodzących trendów analitycy Kickstartera wskazywali wzrost popularności dronów, a także rozwój urządzeń działających w systemie internetu rzeczy.
Mikołaj Madziąg